Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 6

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 6

Spis treści

Kompletowanie materiałów i dokumentów wyjściowych

Podstawowym dokumentem komisji przetargowej jest zatwierdzony budżet roczny jednostki (w części dotyczącej dostaw, usług i robót budowlanych) wraz z załącznikami określającymi podstawy określenia cen dostaw, usług i robót budowlanych.
W przypadku tych ostatnich - robót budowlanych - będą to kosztorysy inwestorskie, sporządzone przez właściwe działy (osoby) odpowiedzialne za inwestycje lub eksploatacje w jednostce, z jednoznacznym określeniem możliwości lub niemożliwości wariantowego wykonania przedmiotu zamówienia.

Należy przyjąć, że w każdej jednostce, a w szczególności w jednostce zobowiązanej do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych, zatwierdzony budżet jest zasadniczym elementem działalności. Określa on podstawową treść zadań do realizacji (przedmiot zamówienia) w danym roku oraz zatwierdzone na ich realizację środki finansowe. W przypadku doraźnego powołania komisji przetargowej - wyłącznie do określonego przetargu lub grupy przetargów - należy wyposażyć ją w możliwość weryfikacji przedmiotu zamówienia oraz zatwierdzonego w tym zakresie budżetu. Takie działanie umożliwi kierownikowi jednostki dodatkową kontrolę dyscypliny budżetowej i skuteczną reakcję już na etapie przygotowań do postępowania o zamówienie publiczne.
W przypadku sektora finansów publicznych jest to jednoznacznie określone w art. 28 ustawy o finansach publicznych:

Art. 28. 1. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w ustawie budżetowej, uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego i w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.
2. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.
3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
4. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują zakupów dostaw, usług i robót budowlanych na zasadach określonych w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych.
5. Planowanie i dokonywanie wydatków na realizację każdego kolejnego etapu programu wieloletniego poprzedzane jest analizą i oceną efektów uzyskanych w etapach poprzednich.


Na tym etapie, polegającym na kompletowaniu oraz analizie podstawowych materiałów i dokumentów, należy zwrócić uwagę, aby unikać dzielenia usług i dostaw oraz dokonać weryfikacji zakresu przedmiotu zamówienia dla robót budowlanych w przypadku zatwierdzenia mniejszych środków finansowych niż wynika to z kosztorysu inwestorskiego (w danym roku budżetowym może być na przykład zrealizowana tylko część zadania). Komisja przetargowa nie powinna w tym przypadku samodzielnie określać zmniejszonego zakresu robót budowlanych, powinna jednak zwrócić się do kierownika jednostki lub zgodnie ze swoimi kompetencjami bezpośrednio do właściwych działów (osób) odpowiedzialnych o zweryfikowanie przedmiotu zamówienia do wysokości zatwierdzonych środków finansowych. Nie bez znaczenia jest ustawowa konieczność (w przypadku jednostek sektora finansów publicznych) dokonywania przez kierownika jednostki analizy i oceny efektów uzyskanych w etapach poprzednich.
Należy zwrócić uwagę na niejednolitość kwalifikowania przez "Ustawę o zamówieniach publicznych" oraz "Ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym" dostaw, usług i robót budowlanych.

Ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z dnia 12 czerwca 2002 r. nr 72, poz. 664 z późn. zm.)
Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) "robotach budowlanych" - należy przez to rozumieć roboty budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. nr 89, poz. 414; z 1996 r. nr 100, poz. 465, nr 106, poz. 496 i nr 146, poz. 680; z 1997 r. nr 88, poz. 554 i nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. nr 22, poz. 118 i nr 106, poz. 668),
2) "dostawach" - należy przez to rozumieć nabywanie rzeczy i praw na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, o dzieło, najmu, dzierżawy, leasingu oraz innych umów o podobnym charakterze,
3) "usługach" - należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy [...]
Ustawa z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
(Dz. U. z dnia 15 lutego 1993 r. nr 11, poz. 50 z późn. zm.)
Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1) towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej,
2) usługach - rozumie się przez to:
a) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej,
b) roboty budowlano-montażowe,
c) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
d) oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego.


Pewnym problemem może być próba właściwego zakwalifikowania przedmiotu zamówienia do usług, dostaw lub robót budowlanych.

Przykład 1:
Przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z powstałego utworu (zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nazywa się to licencją) jest umową o nabywanie praw, czyli - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zamówieniach publicznych - jest dostawą.
Według ustawy o podatku VAT licencja to usługa.

Przykład 2:
Umowa o prace projektowe według określonych przez zamawiającego parametrów technicznych (określonych przedmiotem zamówienia) jest usługą mieszczącą się w jednej z następujących kategorii 5 poziomu grupowania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:
74.20.1. Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych, inżynierskich itp.
74.20.2. Usługi architektoniczne.
74.20.4. Usługi inżynierskie kompleksowe dla projektów "pod klucz".
74.20.5. Usługi planowania urbanistycznego oraz architektonicznego kształtowania krajobrazu.
Jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie dostawy i usługi, to do udzielenia tego zamówienia stosuje się przepisy ustawy o zamówieniach publicznych dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy (art. 3b ustawy o zamówieniach publicznych).
Należy więc określić wartość zamówienia na usługę (projekt) oraz na dostawę (przeniesienie praw lub korzystanie z powstałego utworu) i zastosować te przepisy ustawy o zamówieniach publicznych, których wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy.
Jeżeli wartość przeniesienia praw lub korzystania z utworu jest większa od usługi i jednocześnie przekracza 25 000 euro, to wybór najkorzystniejszej oferty musi być poprzedzony konkursem (art. 13a ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych).
Konsekwencją zakwalifikowania prac projektowych do dostawy i publikacja ogłoszenia w "Biuletynie Zamówień Publicznych" o dostawę na prace projektowe (wartość zamówienia powyżej 30 000 euro) jest jednoznaczne z wcześniejszym przeprowadzeniem konkursu.

Jeżeli zamówienie obejmuje równocześnie roboty budowlane, dostawy lub usługi, to do udzielenia tego zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego przedmiotu zamówienia, którego wartościowy udział w danym zamówieniu jest największy (art. 3b).
Zdarzające się na tym etapie nieprawidłowości mogą polegać na:
+ podziale usług lub dostaw na części o wartościach do 3 000 euro w celu uniknięcia stosowania ustawy lub do 30 000 euro w celu stosowania ustawy w innych progach kwotowych,
+ sporządzeniu projektu budżetu robót budowlanych bez wcześniejszego sporządzenia kosztorysu inwestorskiego,
+ błędnej kwalifikacji robót budowlanych do usług (np. usługi budowlane, elektryczne lub hydrauliczne, które w rzeczywistości są robotami budowlanymi) i rezygnacji przy tej kwalifikacji ze sporządzenia kosztorysu inwestorskiego,
+ zaniżeniu zakresu rzeczowego robót budowlanych,
+ sporządzeniu kosztorysu inwestorskiego niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego1,
+ ogłoszenie dostawy robót projektowych (o wartości powyżej 25 000 euro) bez wcześniejszego przeprowadzenia konkursu.

Zaniżenie ceny zamówienia, powodujące rozbieżność pomiędzy zatwierdzonym zakresem rzeczowym i finansowym robót budowlanych lub dostaw i usług, może spowodować konieczność unieważnienia postępowania o zamówienie publiczne z tego powodu, że cena najkorzystniejszej oferty przewyższać będzie kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na finansowanie zamówienia (art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o zamówieniach publicznych). Przypadek taki może skutkować niewykonaniem rzeczowym i finansowym budżetu za dany rok z winy kierownika jednostki.
---------------------------
1 Dz. U. z 1999 r. nr 26, poz. 239.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną