Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 32

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 32

Spis treści

Czynności komisji przetargowej po wniesieniu protestu

Tryb rozpatrywania protestów i odwołań złożonych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określa ustawa o zamówieniach publicznych.
Zasady ogólne:
- wniesienie protestu dopuszczalne jest tylko przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 82 ust. 2),
- protest wniesiony po terminie należy bezwzględnie odrzucić (art. 82 ust. 3),
- postępowaniu protestacyjnemu nie podlega wybór trybu postępowania oraz zastosowanie preferencji krajowych (art. 79 ust. 2).
Protest może wnieść:
- oferent w ciągu 7 dni od dnia, w którym powziął lub mógł powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia (art. 82 ust. 1),
- organizacja pracodawców i przedsiębiorców, zrzeszająca dostawców lub wykonawców (wpisana na listę prowadzoną przez Prezesa Urzędu), nie później niż 6 dni przed upływem terminu składania ofert (art. 79a).

Lista organizacji pracodawców i przedsiębiorców zrzeszających dostawców lub wykonawców uprawnionych do składania środków odwoławczych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wpisanych na listę przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, na podstawie art. 79b ust. 3 w związku z art. 79a ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. nr 119, z późn. zm.) jest do wglądu w internecie pod adresem Urzędu Zamówień Publicznych - http://www.uzp.gov.pl/

Z chwilą wniesienia protestu komisja przetargowa:
- wypełnia druk według wzoru ZP-61 "Protesty złożone podczas postępowania o udzielenie zamówienia publicznego", który jest załącznikiem do protokołu postępowania (druk wg wzoru ZP-1 pkt 20-22b w związku z art. 25 ust. 1 pkt 11),
- niezwłocznie zawiadamia dostawców i wykonawców uczestniczących w danym postępowaniu (czyli składającego protest także) o złożeniu protestu (art. 83 ust. 1),
- przerywa bieg terminu związania ofertą (art. 81 ust. 3).

Zawiadomienie o złożeniu protestu proponuje się przekazać:
- faksem oraz listem poleconym,
- listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub
- przez gońca.
W każdym z tych trzech przypadków zamawiający będzie posiadał dokładny dzień zawiadomienia oferentów. Dostawcy i wykonawcy, którzy przystąpią do postępowania protestacyjnego w terminie 3 dni od otrzymania zawiadomienia, stają się też uczestnikami postępowania dotyczącego przedmiotu protestu (art. 83 ust. 2).
Dostawca lub wykonawca, który nie przystąpił do postępowania protestacyjnego, nie może następnie wnieść protestu powołując się na te same okoliczności (art. 83 ust. 3).

Istotnym wydaje się określenie (w decyzji powołującej komisję przetargową lub w regulaminie pracy komisji) obowiązku natychmiastowego poinformowania kierownika jednostki (osoby upoważnionej) o wniesieniu protestu i informowania na bieżąco o podejmowanych przez komisję przetargową czynnościach bez względu na przyjęty u zamawiającego ogólny obieg dokumentów.

Wniesiony do zamawiającego protest należy rozpatrzyć najpóźniej w ciągu 7 dni od jego wniesienia, a w uzasadnieniu rozstrzygnięcia podać przyczyny rozstrzygnięcia protestu oraz pouczenie o sposobie i terminie wniesienia odwołania.
Brak rozpatrzenia protestu w tym terminie jest poczytane za jego oddalenie (art. 84 ust. 4).
Wniesienie protestu powinno spowodować zawieszenie postępowania nie dłużej niż na okres 7 dni, chyba że wystąpi jedna z następujących przesłanek (art. 85 ust. 1): protest jest oczywiście niezasadny, zamawiający albo inny dostawca lub wykonawca mógłby ponieść szkodę nieproporcjonalnie większą w stosunku do tej, która grozi wnoszącemu protest lub zawieszeniu postępowania sprzeciwia się ważny interes publiczny. Decyzja zamawiającego o zawieszeniu postępowania nie podlega odwołaniu (art. 85 ust. 2).
W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego protestu należy powtórzyć oprotestowaną czynność, niezwłocznie informując o tym wszystkich dostawców i wykonawców (art. 84 ust. 3 i ust. 5).
Rozstrzygnięcie przez zamawiającego protestu, od którego nie wniesiono odwołania, lub wyrok zespołu arbitrów jest ostatecznym rozstrzygnięciem złożonego protestu. Do tego czasu nie wolno zawrzeć umowy (art. 81 ust. 1).

Jedynym wyjątkiem jest tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji, w którym po złożeniu protestu można wystąpić do Prezesa UZP o wyrażenie zgody na zawarcie umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu. Wniosek o wyrażenie zgody na zawarcie umowy musi być uzasadniony pilną potrzebą udzielenia zamówienia, której wcześniej nie można było przewidzieć, a nie wynikła ona z winy zamawiającego (art. 81 ust. 2).

Następnym środkiem odwoławczym, z jakiego może skorzystać dostawca, wykonawca lub organizacja pracodawców i przedsiębiorców zrzeszająca dostawców lub wykonawców (wpisana na listę prowadzoną przez Prezesa Urzędu), jest odwołanie.
Odwołanie przysługuje od rozstrzygnięcia lub odrzucenia protestu oraz w przypadku braku rozpatrzenia przez zamawiającego w terminie 7 dni złożonego protestu.
Odwołanie może dotyczyć wyłącznie oprotestowanej czynności.
Odwołujący składa odwołanie do Prezesa UZP w terminie 3 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia lub 7 dni od upływu terminu rozpatrzenia. Składający odwołanie jest zobowiązany
poinformować o tym fakcie zamawiającego (art. 86).Prezes UZP niezwłocznie wzywa zamawiającego do wyznaczenia arbitra w terminie 3 dni od otrzymania przez niego wezwania. Wyznaczenie arbitra jest prawem, a nie obowiązkiem zamawiającego i niewyznaczenie arbitra powoduje, że czyni to Prezes UZP na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 89 ust. 3.
Odwołanie rozpatruje zespół 3 arbitrów w terminie do 14 dni od jego doręczenia.
Zespół arbitrów może odrzucić odwołanie lub uwzględniając je - nakazać dokonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo ją unieważnić, z wyjątkiem podpisania umowy. Wyrok zespołu arbitrów ostatecznie kończy postępowanie odwoławcze.
Jeżeli zamawiający pośpieszy się i podpisze umowę przed zakończeniem postępowania odwoławczego, to taka umowa nie będzie ważna z mocy ustawy (art. 72 ust. 2 pkt 4). Konsekwencją tego będzie, że koszty uzyskania przychodu nie będą mogą być uznane za wydatki i nie będzie przysługiwało stronom prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących poniesienie takich kosztów.
Na uwagę zasługują jeszcze zapisy ustawy odnoszące się do czynności zamawiającego związane z samym terminem protestu. Otóż ofertę złożoną po terminie zwracamy (bez otwierania) dopiero po terminie przewidzianym na wniesienie protestu (art. 38 ust. 1).
Jeżeli natomiast dostawca lub wykonawca, którego oferta została odrzucona, zwróci się o zwrot wadium, to złożenie wniosku powoduje utratę prawa do wniesienia protestu (art. 42 ust. 2 pkt 2).

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną