Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 30

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 30

Spis treści

Badanie ofert

Przed przystąpieniem do badania ofert wskazane jest, aby członkowie komisji otrzymali komplet druków umożliwiających sprawniejszą ich pracę.
Wszystkie potrzebne druki powinna przygotować osoba odpowiedzialna, spośród członków komisji przetargowej, za druki (np. sekretarz komisji) i rozdać członkom komisji przetargowej.
Badanie ofert rozpoczynamy od ustalenia wystąpienia błędów formalnych powodujących ich nieważność. Proponuje się członkom komisji przetargowej wykorzystanie druku według wzoru ZP-44.
Zamawiający zobowiązany jest odrzucić ofertę z powodu błędów formalnych, jeżeli:
- jest sprzeczna z ustawą (np. nie zostało wpłacone wadium) lub specyfikacją istotnych warunków zamówienia (np. oferta jest sporządzona niezgodnie z instrukcją zawartą w specyfikacji) - art. 27a ust. 1 pkt 1,
- jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji - art. 27a ust. 1 pkt 3,
- jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów - art. 27a ust. 1 pkt 4,
- oferta zawiera błędy w obliczeniu ceny - art. 27a ust. 1 pkt 5.

Na szczególną uwagę zasługuje zapis ustawy mówiący o konieczności odrzucenia przez zamawiającego oferty, jeżeli stwierdzi on, że jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.
Na zamawiającym ciąży obowiązek dokładnego zbadania ofert po ich otworzeniu, czy przypadkiem nie stanowią one czynu nieuczciwej konkurencji, bez możliwości wskazania w SIWZ automatycznego odrzucenia ofert, które np. posiadają cenę niższą niż określona przez zamawiającego.
Niewątpliwym czynem nieuczciwej konkurencji jest - zgodnie z art. 15 pkt 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji1 - sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.

Art. 15. Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez:
1) sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców,
2) nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo nie dokonywania zakupu od innych przedsiębiorców towarów lub usług, 3) rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów. [...]
Art. 18a. Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd. [...]
Sygn. akt: UZP/ZO/0 - 719/98
WYROK Zespołu Arbitrów z dnia 10 września 1998 r.

Zamawiający [...] w postępowaniu o zamówienie publiczne na [...] prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zastrzegł, że oferta z ceną o 30% niższą od wartości kosztorysu inwestorskiego zostanie odrzucona.
Zdaniem Zespołu Arbitrów warunek ten zawarty w specyfikacji utrudnia zachowanie uczciwej konkurencji, a więc stanowi naruszenie art. 16 i art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. nr 76, poz. 344 z późn. zm.).
Zamawiający nie przedstawił żadnych przekonywujących argumentów świadczących o tym, aby ta różnica wartości wpływała na możliwość przypisania oferentowi, który zaproponował cenę za wykonanie robót odbiegających ponad 30% od wartości kosztorysu inwestorskiego, działania stanowiącego czyn nieuczciwej konkurencji.
Ponadto, z brzmienia art. 27a pkt 3 wynika, że Zamawiający zobowiązany jest odrzucić ofertę, jeżeli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a więc oferta ta winna być przedmiotem merytorycznej analizy poszczególnych elementów ceny i dopiero wtedy Zamawiający winien stwierdzić, czy postępowanie oferenta wypełnia dyspozycje przepisów określonych w rozdziale 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. nr 47, poz. 211).
Zatem formalne ustalenie Zamawiającego, iż oferta zawierająca cenę niższą o 30% od wartości kosztorysu inwestorskiego jest, jak to nazywa Zamawiający "ofertą dumpingową", nie ma żadnego uzasadnienia faktycznego, ani prawnego. [...]
"Urząd Zamówień Publicznych. Warszawa 1999. Orzecznictwo Zespołu Arbitrów.
Przegląd wybranych wyroków wydanych w okresie sierpień-grudzień 1998 r."


Następnie, badając oferty nieodrzucone z przyczyn formalnych, należy spisać na drukach sporządzonych według wzoru własnego lub według wzoru druku:
- ZP-45 - "Zestaw dokumentów wymaganych od dostawców/wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego",
- ZP-46 - "Informacja o spełnieniu warunków wymaganych od dostawców/ /wykonawców",
- ZP-51 - "Kryteria oceny ofert i ich znaczenie".
W tym momencie członkowie komisji przetargowej mogą otrzymać druk według wzoru ZP-52 "Karta indywidualnej oceny oferty" i dalszy sposób postępowania zależy już wyłącznie od indywidualnego rozwiązania zamawiającego. W celu umożliwienia wypełnienie druków, komisja przetargowa może pracować zespołowo lub indywidualnie.
Kolejnym etapem będzie podsumowanie indywidualnych ocen na zbiorczym druku, np. wzoru druku ZP-53 "Streszczenie oceny i porównania złożonych ofert", który zakończy wybór najkorzystniejszej oferty i umożliwi kierownikowi jednostki lub osobie upoważnionej zatwierdzenie wyboru najkorzystniejszej oferty podpisaniem protokołu postępowania.

W miarę postępu pracy komisji wypełnia się "Protokół postępowania" - wzór druku ZP-1. W protokole zamieszcza się informacje określone w art. 25 ustawy.
Protokół, oferty oraz wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane w trakcie postępowania są jawne (art. 25 ust. 2a).
Wyjątkiem są informacje stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a oferent składając ofertę zastrzegł, że nie mogą być one udostępnione innym uczestnikom postępowania.
Przy wartości zamówienia do 30 000 euro protokół postępowania należy zastąpić protokołem podstawowych czynności, który zawiera (art. 26 ust. 1):
- opis przedmiotu zamówienia,
- nazwisko lub firmę (nazwę),
- adresy dostawców i wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia,
- cenę oraz inne istotne elementy każdej z ofert,
- streszczenie oceny i porównania złożonych ofert,
- powody zastosowania przez zamawiającego trybu dokonywania zamówienia
- innego niż przetarg nieograniczony oraz
- wskazanie wybranej oferty, wraz z uzasadnieniem wyboru.

Wskazane jest, aby zamawiający posiadał opracowane jednolite wzory druków dla wszystkich postępowań. Odpowiedzialnym za ich sporządzenie oraz aktualizację może być wyznaczony dział, pracownik zamawiającego lub jeden z wyznaczonych członków komisji przetargowej.
-------------------
1 Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z roku 1993 nr 47, poz. 211 ze zmianą Dz. U. z 1996 r. nr 106, poz. 496, Dz. U. z 1997 r. nr 88, poz. 554, Dz. U. z 1998 r. nr 106, poz. 668, Dz. U. z 2000 r. nr 29, poz. 356, nr 93, poz. 1027).

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną