Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 8

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 8

Spis treści

Roboty budowlane

Przedmiot zamówienia publicznego, w odniesieniu do robót budowlanych, określa się za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót (art. 17 ust. 1).

Dla robót budowlanych nie korzystamy z grupowania.
Ilekroć jest mowa o robotach budowlanych, to należy przez to rozumieć roboty budowlane w rozumieniu ustawy "Prawo budowlane" (art. 2 ust. 1 pkt 1)

Oznacza to, że przez roboty budowlane rozumiemy (art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane):
1) budowę -wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego, oraz
2) prace polegające na:
a) przebudowie,
b) montażu,
c) remoncie - wykonywaniu w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym,
d) rozbiórce obiektu budowlanego.

Roboty budowlane można rozpocząć na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę - z zastrzeżeniem robót nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę określonych w art. 29 ustawy "Prawo budowlane" - lub na podstawie zgłoszenia.

1. Roboty budowlane wymagające uzyskania decyzji pozwolenia na budowę.
Dotyczą całego zamierzenia budowlanego (art. 33 ust. 1 "Prawo budowlane") i posiadają z tego tytułu jednoznacznie określony przedmiot zamówienia oraz - na podstawie kosztorysu inwestorskiego - wartość zamówienia.
Nie można ich dzielić dla uniknięcia stosowania ustawy lub procedur ustawy, można jednak dopuścić składanie ofert częściowych (art. 35. ust. 1 pkt 8) opisując każdą część (np. branże).
W przypadku dopuszczenia składania ofert częściowych wartość zamówienia całego zamierzenia budowlanego nie ulega zmianie i determinuje procedury nawet dla tych części zamówienia, które jednostkowo mogą posiadać wartość poniżej progów ustawy. Roboty budowlane dotyczą zasadniczo jednego obiektu budowlanego.
W przypadku, jeżeli zamierzenie budowlane obejmuje więcej niż jeden obiekt budowlany, to prawo budowlane dopuszcza uzyskanie decyzji pozwolenia na budowę wybranego obiektu lub zespołu obiektów pod warunkiem, że przedmiotowe obiekty mogą samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem.
Robót budowlanych wymagających uzyskania decyzji pozwolenia na budowę nie łączymy z innymi robotami budowlanymi.

2. Roboty budowlane nie wymagające uzyskania decyzji pozwolenia na budowę.
W tym przypadku roboty budowlane wymagają, lub nie wymagają, zgłoszenia i są to roboty budowlane przez które rozumiemy prace polegające na przebudźwie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Konieczność wykonania tych prac wynika z użytkowania i utrzymania obiektu budowlanego, a ich przedmiot określony jest najczęściej po ustawowych przeglądach obiektu budowlanego (art. 61 Ustawy "Prawo budowlane").
Przedmiot zamówienia obejmuje najczęściej roboty budowlane (z podziałem na roboty szklarskie, zduńskie, dekarskie itd.), instalacyjne (z podziałem na roboty instalacji wodnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej i gazowej) i dotyczy konkretnego obiektu budowlanego. W przypadku, jeżeli zamierzenie budowlane (roboty remontowe) obejmuje więcej niż jeden obiekt budowlany, to prawo budowlane dopuszcza - poprzez analogię do robót budowlanych wymagających decyzji pozwolenia na budowę - zgłoszenia robót budowlanych dotyczących wybranych obiektów lub zespołu obiektów pod warunkiem, że przedmiotowe obiekty mogą samodzielnie funkcjonować zgodnie z ich przeznaczeniem.
Robót budowlanych nie wymagających uzyskania decyzji pozwolenia na budowę oraz nie wymagających lub wymagających zgłoszenia nie łączymy z innymi robotami budowlanymi, ponieważ ustawa nie określa obowiązku łączenia różnych przedmiotów zamówienia a jednocześnie roboty budowlane nie podlegają grupowaniu.
Można jednak, w przypadku robót budowlanych nie wymagających uzyskania decyzji pozwolenia na budowę, określić przedmiot zamówienia łącznie wszystkich "jednorodnych" branż robót budowlanych remontowych w obiektach budowlanych np. remont dźwigów, dachów itp. Rozwiązanie takie jest dopuszczalne z prawnego punktu widzenia i często może okazać się korzystne dla zamawiającego.

3. Usuwanie awarii.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy "Prawo budowlane" obiekt budowlany należy użytkować i utrzymywać w sposób zapewniający:
1) spełnienie wymagań podstawowych dotyczących:
- bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania,
- odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska,
- ochrony przed hałasem i drganiami,
- oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród.
2) warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu, a w szczególności w zakresie oświetlenia, zaopatrzenia w wodę, usuwania ścieków i odpadów, ogrzewania, wentylacji oraz łączności,
3) niezbędne warunki do korzystania z obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich,
4) ochronę ludności zgodnie z wymaganiami obrony cywilnej, określonymi w odrębnych przepisach,
5) ochronę dóbr kultury,
6) ochronę uzasadnionych interesów osób trzecich.

Biorąc powyższe pod uwagę można stwierdzić, że awarie są robotami budowlanymi polegającymi na wykonaniu prac remontowych nie wymagających uzyskania decyzji pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia (art. 29 ust. 2 ustawy "Prawo budowlane"). Roboty budowlane wykonywane na obiekcie budowlanym nie podlegają ponadto grupowaniu z robotami budowlanymi na innych obiektach budowlanych.
Właściwym trybem dla wyboru wykonawcy w celu usunięcia awarii mogą być tryby nieprzetargowe tj.:
- negocjacje z zachowaniem konkurencji (art. 64 pkt 5 - zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia publicznego, której wcześniej nie można było przewidzieć, a nie wynika ona z winy zamawiającego),
lub
- zamówienie z wolnej ręki (art. 71 ust. 1 pkt 3 - ze względu na wyjątkową sytuację nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia publicznego, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia),
ponieważ określenie przedmiotu zamówienia dla awarii oraz sporządzenie kosztorysu inwestorskiego (w celu określenia wartości zamówienia) jest niemożliwe przed ich powstaniem.

Wyboru wykonawcy, na roboty budowlane awaryjne możemy dokonać także w drodze przetargu dwustopniowego z przesłanki braku możliwości dokonania wcześniejszej ich wyceny (art. 54 pkt 5).

Obowiązkiem zamawiającego jest takie opisanie przedmiotu zamówienia, aby nie stwarzał on możliwości interpretacji zakresu i rodzaju wykonywanych robót.
W przypadku robót budowlanych kosztorys inwestorski (lub ślepy) nie precyzuje przedmiotu zamówienia, ponieważ nie określa takich elementów jak np. rodzaj nasadzeń, ilość lub jakość nasadzeń, elementy małej architektury, lokalizacja armatury itp. Dołączanie kosztorysów ślepych do specyfikacji istotnych warunków zamówienia proponuje się zastąpić łącznie:
a) dokumentacją projektową tj. projektem budowlanym wraz z opisami i rysunkami niezbędnymi do realizacji robót, a w razie potrzeby uzupełnionym szczegółowymi projektami, lub opisem zawierającym określenie rodzaju, zakresu i standardu wykonywania robót budowlanych,

b) specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych tj. opracowaniem zawierającym zbiory wymagań w zakresie sposobu wykonania robót budowlanych, obejmującą w szczególności wymagania właściwości materiałów, wymagania dotyczące sposobu wykonania i oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót oraz określenia zakresu prac, które powinny być ujęte w cenach poszczególnych pozycji przedmiaru.

Proponowane postępowanie wynika ponadto z zapisów ustawowych (art. 17 ust. 1)

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną