Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 32

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 32

Spis treści

Formalne rozpoczęcie postępowania

Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego rozpoczyna w trybie:
- negocjacji z zachowaniem konkurencji - wysłanie zaproszenia (art. 65),
- zapytania o cenę - skierowanie zapytania o cenę dostawy rzeczy lub usługi (art. 67),
- zamówienia z wolnej ręki - rozpoczęcie rokowań (art. 70).

"Należy zaś przyjąć, że wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w przetargu nieograniczonym następuje z dniem ogłoszenia o zamówieniu publicznym, w tym wypadku - w "Biuletynie Zamówień Publicznych" z dnia [...], zgodnie z przepisami o zasadach udzielania zamówień publicznych zawartymi w ustawie o zamówieniach publicznych (art. 14a w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy).
W ten sposób właśnie w sprawie niniejszej zamawiający zaprosił do udziału w przetargu nieograniczonym (art. 29 ust 1 cyt. ustawy), a zatem przejawił swoją wolę na zewnątrz po zakończeniu czynności wstępnych, także o charakterze organizacyjnym, do których należało również wskazane w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku powołanie komisji przetargowej..." Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 25 marca 2002 r.
Sygn. akt V Ca 246/02


Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym, przetargu ograniczonym oraz przetargu dwustopniowym zamawiający zamieszcza (art. 29) w zależności od wartości zamówienia:
- jeżeli wartość zamówienia nie przekracza 30 000 euro:
a) w swojej siedzibie, w miejscu publicznie dostępnym,
b) na stronie internetowej, co najmniej na 7 dni przed terminem składania ofert (art. 29 ust. 2);
- jeżeli wartość zamówienia przekracza 30 000 euro:
a) w swojej siedzibie, w miejscu publicznie dostępnym,
b) na stronie internetowej, od dnia publikacji ogłoszenia w "Biuletynie Zamówień Publicznych" do dnia składania ofert.

Istnieje możliwość ogłoszenia o organizacji przetargu w prasie (art. 29 ust. 4) - jednak nie wcześniej niż w dniu publikacji w "Biuletynie Zamówień Publicznych".

Projekt nowej ustawy "Prawo zamówień publicznych" przewiduje zamieszczanie ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych przy wartości zamówienia powyżej 60.000 euro oraz dodatkowo, powyżej wartości 6.000.000 euro dla robót budowlanych i 3.000.000 euro dla dostaw i usług - obowiązek umieszczenia ogłoszenia także w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim.

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych może, w uzasadnionych przypadkach, wyrazić zgodę na publikację w "Biuletynie Zamówień Publicznych" ogłoszeń, których wartość (obecnie 30.000 euro) nie obliguje do ogłoszenia (art. 14a ust. 5a).
W "Informatorze UZP" (sierpień 2001) przedstawiono przykładowe okoliczności "uzasadnionych przypadków", są to:
- konieczność poszerzenia kręgu podmiotów zdolnych do wykonania zamówienia publicznego ze względu na brak podmiotów zdolnych do wykonania przedmiotowego zamówienia na lokalnym rynku,
- przypuszczenie, że nastąpi unieważnienie postępowania przetargowego z uwagi na brak wystarczającej liczby ważnych ofert,
- firmy działające na lokalnym rynku nie konkurują ze sobą, celowo dążą do unieważnienia przetargu,
- specjalistyczny charakter zamówienia,
- koszt ogłoszenia w prasie o zasięgu ogólnokrajowym przewyższa wartość zamówienia,
- w przypadku omawianego art. 3c ust. 1, gdy istnieją firmy krajowe zdolne do wykonania zamówienia.
Art. 3c ust. 1. Jeżeli zamówienie ma być finansowane z udziałem środków zagranicznych przyznanych na podstawie umowy międzynarodowej, która przewiduje inne niż ustawa procedury udzielania zamówienia, zamawiający stosuje procedury określone w umowie międzynarodowej.

Zawartość ogłoszenia została określona w art. 30 ustawy (10 punktów) oraz art. 17a (informacja o dopuszczeniu składania oferty wariantowej). Zgodnie z tymi zapisami ogłoszenie o przetargu nieograniczonym zawiera, co najmniej:
1) nazwę i adres zamawiającego,

2) ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw lub usług, a w odniesieniu do robót budowlanych - rodzaj, zakres i lokalizację budowy,

3) pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego,

4) informację o warunkach wymaganych od dostawców i wykonawców,
Warunki kwalifikujące wykonawców określone są w rozporządzeniu.
Kryteria oceny spełniania warunków wymaganych od dostawców i wykonawców nie podlegają zmianie w toku danego postępowania.
Dotyczy to także przypadków, w których zamawiający przeprowadza wstępną kwalifikację (art. 24 ust. 1).


5) oświadczenie o stosowaniu preferencji krajowych,

Obowiązuje do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. O stosowaniu preferencji krajowych zamawiający informuje dostawców i wykonawców rozpoczynając postępowanie o udzieleniu zamówienia publicznego. Zgodnie z zapisami ustawy (art. 18 ust. 4) oświadczenie w sprawie preferencji krajowych nie może zostać później zmienione.

Wyrok ZA z dnia 10 listopada 1998 r. Sygn. Akt UZP/ZO/0-961/98
Według art. 18 ust. 4 ustawy o zamówieniach publicznych o stosowaniu preferencji krajowych Zamawiający informuje wykonawców i dostawców rozpoczynając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Oświadczenie w sprawie preferencji nie może zostać później zmienione.
W praktyce Zamawiający - bez względu na to jaki rodzaj preferencji krajowych ma zamiar zastosować lub ich nie zastosować - ma obowiązek zamieści informację w ogłoszeniu o przetargu (art. 30 pkt 5 ustawy o zamówieniach publicznych).

6) określenie sposobu uzyskania formularza zawierającego specyfikację istotnych warunków zamówienia, a także cenę formularza, jeżeli jego udostępnienie jest odpłatne,

7) miejsce i termin składania ofert,
8) miejsce i termin otwarcia ofert,
9) kryteria oceny ofert,
10) kwotę wadium,
11) informacja o dopuszczeniu składania oferty wariantowej.

Wyrok ZA z dnia 6 stycznia 2000 r. Sygn. Akt UZP/ZO/0-1294/99
Zespół Arbitrów po zapoznaniu się z aktami sprawy, dokumentacją okazaną podczas rozprawy oraz wyjaśnieniami stron stwierdził, iż Zamawiający nie sporządził pisemnych dokumentów potwierdzających fakt przeprowadzenia negocjacji z zachowaniem konkurencji.
Nie ma zatem dowodów, iż negocjacje z oferentami zostały przeprowadzone. Zamawiający naruszył zatem postanowienia art. 66 i art. 21 ustawy o zamówieniach publicznych.
Naruszenie zasady pisemności postępowania wystąpiło także przy dokonaniu zmiany terminu otwarcia ofert wstępnych. Strony zgodnie oświadczyły, iż uzgodnienie w tym zakresie miało charakter ustny. Zamawiający pisemnie nie określił terminu otwarcia ofert ostatecznych naruszając w ten sposób art. 66 ust. 4 w związku z art. 30 ustawy o zamówieniach publicznych.
Zamawiający nadto nie prowadził pisemnej rejestracji wpływających ofert i nie zachował kopert z pieczęcią potwierdzającą ich datę wpływu.

Wzór ogłoszenia o postępowaniu jest znormalizowanym drukiem oznaczonym symbolem ZP-110, stanowiącym załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie wzorów ogłoszeń o zamówieniach publicznych publikowanych w "Biuletynie Zamówień Publicznych" oraz dodatkowych informacji zawartych w ogłoszeniach64.
-------------------------
64 Dz. U. z roku 2002 r. nr 91, poz. 816

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną