Przetargi.pl
Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 20

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 ISBN 83-917763-0-1 - Poradnik - zamówienia publiczne - strona nr 20

Spis treści

Przetarg nieograniczony

Przetarg nieograniczony jest podstawowym trybem udzielania zamówienia publicznego. Oferty mogą złożyć wszyscy dostawcy lub wykonawcy, którzy chcą wziąć w nim udział, z zastrzeżeniem, że wcześniej nie przeprowadzono kwalifikacji wstępnych. Ograniczanie możliwości złożenia oferty do określonych dostawców lub wykonawców narusza ustawę o zamówieniach publicznych, powodując w konsekwencji nieważność zawartej, po takim postępowaniu, umowy w sprawie zamówienia publicznego.

Sygn. akt: UZP/ZO/0-300/02; Wyrok Zespołu Arbitrów z dnia 17 kwietnia 2002 r.
[...] Uzasadnienie: [...] Odwołujący się, podobnie jak w proteście, kwestionuje dopuszczalność wprowadzenia do SIWZ wymogu przedstawienia przez uczestników postępowania referencji potwierdzających wykonanie w przeszłości przynajmniej trzech zamówień o charakterze podobnym z przedmiotem zamówienia o wartości robót netto minimum 600 000 zł każda, przy czym wartości poszczególnych zamówień nie będą sumowane.
Na tle tego zapisu Odwołujący się podnosi, że wymóg ten w powiązaniu z zawartą w rozstrzygnięciu protestu informacją, iż nie przedstawienie tego rodzaju referencji będzie dla Zamawiającego przesłanką uzasadniającą wykluczenie takiego oferenta, jest sprzeczny z wyrażoną w art. 16 ustawy o zamówieniach publicznych (uzp) zasadą prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób gwarantujący zachowanie uczciwej konkurencji, a także narusza określone w art. 28 ust. 2 uzp uprawnienie do udziału w przetargu nieograniczonym wszystkich dostawców lub wykonawców, którzy chcą wziąć w nim udział, jeżeli tego dostępu do udziału w przetargu nie ograniczono wstępną kwalifikacją, o której mowa w art. 23 uzp.
W konsekwencji wprowadzony do SIWZ zapis, ograniczający w swoim ostatecznym brzmieniu krąg uczestników przetargu, narusza w ocenie Odwołującego się jego interes prawny, poprzez uniemożliwienie mu ubiegania się o zamówienie publiczne, którego SIWZ dotyczy. Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania podnosząc, że wprowadzenie wymogu legitymowania się przez uczestników postępowania referencjami wykonania robót o określonej wartości miało na celu weryfikację ich zdolności do wykonania zamówienia, w związku z tym zapis taki nie narusza wskazanych przez Odwołującego się przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. [...]

Zespół Arbitrów zważył, co następuje: [...] w świetle przepisu § 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może żądać od dostawcy lub wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków, uprawniających do udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne z dnia 13 listopada 2001 r. (Dz. U. nr 133, poz. 1484), zamawiający, jeśli jest to niezbędne do przeprowadzenia postępowania, może żądać poza dokumentami, o których mowa we wcześniejszych postanowieniach cyt. rozporządzenia, wyłącznie dokumentów wymienionych w ust. 2, w tym m.in. wykazu wszystkich lub wskazanego przez Zamawiającego rodzaju wykonanych w ciągu ostatnich 5 lat robót budowlanych, z podaniem ich wartości oraz daty i miejsca robót. Przepis ten nie upoważnia jednak Zamawiającego do wykluczenia spośród robót wykonywanych przez wykonawców w przeszłości i nie uwzględnienia w przedstawionym przez wykonawców ich wykazie, robót o określonej przez Zamawiającego niższej lub wyższej wartości.

Jeszcze bardziej nieuprawnione jest, w ocenie Zespołu Arbitrów, wykluczenie z udziału w przetargu nieograniczonym, nie poprzedzonym procedurą wstępnej kwalifikacji wykonawców, o której mowa w art. 23 uzp, tych spośród potencjalnych wykonawców, którzy nie przedstawili referencji, o określonych przez Zamawiającego parametrach wartościowych. Podkreślić bowiem trzeba, że w świetle cyt. rozporządzenia Rady Ministrów Zamawiający może domagać się przedstawienia wykazu wszystkich lub wskazanego rodzaju robót, lecz nie może uzależniać spełnienia tego warunku i kwalifikować oferty jako zgodnej lub sprzecznej ze SIWZ, od wskazanej przez siebie wartości tych robót.

Wskazać ponadto trzeba, że tego rodzaju praktyka umożliwiałaby w istocie rzeczy obchodzenie sformułowanego w art. 27d ust. 2 uzp zakazu uzależnienia wyboru najkorzystniejszej oferty od kryteriów podmiotowych, tj. od właściwości dostawcy lub wykonawcy, a w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. [...].

Zasadą w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego jest wyznaczanie przez zamawiającego terminu składania ofert nie krótszego niż 6 tygodni od dnia ogłoszenia o przetargu, z tym że w sytuacjach określonych w art. 38 ust. 3 zamawiający może wyznaczyć termin krótszy - nie krótszy jednak niż 3 tygodnie.

Udzielenie zamówienia publicznego w innym trybie niż przetarg nieograniczony jest możliwe wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie i wymaga uzasadnienia. Ustalenie przesłanki oraz jej uzasadnienie jest niezależne od faktu, czy decyzję w tej sprawie podejmuje samodzielnie zamawiający czy też po uzyskaniu zgody Prezesa UZP.

Obecnie zgoda Prezesa UZP na wybór innego trybu niż przetarg nieograniczony wymagana jest, jeżeli wartość zamówienia przekracza 200.000 euro lub - w przypadku zamówienia z wolnej ręki - 30.000 euro (do 20 października 2003 roku tj. do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych - jest to wartość 20.000 euro).

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną