Przetargi.pl
wyłonienie Wykonawcy w zakresie dostawy urządzeń i podzespołów oraz elementów niskoprądowych, związanych z budową obiektu Wydziału Chemii UJ w Krakowie. Nr sprawy: CRZP/UJ/364/2015

Uniwersytet Jagielloński ogłasza przetarg

  • Adres: 31-007 Kraków, ul. Gołębia 24
  • Województwo: małopolskie
  • Telefon/fax: tel. 012 4324450 , fax. 012 4324451
  • Data zamieszczenia: 2015-10-29
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Uniwersytet Jagielloński
    ul. Gołębia 24 24
    31-007 Kraków, woj. małopolskie
    tel. 012 4324450, fax. 012 4324451
  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.uj.edu.pl http://przetargi.adm.uj.edu.pl/ogloszenia.php
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Uczelnia publiczna

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    wyłonienie Wykonawcy w zakresie dostawy urządzeń i podzespołów oraz elementów niskoprądowych, związanych z budową obiektu Wydziału Chemii UJ w Krakowie. Nr sprawy: CRZP/UJ/364/2015
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: dostawy
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Przedmiotem postępowania i zamówienia jest wyłonienie Wykonawcy w zakresie dostawy urządzeń i podzespołów oraz elementów niskoprądowych, związanych z budową obiektu Wydziału Chemii UJ w Krakowie Uniwersytetu Jagiellońskiego, zlokalizowanego przy ul. Gronostajowej 2 w Krakowie. 1.1. Zakres zamówienia obejmuje zakup, dostawę, wyładunek, wniesienie i ustawienie lub złożenie we wskazanych przez Zamawiającego pomieszczeniach obiektu oraz świadczenie usług gwarancyjnych. 1.2. Przedmiot zamówienia obejmuje fabrycznie nowe urządzenia i podzespoły oraz elementy dla: 1.2.1 Instalacji kontroli dostępu oraz Systemu Sygnalizacji Włamania i Napadu (w skrócie SSWiN) w segmencie ABCD, 1.2.2 Instalacji systemu sterowania dla central wentylacyjnych oraz Aparatury Kontrolno-Pomiarowej i Automatyki (w skrócie AKPiA) w segmencie EF, 1.2.3 Instalacji zintegrowanego system automatyki pomieszczeń w segmencie ABCD, 1.2.4 Instalacji zintegrowanego system automatyki pomieszczeń w segmencie EF, 1.3. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określający parametry i wymagania techniczno-funkcjonalne, bądź ich maksymalne lub minimalne zakresy lub inne niezbędne cechy, ilości, jak i inne istotne dla wykonania zamówienia informacje wraz z dokumentacją techniczną, zawiera Załącznik A do SIWZ, będący jej integralną częścią i Załącznik B do SIWZ, będący jej integralną częścią (1 plik w formacie ZIP). 1.4. Wyłoniony Wykonawca zobowiązany będzie przedstawiać w trakcie odbioru wykaz dostaw w formie wypełnionej tabeli, osobno dla każdego elementu wyszczególnionego w Załączniku A do SIWZ, według wzoru stanowiącego Załącznik D do SIWZ, tj. Tabela OT (1 plik w formacie Excel zawierający jeden arkusz), oraz dostarczać to w formacie PDF oraz aktywnego dokumentu z wypełnieniem poszczególnych kolumn odpowiednio do dostarczanego asortymentu zamówienia. 1.5. Zamawiający informuje, że przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających, w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP, do maksymalnej wysokości 20% wartości szacunkowej zamówienia podstawowego, w zakresie dostaw i montażu tożsamych urządzeń i podzespołów oraz elementów wchodzących w zakres przedmiotu zamówienia. 1.6. Zamawiający dopuszcza również możliwość zmiany w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia polegającej na rezygnacji z danych urządzeń i podzespołów oraz elementów wchodzących w zakres przedmiotu zamówienia lub ich określonej ilości, wycenionych w kalkulacji ceny oferty, w obrębie oferowanego przedmiotu zamówienia, w momencie realizacji umowy, w zakresie do 10 % wartości netto ceny oferty, odpowiednio do wartości cen jednostkowych zawartych w treści oferty dla określonych elementów. 1.7. Zamawiający informuje, że odbiór dostarczanych przez Wykonawcę wyrobów będzie dokonywany przez Zamawiającego przy udziale Generalnego Wykonawcy Inwestycji - tj. Firmy Budimex S.A. (dalej GWI), z równoczesnym przekazaniem ich GWI do montażu. Wykonawca będzie zobowiązany wnieść dostarczone wyroby do pomieszczeń wskazanych przez GWI, znajdujących się w obrębie realizowanej budowy. Szczegółowe warunki transportu dostaw przez Wykonawcę na placu budowy: 1.4.1 Wykonawca własnym kosztem i staraniem, pod nadzorem swojego przedstawiciela, swoim personelem i sprzętem dokona rozładunku i transportu dostaw do wskazanych przez GWI pomieszczeń magazynowych na terenie budowy lub pomieszczeń zlokalizowanych w budowanym budynku Wydziału Chemii UJ, oraz zabezpieczy te pomieszczenia do czasu rozpoczęcia komisyjnego odbioru przez Zamawiającego. 1.4.2 Transport tylko samochodami samowyładowczymi, umożliwiającymi prace wyładowcze za pomocą wózków paletowych (samochód wyposażony w rampę rozładowczą). 1.4.3 Dojazd samochodu bezpośrednio pod wskazane przez Kierownictwo budowy wejście do budynku lub pod wejście do magazynu zlokalizowanego na terenie zaplecza kontenerowego budowy. 1.4.4 Elementy dostawy opakowane w sposób umożliwiający transport wózkiem paletowym. 1.4.5 Transport poziomy wewnątrz budynku ciągami komunikacyjnymi wózkiem paletowym wyposażonym w ogumione koła. 1.4.6 Minimalna szerokość dróg transportu poziomego wewnątrz budynku: 90cm. 1.4.7 Transport pionowy do wskazanych pomieszczeń na kondygnacjach nadziemnych budynku: transport ręczny klatkami schodowymi Możliwe do wykorzystania drogi transportowe, z uwagi na postępujące roboty wykończeniowe na budowie, muszą być przed każdą dostawą uzgodnione z Kierownictwem budowy GWI. 1.8. Doprecyzowanie zakresu przedmiotowego i ilościowego zamówienia: 1.5.1 Elementy obiektowe instalacji kontroli dostępu oraz SSWiN dla segmentów ABCD: Przedmiotem zamówienia jest dostawa niżej opisanych elementów obiektowych instalacji kontroli dostępu oraz SSWiN 1) Przycisk napadowy - 1 szt. 1.5.2 System sterowania dla central wentylacyjnych oraz AKPiA dla segmentów EF: 1) Szafa automatyki odzysku ciepła SAWG_CW - 2 szt./kpl. Przedmiotem zamówienia jest dostawa wyżej wymienionych szaf automatyki wymienników ciepła wraz z aparaturą pomiarową i osprzętem zewnętrznym poszczególnych central/szaf. Dostawa obejmuje prefabrykat kompletnej szafy automatyki z wyposażeniem wewnętrznym, w tym sterownikami i falownikami oraz zewnętrzną aparaturę obiektową AKPiA i osprzęt zewnętrzny danej instalacji, zgodnie z projektem instalacji automatyki dla tej instalacji. Wraz z szafami automatyki należy dostarczyć dokumentację każdej szafy, zawierającą: schemat technologiczny obsługiwanej instalacji z rozmieszczeniem aparatury obiektowej, elektryczne schematy ideowe, rysunek elewacji, zestawienie połączeń z aparaturą obiektową, zestawienia listew zaciskowych wraz z opisem sygnałów, zestawienie materiałów wewnętrznych szafy oraz aparatury obiektowej, a także oświadczenie o zgodności z wymaganiami funkcjonalnymi Zamawiającego. Do realizacji sterowania układami technologicznymi objętymi projektami, w szafach automatyki należy zastosować modułowe sterowniki swobodnie programowalne, przystosowane do montażu w szafach automatyki (na szynie TS 35 mm), z zegarem czasu rzeczywistego (wraz z podtrzymaniem w razie zaniku napięcia), umożliwiające implementację pętli regulacyjnych, krzywych grzewczych, programów czasowych, obsługę alarmów oraz możliwość prezentacji na panelu diagnostyczno-serwisowym stanu poszczególnych parametrów i ich ręcznej modyfikacji. Główny sterownik zarządzający w każdej z szaf powinien umożliwiać podłączenie i obsługę minimum 10 modułów wejść/wyjść cyfrowych i analogowych do obsługi sygnałów obiektowych z aparatury pomiarowej i osprzętu zewnętrznego obsługiwanej instalacji technologicznej. Sterowniki w szafach automatyki powinny posiadać interfejs LON TP/FT-10 do komunikacji z lokalną siecią sterującą oraz możliwość zdalnej konfiguracji i programowania zarówno ich samych jak i również podłączonych modułów wejść/wyjść. Sterowniki powinny umożliwiać realizację lokalną harmonogramów, alarmowania i rejestracji trendów przebiegów zmiennych procesowych. Sterowniki szaf automatyki central wentylacji i klimatyzacji powinny obsługiwać: minimum 125 zmiennych sieciowych wejściowych oraz minimum 125 zmiennych sieciowych wyjściowych, a także umożliwiać rejestrację trendów na minimum 50 kanałach. 1.5.3 Elementy zintegrowanego systemu automatyki pomieszczeń Przedmiotem zamówienia jest dostawa niżej opisanych elementów zintegrowanego systemu automatyki pomieszczeń dla: 1.5.3.1 segmentów ABCD: 1) Detektor ruchu sufitowy, zasilanie 12 VDC, styki aktywności oraz sabotażu - 11 szt./kpl 2) Czujnik różnicy ciśnień od -60 do +60 Pa do montażu naściennego, zasilanie 12V DC, wyjście 0-10 V, możliwość podłączenia do sterowników pomieszczeniowych wentylacji, klimatyzacji, oświetlenia i nawilżania - 1 szt./kpl 3) Czujnik różnicy ciśnień do montażu kanałowego, do sterowania pracą wentylatorów wyciągowych wyposażonych w falowniki z konfigurowalnym zakresem, zasilaniem 24V AC, wyjściem 0-10 V - 23 szt./kpl 4) Przycisk załączania rolet okiennych - 2 szt./kpl 5) Moduł detekcji gazów MD2 z możliwością podłączenia do 2 czujników, przekazujące informacje o awarii oraz 2 progach alarmowych, sygnalizujący stany na panelu, programowalny, zasilany bezpośrednio z sieci 230V AC, 50Hz - 4 szt./kpl 6) Czujnik gazu propan-butan - 5 szt./kpl 7) Naścienny czujnik temperatury z interfejsem LON TP/FT-10, zasilanie 24V AC/DC - 6 szt./kpl 8) Szafka systemu automatyki S.RPT - prefabrykat wg projektu - 8 szt./kpl 9) Szafka systemu automatyki S.AP2 - prefabrykat wg projektu - 2 szt./kpl 10) Szafka monitoringu wentylatorów segmentu B S.WDP.B - prefabrykat wg projektu - 1 szt./kpl 11) Terminator sieci LON TP/FT-10 - 4 szt./kpl 12) Szafka rozdzielacza klimakonwektorów S.RK-4 - prefabrykat wg projektu - 1 szt./kpl 13) Przycisk awaryjnego uruchomienia wentylacji - 31 szt./kpl 14) Szyna sterowania ogrzewaniem wpustów dachowych i kabli grzewczych, oraz monitoringiem urządzeń elektrycznych w rozdzielnicach - prefabrykat wg projektu - 47 szt./kpl 15) Szafka systemu automatyki S.AP5 - prefabrykat wg projektu - 2 szt./kpl 16) Szafka systemu automatyki S.ZW - prefabrykat wg projektu - 2 szt./kpl 17) Szafka systemu automatyki S.P - prefabrykat wg projektu - 3 szt.kpl 1.5.3.2 segmentów EF: 1) Sterownik klimakonwektora z zadajnikiem - 1 szt./kpl 2) Czujnik różnicy ciśnień do montażu kanałowego, do sterowania pracą wentylatorów wyciągowych wyposażonych w falowniki z konfigurowalnym zakresem, zasilanie 24V AC, wyjście 0-10 V - 99 szt./kpl 3) Przycisk bistabilny wraz z sygnalizatorem optycznym - 23 szt./kpl 4) Przycisk awaryjnego uruchomienia wentylacji - 31 szt./kpl 5) Moduł detekcji gazów z możliwością podłączenia do 4 czujników, przekazujący informacje o awarii oraz 2 progach alarmowych, sygnalizujący stany na panelu, programowalny, zasilany bezpośrednio z sieci 230V AC, 50Hz - 1 szt./kpl 6) Czujnik wodoru - 5 szt./kpl 7) Czujnik tlenku azotu - 1 szt./kpl 8) Sygnalizator kompatybilny z modułami detekcji gazów - 2 szt./kpl 9) Szafka systemu automatyki S.RPT - prefabrykat wg projektu - 14 szt./kpl 10) Szafka systemu automatyki S.AP3 - prefabrykat wg projektu - 1 szt./kpl 11) Szafka automatyki sterowania pracą i monitoringu nagrzewnic elektrycznych S.NE2 - prefabrykat wg projektu wraz z elementami obiektowymi - 1 szt./kpl 12) Szafka monitoringu wentylatorów segmentu E S.WDP.E - prefabrykat wg projektu - 1 szt./kpl 13) Szafka monitoringu wentylatorów segmentu F S.WDP.F - prefabrykat wg projektu - 1 szt./kpl 14) Szyna sterowania ogrzewaniem wpustów dachowych i kabli grzewczych oraz monitoringu urządzeń elektrycznych w rozdzielnicach - prefabrykat wg projektu - 40 szt./kpl 1.6 Dla urządzeń nieopisanych szczegółowymi parametrami w niniejszej SIWZ należy zaoferować dostawę urządzeń o parametrach nie gorszych niż urządzenia referencyjne. 1.7 Wszystkie wyspecyfikowane materiały i urządzenia są materiałami i urządzeniami referencyjnymi, określającymi standard inwestycji. Dopuszcza się zastosowanie urządzeń i materiałów równoważnych pod względem parametrów jakościowych i technologicznych. Urządzenia i materiały równoważne powinny być zgodne pod względem funkcjonalnym i posiadać parametry nie gorsze od wyspecyfikowanych w niniejszym opracowaniu. 1.8 Oferowane urządzenia muszą być przystosowane do bezpośredniego podłączenia do okablowania, które jest wykonane w budynku. Przystosowanie do bezpośredniego podłączenia oznacza możliwość podłączenia i funkcjonowania urządzeń zgodnie z wymaganiami funkcjonalnymi zawartymi w projekcie, bez konieczności wykonywania jakichkolwiek przeróbek okablowania już wykonanego na obiekcie. Jeżeli dostarczone urządzenia będą wymagały przeróbek okablowania, Wykonawca musi zapewnić wykonanie tych przeróbek, uzgodnić ich wykonanie z Zamawiającym oraz przejąć gwarancję za okablowanie, dostarczone urządzenia i funkcjonowanie instalacji zgodnie z wymaganiami Zamawiającego lub posiadanymi gwarancjami. 1.9 Urządzenia poziomu obiektowego oraz szafy automatyki central wentylacji i klimatyzacji powinny komunikować się za pomocą otwartego protokołu komunikacyjnego zgodnego z PN-EN ISO/IEC 14908-2 (TP/FT-10) w warstwie obiektowej oraz PN-EN ISO/IEC 14908-4 (IP) w warstwie poziomu nadrzędnego. 1.10 System BMS powinien być oparty na bazie oprogramowania ogólnodostępnego SCADA o parametrach oprogramowania iFIX PLUS SCADA Pack. 1.11 Wymiana danych pomiędzy poziomem obiektowym i poziomem nadrzędnym powinna odbywać się za pośrednictwem oprogramowania serwera obsługującego od strony obiektowej protokół PN-EN ISO/IEC 14908 i bazę danych OpenLNS, a od strony systemu nadrzędnego - protokół OPC. 1.12 Zamawiający dopuszcza składanie ofert równoważnych. Każdy Wykonawca składający ofertę równoważną, zgodnie z postanowieniami ustawy PZP, jest obowiązany wykazać w treści przedkładanej przez siebie oferty, że oferowany przez niego przedmiot zamówienia spełnia wymagania i parametry techniczne, funkcjonalne i inne określone w SIWZ, bądź też przewiduje rozwiązania lepsze niż opisywane. Przez równoważność rozumie się to, że oferowane urządzenia muszą posiadać co najmniej te same cechy, co wzorcowe i parametry techniczne, funkcjonalne i inne na poziomie, co najmniej takim jak wzorcowe z zachowaniem pełnej zgodności binarnej i systemowej. Wykonawca zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy - Prawo Zamówień Publicznych zobowiązany jest wykazać równoważność. Przy oferowaniu rozwiązań sprzętowo-programowych innych niż wzorcowe Wykonawca musi wykazać szczegółowo w treści oferty ich równoważność z warunkami i wymaganiami opisanymi w SIWZ, przy czym zobowiązany jest dołączyć do oferty jego szczegółowe opisy techniczne i/lub funkcjonalne pozwalające na ocenę zgodności oferowanych urządzeń i elementów z wymaganiami SIWZ. W szczególności wymaga się od wykonawcy podania nazwy producenta, modelu oferowanego urządzenia oraz opisu jego właściwości technicznych i/lub funkcjonalnych (kompletne karty produktowe, prospekty, katalogi, foldery itp.). Ponadto jeżeli zastosowanie rozwiązań, elementów, urządzeń itp. równoważnych pociąga za sobą konieczność dokonania zmian projektowych w dokumentacji (załączonej do SIWZ), Wykonawca zobowiązany będzie do wykonania dokumentacji zamiennej uwzględniającej wprowadzone zmiany na koszt własny i uzyskania jej akceptacji przez autora projektu stanowiącego załącznik do SIWZ, oraz o ile to niezbędne uzyskania również uzgodnień (zezwoleń, pozwoleń, itp.), lub decyzji odpowiednich instytucji, podmiotów i organów administracyjnych. Również w przypadku konieczności jakichkolwiek zmian istniejącego stanu technicznego obiektu, w szczególności przeróbek, demontaży itp., wynikającego z zastosowania rozwiązań, elementów, urządzeń itp. równoważnych Wykonawca zobowiązany będzie wykonać je własnym kosztem i staraniem w terminie realizacji zamówienia. 2. Wykonawca musi zapewnić realizację zamówienia we wskazanym w pkt 4) SIWZ terminie i z uwzględnieniem jego zapisów, czyli do 40 liczonych od daty udzielenia zamówienia, tj. zawarcia umowy. 3. Wykonawca musi dołączyć do oferty obliczenie ceny ryczałtowej oferty wyliczonej w oparciu o indywidualną kalkulację, z podaniem cen jednostkowych określonych urządzeń i/lub elementów, niezbędnych dla realizacji zamówienia, przy uwzględnieniu wymagań i zapisów niniejszej SIWZ oraz doświadczenia zawodowego Wykonawcy, zgodnie z wzorami tabelarycznymi stanowiącymi Załącznik nr 3 do wzoru formularza oferty oraz zaleca się jego dołączenie w formie elektronicznej w formacie Excel odpowiednio do treści Załącznika C do SIWZ (1 plik w formacie Excel zawierający 4 arkusze). 4. Wykonawca musi zaoferować przedmiot zamówienia zgodny z wymogami Zamawiającego określonymi w SIWZ, przy czym zobowiązany jest dołączyć do oferty jego opis techniczny i/lub funkcjonalny, schemat/y, katalog lub karty katalogowe producenta/ów potwierdzające spełnienie wymaganych parametrów, (wskazujące w szczególności oferowany typ, rodzaj, model, producenta, numer katalogowy, charakterystykę produktu i inne istotne), pozwalające na ocenę zgodności oferowanych produktów, ich elementów i wyposażenia oraz ich parametrów z wymaganiami SIWZ (dopuszcza się angielskojęzyczną wersję niniejszych dokumentów), odpowiednio do wzorów tabelarycznych stanowiących Załącznik nr 3 do wzoru formularza oferty oraz zaleca się jego dołączenie w formie elektronicznej w formacie Excel odpowiednio do treści Załącznika C do SIWZ (1 plik w formacie Excel zawierający 4 arkusze). 5. Wykonawca musi zaoferować co najmniej 36 miesięczny okres gwarancji i rękojmi dla całości przedmiotu zamówienia. Gwarancja i rękojmia będzie liczona od dnia następnego po dacie odbioru całości przedmiotu zamówienia. Gwarancja i rękojmia obejmuje między innymi nieodpłatną (wliczoną w cenę oferty) naprawę oraz ewentualną konserwację i przeglądy wynikające z warunków gwarancji producenta/ów w okresie gwarancyjnym i rękojmi realizowaną w miejscu użytkowania, przez osoby lub podmioty posiadające stosowną autoryzację producenta/ów. 6. W przypadku, gdy Wykonawca zapowiada zatrudnienie podwykonawców do oferty musi być załączony wykaz z zakresem powierzonych im zadań (części zamówienia), przy czym niedopuszczalnym jest podzlecanie prac przez podwykonawców dla kolejnych podwykonawców. 7. Wykonawca powinien podpisać oraz wypełnić formularz oferty wraz z załącznikami lub złożyć ofertę odpowiadającą ich treści, przy czym może podpisać oraz dołączyć do oferty wzór umowy, stanowiący integralną część SIWZ. 8. Wykonawca musi dołączyć do oferty wszystkie dokumenty i oświadczenia oraz załączniki przedstawione w SIWZ
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 453150004
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak
  • II.2. Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: 40 dni

Sekcja III - Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym i technicznym

  • III.1. Warunki dotyczące zamówienia
  • Informacja na temat wadium: 1. Wykonawca, najpóźniej w dniu składania ofert a przed upływem terminu składania ofert, winien wnieść wadium w wysokości wynoszącej kwotę 12.000,00 zł. (słownie: dwanaście tysięcy złotych 00/100). 2. Wadium może być wnoszone w jednej lub kilku następujących formach: 2.1 pieniądzu; 2.2 poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym; 2.3 gwarancjach bankowych; 2.4 gwarancjach ubezpieczeniowych; 2.5 poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t. j. Dz. U. 2014 poz. 1804 z późn. zm). 3. Wadium wniesione w pieniądzu należy złożyć przelewem bankowym na konto Zamawiającego IBAN: PL nr 98 1240 2294 1111 0010 3561 9764, SWIFT: PKO PP LPW.

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.1. Kryteria oceny ofert: Gwarancja i rękojmia
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.uj.edu.pl http://przetargi.adm.uj.edu.pl/ogloszenia.php
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną