Przetargi.pl
Wykonanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pn.: Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski, woj. podkarpackie

Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych ogłasza przetarg

  • Adres: 35-959 Rzeszów, ul. Hetmańska 9
  • Województwo: podkarpackie
  • Telefon/fax: tel. 17 8537 440 , fax. 17 8536421
  • Data zamieszczenia: 2012-08-21
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych
    ul. Hetmańska 9 9
    35-959 Rzeszów, woj. podkarpackie
    tel. 17 8537 440, fax. 17 8536421
  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.pzmiuw.pl
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Inny: Wojew.samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej(jedn.budżet.)

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    Wykonanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pn.: Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski, woj. podkarpackie
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    A. Stan istniejący na dzień wszczęcia postępowania: 1. PZMiUW w Rzeszowie 22.06.2010 r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Budowa zbiornika retencyjnego posiadającego retencje powodziową Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski woj. podkarpackie w Urzędzie Miejskim w Sędziszowie Małopolskim, który 24.09.2010 r. został przekazany do rozpatrzenia Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Postanowieniem z dnia 04.01.2011r., znak: RDOŚ-18-WOOŚ-6613-26-55/5/10/kr został określony zakres raportu. 2. Tut. Zarząd zlecił firmie ŚRODOWISKO Biuro Projektowania i Realizacji Inwestycji Ekologicznych Teresa Szendoł, Bielsko - Biała Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pn. Budowa zbiornika retencyjnego posiadającego retencje powodziową Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski woj. podkarpackie, który należy wykorzystać w celu prawidłowego opracowania przedmiotowego zamówienia. Raport odnosił się do rozwiązań zawartych w opracowanej w 2008 r. przez firmę mk PERFEKT Koncepcji programowo - przestrzennej ochrony przed powodzią zlewni rzeki Wielopolka wraz z dopływami na terenie gmin: Wielopole Skrzyńskie, Ropczyce, Sędziszów Młp., Iwierzyce, Ostrów, Dębica, woj. podkarpackie. Koncepcja przewidywała budowę zbiornika retencyjnego z zaporą czołową i boczną o pojemności 1 640 tys. m3, powierzchni zalewu 55 ha. 3. Następnym krokiem było zlecenie przez PZMiUW w Rzeszowie w trybie przetargu nieograniczonego Jednostce Przetargowej (Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa BIPROMEL ul. Instalatorów 9, 02 - 237 Warszawa) opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego dla zadania pn.: Budowa zbiornika retencyjnego posiadającego retencje powodziową Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski woj. podkarpackie. Zawarta została umowa z terminem zakończenia grudzień 2012r. Jednostka Projektowa w ramach zlecenia rozpatrzyła cztery warianty budowy zbiornika Góra Ropczycka na rzece Budzisz. W wyniku przeprowadzonych rad technicznych, po szczegółowej analizie rozwiązań technicznych każdego wariantu, przyjęto do realizacji wariant czwarty tj. budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego oraz zbiornika zasilanego wodami gruntowymi. 4. W związku z powyższą decyzją, zaszła potrzeba ponownego opracowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Powierzchnia zbiornika suchego jest praktycznie tożsama, jak zbiornika retencyjnego lecz całkowicie zmienia się funkcjonalność zbiornika, ponieważ nie będzie występować stałe piętrzenie wody. 5. PZMiUW w Rzeszowie posiada dokumentację, którą należy wykorzystać w celu prawidłowego opracowania przedmiotowego zamówienia: Dokumentację projektową pn.: Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski woj. podkarpackie tj.: - Projekt budowlany, projekt wykonawczy - Operat wodnoprawny - Operat hydrologiczno-hydrauliczny - Inwentaryzacja drzew i krzewów. 6. PZMiUW w Rzeszowie posiada dokumentację fotograficzną z przeprowadzonej wizji w terenie w dniu 05.04.2012 r. i 20.04.2012 r. . B. Zakres przedmiotu zamówienia Przedmiotem zamówienia jest wykonanie: I. Prac przedprojektowych w zakresie oceny oddziaływania na środowisko. II. Pozostałych prac przedprojektowych. I. PRACE PRZEDPROJEKTOWE W ZAKRESIE OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO. 1. W ramach prac przedprojektowych należy: 1) Przedstawić analizę wariantową planowanego przedsięwzięcia i zidentyfikować oddziaływania wariantów na środowisko z uwzględnieniem już opracowanych wariantów w materiałach wymienionych w części A . Analiza winna być wykonana na poziomie: wybór metody ochrony przeciwpowodziowej, wariant lokalizacyjny, wariant technologiczny, projektowy. 2) Opracować wstępną analizę występujących składników przyrody ożywionej i nieożywionej wraz z wskazaniem metod i zasad zastosowanej analizy (na podstawie wizji w terenie, oraz z wykorzystaniem istniejących wcześniejszych opracowań przyrodniczych - Urząd Gminy, RDOŚ, literatura przedmiotu oraz opracowanego przez ŚRODOWISKO Biuro Projektowania i Realizacji Inwestycji Ekologicznych Teresa Szendoł, Bielsko - Biała Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pn. Budowa zbiornika retencyjnego posiadającego retencje powodziową Góra Ropczycka na rzece Budzisz, na terenie m. Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, gm. Sędziszów Małopolski woj. podkarpackie,), 3) dokonać oceny oddziaływania przedsięwzięcia na stan/potencjał ekologiczny jednolitych części wód w rozumieniu art. 4.1. w związku z art. 4.7. Ramowej Dyrektywy Wodnej w tym: a) identyfikację jednolitej części wód powierzchniowych, kategorii jednolitej części wód powierzchniowych oraz przypisanych jej celów środowiskowych, b) dokonać ustalenia czynników oddziaływania przedsięwzięcia na elementy jakości wód (biologiczne, fizykochemiczne, hydromorfologiczne) - analiza oddziaływań na etapie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia oraz analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na cele środowiskowe JCWP, c) przy ocenie istotności oddziaływania przedsięwzięcia na stan wód Wykonawca uwzględni uwarunkowania związane z obowiązkiem osiągnięcia celów środowiskowych wynikających z art. 38 d) oraz art. 38 f) ustawy Prawo wodne. W tym zakresie Wykonawca uwzględni stosownie wyjaśnienia do definicji dobrego stanu ekologicznego, dobrego potencjału ekologicznego oraz celów obszarów chronionych (informacja wyjaśniająca nt. definicji i zagadnień problemowych w kontekście stosowania art. 4 ust. 7 RDW - załącznik nr 8 do siwz). Uwaga: a) ocena oddziaływania przedsięwzięcia hydrotechnicznego na stan/potencjał ekologiczny jednolitych części wód powinna być przedstawiona przez ekspertów w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięć na ekosystemy wodne b) ocena oddziaływania przedsięwzięcia na stan/potencjał ekologiczny jednolitych części wód powinna być wykonana przy uwzględnieniu: - map prezentujących obszary Natura 2000 http://natura2000.gdos.gov.pl/strona/przegladanie, - wyników monitoringu innych planów i przedsięwzięć lub wyniki analiz porealizacyjnych innych planów i przedsięwzięć - literatury przyrodniczej dotyczącej rozpatrywanego obszaru - dokumentów strategicznych (Mapy prezentujące zagrożenie powodziowe na obszarze administrowanym przez RZGW w Krakowie - www.krakow.rzgw.gov.pl, Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły) - materiałów (gminnego, powiatowego i wojewódzkiego) zespołów zarządzania kryzysowego. 4) w uzgodnieniu z autorem dokumentacji Projektowej - Biurem Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa BIPROMEL przedstawić środki minimalizujące,, który określi możliwe do wykonania zmiany technologiczne i wykonawcze w istniejących rozwiązaniach projektowych, uwzględniając także zaproponowane nowe wdrożenia technologiczne (dodatkowe rozwiązania chroniące środowisko), czego efektem powinno być ograniczenie w maksymalnym możliwym zakresie zidentyfikowanych uprzednio negatywnych oddziaływań. 5) w uzgodnieniu z autorem dokumentacji Projektowej - Biurem Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa BIPROMEL wykazać, że realizacja planowanej inwestycji jest nieodzownym elementem dla kompleksowej ochrony przeciwpowodziowej doliny rzeki Budzisz w miejscowości Sędziszów Małopolski, Góra Ropczycka, Zagorzyce, oraz wskazać: a) obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi rozumiane jako określone we wstępnej ocenie ryzyka powodziowego obszary, na których istnieje znaczące ryzyko powodzi lub jest prawdopodobne wystąpienie znaczącego ryzyka powodzi, (art. 9 ust. 1. pkt. 6b) Ustawy Prawo Wodne) b) obszary szczególnego zagrożenia powodzią (zgodnie z art. 9 ust. 1. pkt. 6c) Ustawy Prawo Wodne) c) wyszczególnienie sposobu spełnienia celów zarządzania ryzykiem powodziowym zgodnie z: Art. 9 ust. 1b) ustawy Prawo wodne, określenie między innymi ilości: -chronionych mieszkańców -chronionych obiektów przemysłowych (ilość i rodzaj obiektów prywatnych, publicznych i przemysłowych oraz szacunkowa lub księgowa wartość mienia chronionego w wyniku inwestycji) -chronionych obiektów zabytkowych (klasa ochrony, wyszczególnienie najcenniejszych obiektów). 2. Opracowanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko: Raport winien być sporządzony zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, uzupełnioną o warunkowania wyszczególnione w art. 66 (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) Raport powinien być wykonany zgodnie z poniżej przedstawionymi zagadnieniami: 1) opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych, c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia; 2) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.); 3) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia; 5) opis analizowanych wariantów, w tym: a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru; 6) określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko; 7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, c) dobra materialne, d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d; 8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z: a) istnienia przedsięwzięcia, b) wykorzystywania zasobów środowiska, c) emisji; 9) opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru; W przypadku utrzymywania się negatywnych oddziaływań na gatunki roślin i zwierząt, siedliska przyrodnicze lub/i znaczących oddziaływań na cele ochrony obszaru Natura 2000 Wykonawca określi: a) Zakres merytoryczny koniecznej do przeprowadzenia kompensacji przyrodniczej zgodnej z art. 3 i 75 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz dla obszarów Natura 2000 z art. 34 ustawy o ochronie przyrody niezbędnej do zapewnienia spójności i właściwego funkcjonowania sieci obszarów chronionych. b) Po ustaleniu zakresu merytorycznego kompensacji przyrodniczej Wykonawca przedstawi Zamawiającemu listę proponowanych obszarów wdrożenia kompensacji przyrodniczej wraz z informacją o: - Aktualnym właścicielu lub zarządcy terenu; - Możliwości pozyskania gruntu i proponowanego sposobu nabycia tytułu prawnego do terenu; - Aktualnym zagospodarowaniu/formie użytkowania; - Metodach i okresach wdrożenia kompensacji przyrodniczej w poszczególnych lokalizacjach wraz z szacunkowym kosztorysem. c) Wykonawca zarekomenduje obszar lub obszary (w przypadku konieczności wykonania kompensacji przyrodniczej w większej liczbie lokalizacji) do przeprowadzenia kompensacji przyrodniczej uwzględniając ich właściwości dla merytorycznego powodzenia kompensacji, przewidywany okres pozyskania gruntu i przeprowadzenia działań kompensacyjnych (uwzględniając w przypadku kompensacji Natura 2000 art. 35 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody) oraz uwarunkowania formalnoprawne dla zagospodarowania terenów (m.in. przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wydane dla tego obszaru decyzje administracyjne, m.in. takie jak decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia: na realizację inwestycji i wodnoprawne oraz inne powszechnie dostępne opracowania związane ze strategią i koncepcjami zagospodarowania przedmiotowego terenu); d) Wykonawca uzgodni wstępnie z właściwym terytorialnie Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska zakres, formę, czas i miejsce realizacji kompensacji przyrodniczej ze wszystkimi tego skutkami dla zakresu wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. 10) wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; 11) przedstawienie zagadnień w formie graficznej; 12) przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; 13) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem; 14) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru; Wykonawca zaproponuje zgodne z najlepszą aktualną wiedzą naukową metody monitoringu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla etapów realizacji i funkcjonowania w odniesieniu do uprzednio zidentyfikowanych form i zakresu oddziaływania inwestycji. W ramach programu monitoringu Wykonawca przedstawi metodykę prowadzenia monitoringu oraz określi harmonogram i całkowity czas jego trwania. Wykonawca określi także dalsze możliwe do zastosowania sposoby minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko na wypadek stwierdzenia w trakcie monitoringu, iż oddziaływania mają większe, niż pierwotnie zakładano, natężenie. Dla kompensacji przyrodniczej należy określić szczegółowo metody i harmonogram prowadzenia monitoringu skuteczności działań kompensacyjnych (osiągania założonych parametrów dla wskaźników ekologicznych) wraz z propozycją postępowania w przypadku stwierdzenia niskiej udatności prowadzonej kompensacji. 15) wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport; 16) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu; 17) nazwisko osoby lub osób sporządzających raport; 18) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu. Ponadto Raport powinien zawierać: 1) Analizę wpływu realizacji przedsięwzięcia na: a) zasoby, twory i składniki przyrody wymienione w art. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r., o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. Zm.), w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki grzybów, roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkowa oraz ich siedliska, występujące na obszarze objętym przedsięwzięciem oraz w zasięgu możliwego oddziaływania przedsięwzięcia, b) środowisko przyrodnicze, w szczególności oddziaływania skumulowane, bezpośrednie, pośrednie, wtórne, krótko i długo terminowe, stałe i chwilowe na poszczególne elementy przyrody ożywionej znajdujące się w obszarze planowanego przedsięwzięcia i w zasięgu możliwego jej oddziaływania oraz przedstawić analizę tych oddziaływań dla poszczególnych wariantów przedsięwzięcia, w tym określić należy: wielkość (skalę) oddziaływań, ich zasięg oraz przedstawić metodykę i przyjęte określenia zasięgu możliwego oddziaływania: Przy ocenie istotności oddziaływań na przyrodę ożywioną należy ocenić wpływ przedsięwzięcia na znaczenie obszaru objętego oddziaływaniem dla: a) Obszarów objętych ochroną innych niż obszary Natura 2000 Jako kryterium wystąpienia znaczącego oddziaływania należy przyjąć wpływ na integralność obszaru (analogicznie do pojęcia stosowanego w przypadku obszarów Natura 2000), tzn. wpływ inwestycji na zachowanie funkcji i znaczenia obszaru zgodnie z aktem prawnym powołującym daną formę ochrony przyrody lub (jeśli istnieje) planem ochrony; b) Obszarów Natura 2000 Należy przeanalizować wpływ inwestycji na cele ochrony i funkcję obszaru Natura 2000 (integralność obszaru) rozważając wpływ na gatunki roślin i zwierząt oraz siedliska przyrodnicze, dla ochrony których wyznaczony został obszar, w tym na zachowanie spójności sieci Natura 2000; Jako kryteria wystąpienia oddziaływań i oceny ich znaczenia należy przyjąć: - Pogorszenie stanu siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków roślin i zwierząt, dla ochrony których wyznaczony został dany obszar Natura 2000, - Negatywne oddziaływanie na gatunki, dla ochrony których wyznaczony został obszar Natura 2000, - Pogorszenie integralności obszaru Natura 2000 lub powiązań z innymi obszarami; c) Zachowania łączności ekologicznej w zakresie innym niż spójność sieci Natura 2000: Jako kryteria wystąpienia oddziaływań i oceny ich znaczenia należy przyjąć utrzymanie łączności między innymi niż obszary Natura 2000 terenami objętymi ochroną oraz utrzymanie funkcjonalności zidentyfikowanych korytarzy ekologicznych fauny i flory w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i kontynentalnej; d) Chronionych siedlisk przyrodniczych oraz chronionych gatunków roślin i zwierząt. Jako kryteria wystąpienia znaczącego oddziaływania należy przyjąć: - Pogorszenie stanu lub funkcji populacji gatunku chronionego na terenie gminy lub województwa, kraju, regionu biogeograficznego lub Wspólnoty Europejskiej, polegające w szczególności na: - Zmniejszeniu liczebności populacji gatunku chronionego, zmniejszeniu jej zagęszczenia lub zmniejszeniu zajmowanej przez nią powierzchni; - Pogorszeniu możliwości rozmnażania się populacji gatunku chronionego, jej rozprzestrzeniania się lub pogorszeniu innych funkcji życiowych; - Zwiększeniu śmiertelności; - Ograniczeniu możliwości kontaktu populacji gatunku chronionego z populacjami sąsiednimi; - Zmniejszenie powierzchni lub pogorszenie użyteczności dla gatunku chronionego zasobów jego siedliska na terenie gminy lub województwa, kraju, regionu biogeograficznego lub Wspólnoty Europejskiej; - Pogorszenie możliwości ochrony gatunku chronionego, w tym możliwości uzyskania właściwego stanu jego ochrony. - Wystąpienie zmiany powodującej jeden lub więcej z następujących mierzalnych skutków dla zasobów siedliska przyrodniczego: - Zniszczenie lub uszkodzenie części chronionego siedliska przyrodniczego; - Pogorszenie stanu lub funkcji chronionego siedliska przyrodniczego na terenie gminy lub województwa, kraju, regionu biogeograficznego lub Wspólnoty Europejskiej, polegające w szczególności na pogorszeniu możliwości ochrony chronionego siedliska przyrodniczego, w tym możliwości uzyskania właściwego stanu jego ochrony, e) Siedlisk i gatunków nie objętych ochroną, ale mających znaczenie dla zachowania lokalnej bioróżnorodności (na poziomie gminy) i/lub stanowiących charakterystyczne składniki siedlisk przyrodniczych wymienionych powyżej. W toku analizy istotności oddziaływań w w/w zakresach (stan wód oraz przyroda ożywiona) Wykonawca uwzględni także oddziaływania skumulowane z innymi przedsięwzięciami lub planami i strategiami, które mogą wpłynąć na zmianę indywidualnej dla przedsięwzięcia oceny istotności oddziaływania. 2) Zdefiniowane wszystkie przedsięwzięcia lub plany, które w połączeniu z planowanym przedsięwzięciem mogą spowodować negatywne oddziaływania na środowisko przyrodnicze i ekosystem rzeki Budzisz. 3) Charakterystykę przyrodniczą terenu, tj.: a) nadrzecznych siedlisk występujących w granicach prowadzonych działań (stwierdzone nadbrzeżne zbiorowiska roślinne oraz zbiorowiska roślinne będące w zasięgu oddziaływania przedsięwzięcia należy przedstawić na załączniku graficznym), b) fauny rzeki Wisłoki oraz obszaru w zasięgu możliwego oddziaływania przedsięwzięcia; 4) Określenie stopnia ingerencji w roślinność nadbrzeżną, a ponadto przedstawić skład gatunkowy i ilościowy drzew i krzewów przeznaczonych do usunięcia; 5) Analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na funkcjonowanie korytarza ekologicznego, jakim jest dolina rzeki Budzisz., 6) Analizę oraz wskazanie terminów realizacji zaplanowanych działań w ramach projektowanego przedsięwzięcia w celu uwzględnienia potrzeby ochrony istotnych z punktu widzenia przyrody, gatunków roślin i grzybów oraz ich siedlisk; 7) Informacje dotyczące przewidywanego wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze odcinka położonego poniżej miejsca budowy wału; 8) Opis działań minimalizujących wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym wariantów alternatywnych dla planowanego przedsięwzięcia; 9) Przedstawienie zasadności planowanego zamierzenia (na załączniku graficznym należy zilustrować zasięg wód powodziowych obecnie oraz przewidywany zasięg wód powodziowych po przeprowadzeniu przedmiotowego zamierzenia) i uzasadnienie wybranej metody zarządzania ryzykiem powodziowym W związku z opracowywaniem Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (raport OOŚ) Wykonawca przeprowadzi wariantowanie przedsięwzięcia na poziomie projektowym i technologicznym. Celem wariantowania na poziomie projektowym i technologicznym jest zapewnienie jak najlepszych rozwiązań z punktu widzenia potrzeb ochrony środowiska. Wariantowanie przeprowadzone na etapie prac przedprojektowych i postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (postępowanie OOŚ) powinno stanowić stosownie podstawę do wykazania przesłanki braku wariantów alternatywnych, o której mowa m.in. w: - art. 38j ust. 3 pkt. 4 ustawy Prawo wodne, - art. 34 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, - art. 56 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody. 10) Charakterystykę stanu wód powierzchniowych jednolitych części wód narażonych na oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na podstawie stanu ekologicznego i chemicznego oraz identyfikację potencjalnych oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji na obecny stan wód - opracowaną w pracach przedprojektowych. 11) Określić potencjalne oddziaływanie na cele ochrony wód przy uwzględnieniu wskaźników oceny stanu wód. 12) Uzasadnienie zamiaru realizacji przedsięwzięcia (wskazać obiekty i tereny, które będą chronione przed zalewaniem wodami powodziowymi w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia) Raport powinien uwzględniać wymogi m.in. następujących aktów prawnych i wytycznych : - Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.); - Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Tekst. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 145 ); - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.); - Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.); - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt Dz. U. 2011 nr 237 poz. 1419 - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 stycznia 2012 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin Dz. U. 2012 nr 0 poz. 81 - Wytyczne metodologiczne dotyczące przepisów artykułu 6 (3) i (4) dyrektywy siedliskowej 92/43/EWG - Ocena planów i przedsięwzięć znacząco oddziałujących na obszary Natura 2000, Komisja Europejska, DG Środowisko, Biuro Publikacji Urzędowych Wspólnot Europejskich 2002. - Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2009. - Wytyczne Zasady weryfikacji przesłanek z art. 4 ust. 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej w odniesieniu do przedsięwzięć przeciwpowodziowych realizowanych w stanie prawnym obowiązującym przed i po 18 marca 2011 r., Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa 2011. - Wytyczne Zasady dokonywania kompensacji przyrodniczych, GDOŚ, IOP PAN, 2009. - Wytyczne Ocena potrzeb i priorytetów udrożnienia ciągłości morfologicznej rzek w kontekście osiągnięcia dobrego stanu i potencjału części wód w Polsce, wyd. BIPROWODMEL, Poznań, Copyright KZGW, 2010. II. POZOSTALE PRACE PRZEDPROJEKTOWE 1. Mapy ewidencyjnych i wypisy z rejestru gruntów należy uzyskać i potwierdzić ich aktualność w Starostwie Powiatowym w Ropczycach. 2. Mapę sytuacyjno-wysokościową w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek oraz obejmującą obszar, na którym będzie oddziaływać przedsięwzięcie - zgodnie z art. 74 ust. 1 pkt. 4) Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.);
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 713234401
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie

Sekcja III - Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym i technicznym

  • III.1. Warunki dotyczące zamówienia
  • Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wniesienia wadium

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.2. Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.pzmiuw.pl
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną