Przetargi.pl
Wykonanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko p. n.: Zabezpieczenie przed powodzią miasta Rzeszowa i gm. Tyczyn poprzez kształtowanie koryta rzeki Strug.

Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych ogłasza przetarg

  • Adres: 35-959 Rzeszów, ul. Hetmańska 9
  • Województwo: podkarpackie
  • Telefon/fax: tel. 17 8537 440 , fax. 17 8536421
  • Data zamieszczenia: 2013-04-10
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych
    ul. Hetmańska 9 9
    35-959 Rzeszów, woj. podkarpackie
    tel. 17 8537 440, fax. 17 8536421
  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.pzmiuw.pl
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Inny: Wojewódzka samorządowa jedn. org. nieposiadająca osobowości prawnej jedn. budżet.

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    Wykonanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko p. n.: Zabezpieczenie przed powodzią miasta Rzeszowa i gm. Tyczyn poprzez kształtowanie koryta rzeki Strug.
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    A.Opis przedmiotu zamówienia 1. PZMiUW w Rzeszowie dnia 30 stycznia 2013 r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.: Zabezpieczenie przed powodzią miasta Rzeszowa i gm. Tyczyn poprzez kształtowanie koryta rzeki Strug do RDOŚ w Rzeszowie przedkładając Kartę informacyjną przedsięwzięcia (zał. nr 4 do siwz). Postanowieniem z dnia 27.02.2013r., znak: WOOŚ.4233.22.2013.KR-13 został określony zakres raportu (zał. nr 3 do siwz). 2. Tut. Zarząd posiada dokumentację opracowaną przez Biuro Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa BIPROMEL ul. Instalatorów 9, 02 - 237 Warszawa obejmującą: Studium programowo przestrzenne zabezpieczenia przed powodzią terenów położonych w dolinie rzeki Strug gm. Tyczyn oraz na terenie miasta Rzeszowa woj. podkarpackie z roku 1999, oraz projekt Strug - etap I - odcinkowa przebudowa - kształtowanie przekroju podłużnego i poprzecznego koryta rzeki Strug na długości 8,62 km oraz obustronna odcinkowa budowa obwałowania rzeki w km 0+000 - 8+620 na terenie miejscowości Rzeszów, gm. Rzeszów, Biała, Tyczyn, Budziwój gm. Tyczyn, woj. podkarpackie z roku 2008. W ramach tych projektów zostały opracowane: Karta informacyjna przedsięwzięcia oraz Operat wodnoprawny. Dla tego zadania została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach oraz pozwolenie wodnoprawne i pozwolenie na budowę. Na ich podstawie podjęto wykonanie części projektowanych robót (ok. 25%). 3. W związku z implementacją do prawa polskiego zapisów RDW w roku 2011 zaszła obawa, że wykonanie projektowanych robót może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych określonych szczegółowo w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (MP Nr 49 z 2011 r. poz. 549), o ile Inwestor nie zastosowałby działań naprawczych. Takie wnioski wynikały z Ekspertyzy opracowanej w roku 2012 (zał. nr 5 do siwz). 4. Celem zapewnienia zgodności z przepisami obowiązującego prawa PZMiUW w Rzeszowie zlecił i posiada przepracowany projekt pn. Strug - etap I - odcinkowa przebudowa - kształtowanie przekroju podłużnego i poprzecznego koryta rzeki Strug na długości 8,62 km oraz obustronna odcinkowa budowa obwałowania rzeki w km 0+000 - 8+620 na terenie miejscowości Rzeszów, gm. Rzeszów, Biała, Tyczyn, Budziwój gm. Tyczyn, woj. podkarpackie z roku 2012. Projekt ten wdraża zalecenia zawarte w ww. Ekspertyzie i powoduje, że uległa zmianie skala i zakres przedsięwzięcia dla którego były wydane decyzje opisane w pkt. 2. Działania naprawcze zostały wprowadzone do projektu, a ich zakres naniesiony na mapy projektowanych rozwiązań technicznych. 5. W związku z powyższym zaszła potrzeba uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia planowanego obecnie do realizacji. Wniosek został przygotowany w roku 2012, a w roku 2013 uzyskano postanowienie o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wraz z określeniem zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (postanowienie RDOŚ opisane w pkt 1 pkt A). 6. PZMiUW w Rzeszowie posiada dokumentacje, które należy wykorzystać w celu prawidłowego opracowania przedmiotowego zamówienia: - Dokumentację projektową pn.: Strug - etap I - odcinkowa przebudowa - kształtowanie przekroju podłużnego i poprzecznego koryta rzeki Strug na długości 8,62 km oraz obustronna odcinkowa budowa obwałowania rzeki w km 0+000 - 8+620 na terenie miejscowości Rzeszów, gm. Rzeszów, Biała, Tyczyn, Budziwój gm. Tyczyn, woj. podkarpackie z roku 2012, wraz z naniesionymi działaniami naprawczymi (zał. nr 6 do siwz) - Opracowanie przyrodnicze dla zadania Strug - etap I - odcinkowa przebudowa - kształtowanie przekroju podłużnego i poprzecznego koryta rzeki Strug na długości 8,62 km oraz obustronna odcinkowa budowa obwałowania rzeki w km 0+000 - 8+620 na terenie miejscowości Rzeszów, gm. Rzeszów, Biała, Tyczyn, Budziwój gm. Tyczyn, woj. podkarpackie z roku 2009 (zał. nr 7 do siwz) 7. PZMiUW w Rzeszowie udostępni nieodpłatnie wyniki oceny aktualnego stanu wód (wykonane w ramach państwowego monitoringu środowiska w roku 2013) potoku Strug na całej długości oraz rzeki Wisłok w zakresie jej części położonych na obszarze Natura 2000 Wisłok Środkowy z dopływami. Wyniki oceny aktualnego stanu wód PZMiUW pozyska od Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Rzeszowie zgodnie z pismem znak WM.7016.2.32.2013.TR (zał. nr 8 do siwz) B.Zakres przedmiotu zamówienia Przedmiotem zamówienia jest wykonanie: I. Prac przedprojektowych: wszystkich prac badawczych, analiz i pomiarów w zakresie wymaganym dla oceny oddziaływania na środowisko lub pozyskanie niezbędnych danych z wiarygodnych i uzasadnionych źródeł. II. Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pn. Zabezpieczenie przed powodzią miasta Rzeszowa i gm. Tyczyn poprzez kształtowanie koryta rzeki Strug. I.PRACE PRZEDPROJEKTOWE W ZAKRESIE OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO. Wykonawca pozyska we własnym zakresie wszystkie informacje niezbędne do dokonania oceny i prawidłowego opracowania raportu. W ramach prac przedprojektowych należy: 1)Przedstawić analizę wariantową planowanego przedsięwzięcia i zidentyfikować oddziaływania wariantów na środowisko z uwzględnieniem już opracowanych wariantów w materiałach wymienionych w części A pkt 2. Analiza winna być wykonana na poziomie: wybór metody ochrony przeciwpowodziowej, wariant lokalizacyjny, wariant technologiczny, projektowy. 2)Opracować, dla wszystkich wariantów, analizę występujących składników przyrody ożywionej i nieożywionej wraz ze wskazaniem metod i zasad prowadzonych prac (na podstawie wizji w terenie oraz z wykorzystaniem istniejących wcześniejszych opracowań przyrodniczych - właściwe jednostki samorządowe, RDOŚ, literatura przedmiotu oraz Opracowania przyrodniczego) 3)Dokonać wstępnej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na stan/potencjał ekologiczny jednolitych części wód w rozumieniu art. 4.1. w związku z art. 4.7. RDW (informacja wyjaśniająca nt. definicji i zagadnień problemowych w kontekście stosowania art.4 ust.7 RDW - zał. nr 9 do siwz). 4)Uzyskać wypisy z ewidencji gruntów (dla obszaru oddziaływania przedsięwzięcia) wraz z potwierdzeniem ich aktualności (na dzień przedkładania Raportu) przez właściwy organ. 5)w uzgodnieniu z autorem dokumentacji Projektowej - Biurem Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa BIPROMEL przedstawić środki minimalizujące, który określi możliwe do wykonania zmiany technologiczne i wykonawcze w istniejących rozwiązaniach projektowych, uwzględniając także zaproponowane nowe wdrożenia technologiczne (dodatkowe rozwiązania chroniące środowisko), czego efektem powinno być ograniczenie w maksymalnym możliwym zakresie zidentyfikowanych uprzednio negatywnych oddziaływań. 6)w uzgodnieniu z autorem dokumentacji Projektowej - Biurem Studiów i Projektów Gospodarki Wodnej Rolnictwa BIPROMEL wykazać, że realizacja planowanej inwestycji jest nieodzownym elementem dla kompleksowej ochrony przeciwpowodziowej doliny rzeki Strug, oraz wskazać: a)obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi rozumiane jako określone we wstępnej ocenie ryzyka powodziowego obszary, na których istnieje znaczące ryzyko powodzi lub jest prawdopodobne wystąpienie znaczącego ryzyka powodzi, (art. 9 ust. 1. pkt. 6b) Ustawy Prawo Wodne), b)obszary szczególnego zagrożenia powodzią (zgodnie z art. 9 ust. 1. pkt. 6c) Ustawy Prawo Wodne), c)wyszczególnienie sposobu spełnienia celów zarządzania ryzykiem powodziowym zgodnie z: Art. 9 ust. 1b) ustawy Prawo wodne, określenie między innymi ilości: - chronionych mieszkańców - chronionych obiektów przemysłowych (ilość i rodzaj obiektów prywatnych, publicznych i przemysłowych oraz szacunkowa lub księgowa wartość mienia chronionego w wyniku inwestycji), - chronionych obiektów zabytkowych (klasa ochrony, wyszczególnienie najcenniejszych obiektów), - chronionych innych istotnych elementów. II.OPRACOWANIE RAPORTU O ODDZIAŁYWANIU PRZEDSIĘWZIĘCIA NA ŚRODOWISKO Raport winien być sporządzony zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, uzupełnioną o warunkowania wyszczególnione w art. 66 (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) Raport powinien zawierać wyczerpujący opis i analizę poniżej przedstawionych zagadnień: 1)opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych, c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia. W szczególności należy przewidzieć ilość i rodzaj powstałych w trakcie realizacji odpadów (m.in. masy ziemne, urobek z pogłębiania koryta, materiał z rozbiórki elementów betonowych itp.) i wskazać sposoby zagospodarowania tych odpadów; 2)opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) wraz z opisem hydromorfologicznym terenu inwestycji; 3)opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; 4)opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia (Wariant 0); 5)opis analizowanych wariantów, w tym: a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru i uzasadnieniem celowości realizacji inwestycji; 6)określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko; 7)uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, c) dobra materialne, d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d; 8)opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z: a) istnienia przedsięwzięcia, b) wykorzystywania zasobów środowiska, c) emisji; 9)opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru; 10)wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; 11)przedstawienie zagadnień w formie graficznej; 12)przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; 13)analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem; 14)przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru oraz na cele środowiskowe wynikające z Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły; 15)wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport; 16)streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu; 17)nazwisko osoby lub osób sporządzających raport; 18)źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu. Ponadto Raport powinien zawierać: 1.Analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji na stan wód Jednolitych Części Wód Powierzchniowych narażonych na oddziaływanie planowanej inwestycji. 2.Analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji na stan wód podziemnych oraz Jednolite Części Wód Podziemnych 3.Lokalizację planowanego przedsięwzięcia względem ujęć wód oraz ustanowionych stref ochronnych (najbliżej zlokalizowanych ujęć wód powierzchniowych względem planowanej inwestycji). 4.Analizę wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na: a)zasoby, twory i składniki przyrody wymienione w art. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, póz. 1220, z późn. zm.), w szczególności na siedliska przyrodnicze objęte ochroną oraz gatunki grzybów, roślin i zwierząt objęte ochroną gatunkową, występujące na obszarze objętym przedsięwzięciem i w strefie jego możliwego oddziaływania, b)środowisko przyrodnicze, w szczególności oddziaływania skumulowane bezpośrednie, pośrednie, wtórne, krótko i długoterminowe, stałe i chwilowe na poszczególne elementy przyrody ożywionej znajdujące się w obszarze planowanej inwestycji i w zasięgu możliwego jej oddziaływania oraz przedstawić analizę tych oddziaływań dla poszczególnych wariantów przedsięwzięcia, w tym określić należy: wielkość (skalę) oddziaływań, ich zasięg oraz przedstawić metodykę i przyjęte kryteria określenia zasięgu możliwego oddziaływania, c)siedliska przyrodnicze, gatunki i ich siedliska będące przedmiotami ochrony obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Wisłok Środkowy z Dopływami, d)integralność obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Wisłok Środkowy z Dopływami oraz spójność sieci Natura 2000; w analizach należy określić kryteria istotności oddziaływań na obszar Natura 2000, wielkość tych oddziaływań oraz ich zasięg. 5.Informacje dotyczące stopnia ingerencji w stwierdzone siedliska przyrodnicze oraz siedliska gatunków będących przedmiotem ochrony ww. obszaru Natura 2000 w szczególności z uwzględnieniem odcinka ujściowego Strugu (wskazać metodę prowadzenia prac, użyty sprzęt, okres prowadzenia prac). 6.Szczegółowe informacje dotyczące przewidywanego wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze: rzeki Strug, potoku Hermanówka oraz obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty Wisłok Środkowy z Dopływami, ze szczególnym uwzględnieniem prac odmuleniowych w ujściowym odcinku, który znajduje się w granicy ww. obszaru Natura 2000 oraz na gatunki i ich siedliska będące jego przedmiotami ochrony w szczególności na bolenia występującego w omawianym odcinku. 7.Wykaz drzew (ilość, gatunek, pierśnica) i krzewów (gatunek, ilość/powierzchnia w ha) przeznaczonych do wycinki, informacje o wycince należy przedstawić także na załączniku graficznym. 8.Szczegółowy harmonogram prac wraz z terminami ich wykonania; 9.Opis technologii wykonanych prac. 10.Bliższą charakterystykę przyrodniczą terenu tj.: - siedlisk przyrodniczych występujących w granicach prowadzonych działań oraz zbiorowisk roślinnych będących w zasięgu oddziaływania inwestycji, - fauny rzeki Strug ze szczególnym uwzględnieniem ichtiofauny. 11.Opis działań minimalizujących wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. 12.Bliższe informacje dotyczące przewidywanego wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze położone powyżej odcinka rzeki Strug, objętego planowanym przedsięwzięciem oraz rzeki Wisłok. 13.Analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na funkcjonowanie korytarza ekologicznego jakim jest dolina rzeki Strug. 14.Opis zasadności planowanego zamierzenia - na załączniku graficznym należy zilustrować zasięg wód powodziowych obecnie oraz przewidywany zasięg wód powodziowych po przeprowadzeniu przedmiotowego zamierzenia. 15.Szczegółowy opis oraz rysunki, schematy proponowanych umocnień, tarlisk dla ryb oraz schronień dla zwierząt strefy przybrzeżnej; 16.Sposoby ograniczenia emisji niezorganizowanej związanej z realizacja przedsięwzięcia. 17.Zdefiniowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, póz. 826 z późn. zm.) najbliżej położone tereny podlegające ochronie pod względem akustycznym, wraz z podaniem wartości dopuszczalnych poziomu hałasu dla pory dnia i pory nocy, jakie mogą na nich wystąpić. 18.Odległości, w jakich znajdują się określone tereny chronione pod względem akustycznym od terenu przedsięwzięcia. 19.Opis, w związku z planowanymi pracami ziemnymi w trakcie realizacji przedsięwzięcia, odnoszący się do emisji, zanieczyszczeń powietrza, drgań i wibracji, zarówno na terenie placu budowy, jak również poza jego terenem; należy rozważyć zastosowanie metod ograniczających te uciążliwości. 20.Określenie ilości oraz rodzaju poszczególnych maszyn i urządzeń technicznych planowanych do wykorzystania na etapie realizacji przedsięwzięcia oraz określenie ich poziomu mocy akustycznej i czasu pracy. 21.Uzasadnienie, że w trakcie realizacji przedsięwzięcia nie dojdzie na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym do przekroczeń wartości dopuszczalnych poziomu hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, póz. 826 z późn. zm.). 22.Określenie poziomu mocy akustycznej i czasu pracy urządzeń technicznych, maszyn będącymi głównymi źródłami hałasu (np. wg DTR lub karty producenta) na etapie eksploatacji przedsięwzięcia. 23.Uzasadnienie, że w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia nie dojdzie do przekroczeń wartości dopuszczalnych poziomu hałasu na najbliższych terenach chronionych pod względem akustycznym w rejonie planowanego przedsięwzięcia. Wymagania dodatkowe w zakresie oceny na jednolite części wód: 1)Uwzględniając zakres i prognozowany termin realizacji przedmiotowej inwestycji, działania mitygujące oraz oddziaływanie przedsięwzięcia jako całości, a także konieczność osiągnięcia wyznaczonych celów środowiskowych dla analizowanej JCWP w 2015 r., Wykonawca w uzgodnieniu z Zamawiającym rozważy konieczność zastosowania derogacji. 2)W przypadku, gdy wykluczone zostanie zastosowanie wystarczająco skutecznych działań mitygujących Wykonawca dokona identyfikacji przesłanek: a)czy zostały podjęte wszystkie praktyczne kroki, aby ograniczyć niekorzystny wpływ przedsięwzięcia na stan części wód, w tym wskazać, jakie działania zostaną podjęte, aby maksymalnie ograniczyć wpływ przedsięwzięcia na cel ochrony wód lub uzasadnić dlaczego wprowadzenie środków minimalizujących nie było możliwe oraz wskazać, jakie obowiązki w zakresie monitoringu zostały ustanowione w celu weryfikacji i skuteczności działań minimalizujących, b)czy przyczyny modyfikacji lub zmian są szczegółowo określone i wyjaśnione w Planie gospodarowania wodami dorzecza, w tym przytoczyć uzasadnienie derogacji z PGWD lub, gdy w chwili wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach derogacja nie jest uwzględniona w PGWD, należy odnotować przekazanie przez wnioskodawcę prezesowi KZGW szczegółowych informacji, na temat przyczyn uzasadniających realizację przedsięwzięcia w kontekście wymogów art. 38j ustawy Praw wodne, c)czy przyczyny modyfikacji lub zmian stanowią nadrzędny interes społeczny i/lub korzyści dla środowiska i dla społeczeństwa płynące z osiągnięcia celów ochrony wód, są przeważone przez wpływ korzyści wynikających z nowych modyfikacji czy zmian na ludzkie zdrowie, utrzymanie ludzkiego bezpieczeństwa lub zrównoważony rozwój, w tym należy uzasadnić, że cele ochrony wód mogą zostać nieosiągnięte z uwagi na ochronę interesu związanego z przedsięwzięciem (nadrzędny interes społeczny, ochrona zdrowia ludzkiego i bezpieczeństwa ludzi), należy także wskazać jakimi kryteriami ważenia interesów kierował się organ podejmując decyzję co do nadrzędności, d)czy korzystne cele, którym służą te modyfikacje lub zmiany części wód nie mogą, z przyczyn możliwości technicznych, czy nieproporcjonalnych kosztów być osiągnięte innymi środkami, stanowiącymi znacznie korzystniejszą opcję środowiskową, e)czy stosowanie derogacji nie wyklucza lub nie przeszkadza w osiągnięciu celów w innych częściach wód w tym samym obszarze dorzecza, w tym uzasadnienie należy oprzeć na analizie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy zmianami w charakterystyce fizycznej wynikającymi z realizacji przedsięwzięcia, a możliwością wystąpienia zagrożenia realizacji celów dla innych części wód w tym samym obszarze dorzecza, w przypadku których nie ustanowiono derogacji; 3)W przypadku, gdy może być wątpliwe osiągnięcie wyznaczonych celów środowiskowych, lub wątpliwość ta zostanie wyrażona w toku procedury oceny oddziaływania na środowisko Wykonawca również dokona identyfikacji przesłanek opisanych w punkcie 2). 4)Wszystkie analizy, oceny oraz wnioski odnoszące się do celów środowiskowych: - muszą być prowadzone w oparciu o obowiązujące metodyki mające zastosowanie dla danego elementu podlegającego analizie i ocenie, a w przypadku ich braku w oparciu o uzasadnione metody badań naukowych, - będą podlegały opiniowaniu przez Zamawiającego oraz muszą zostać przez niego zaakceptowane. Przy ocenie istotności oddziaływań na przyrodę ożywioną należy ocenić wpływ przedsięwzięcia na znaczenie obszaru objętego oddziaływaniem dla: a)Obszarów objętych ochroną innych niż obszary Natura 2000 b)Obszarów Natura 2000 c)Zachowania łączności ekologicznej w zakresie innym niż spójność sieci Natura 2000 d)Chronionych siedlisk przyrodniczych oraz chronionych gatunków roślin i zwierząt. e)Siedlisk i gatunków nie objętych ochroną, ale mających znaczenie dla zachowania lokalnej bioróżnorodności i/lub stanowiących charakterystyczne składniki siedlisk przyrodniczych wymienionych powyżej. W toku analizy istotności oddziaływań w w/w zakresach (stan wód oraz przyroda ożywiona) Wykonawca uwzględni także oddziaływania skumulowane z innymi przedsięwzięciami lub planami i strategiami, które mogą wpłynąć na zmianę indywidualnej dla przedsięwzięcia oceny istotności oddziaływania. 5)Zdefiniować wszystkie przedsięwzięcia lub plany, które w połączeniu z planowanym przedsięwzięciem mogą spowodować negatywne oddziaływania na środowisko przyrodnicze i ekosystemy. W związku z opracowywaniem Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (raport OOŚ) Wykonawca przeprowadzi wariantowanie przedsięwzięcia na poziomie projektowym i technologicznym. Celem wariantowania na poziomie projektowym i technologicznym jest zapewnienie jak najlepszych rozwiązań z punktu widzenia potrzeb ochrony środowiska. Wariantowanie przeprowadzone na etapie prac przedprojektowych i postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko (postępowanie OOŚ) powinno stanowić stosownie podstawę do wykazania przesłanki braku wariantów alternatywnych, o której mowa m.in. w: -art. 38j ust. 3 pkt. 4 ustawy Prawo wodne, -art. 34 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, -art. 56 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest podstawą ustalenia, w formie decyzji, środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, toteż niezbędnym jest, aby określał w sposób jednoznaczny uwarunkowania, o których mowa w art. 82 ust. l ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Uwaga: - ocena oddziaływania przedsięwzięcia hydrotechnicznego na stan/potencjał ekologiczny jednolitych części wód powinna być przedstawiona przez ekspertów w zakresie oceny oddziaływania przedsięwzięć na ekosystemy wodne i powinna uwzględniać: a) ocenę elementów hydrobiologicznych: w szczególności: bentosu - określenie wpływu inwestycji na tę grupę organizmów, i ichtiofauny - określenie składu gatunkowego, struktury populacji, określenie kierunków przemian wynikających z realizacji inwestycji, b) ocenę elementów fizykochemicznych, określenie kierunków przemian wynikających z realizacji inwestycji, c) ocenę elementów hydromorfologicznych, wraz z oceną fitosocjologiczną i dendrologiczną, określenie kierunków przemian wynikających z realizacji inwestycji przy uwzględnieniem aspektu ochrony przeciwpowodziowej, d) ocenę siedlisk przyrodniczych oraz gatunków chronionych i będących przedmiotem ochrony w obszarze Natura 2000, określenie potencjalnych i rzeczywistych zagrożeń, określenie kierunków przemian wynikających z realizacji inwestycji, e) wstępne określenie działań minimalizujących negatywne oddziaływania wraz ze wstępną ocenę ich skuteczności - ocena oddziaływania przedsięwzięcia na stan/potencjał ekologiczny jednolitych części wód powinna być wykonana przy uwzględnieniu: a) map prezentujących obszary Natura 2000 http://natura2000.gdos.gov.pl/strona/przegladanie, b) wyników monitoringu innych planów, przedsięwzięć lub jednolitych części wód, w tym poddanych porównywalnym presjom, wyników analiz porealizacyjnych innych planów i przedsięwzięć, c) literatury przyrodniczej dotyczącej rozpatrywanego obszaru lub wyników badań naukowych, d) dokumentów strategicznych (Mapy prezentujące zagrożenie powodziowe na obszarze administrowanym przez RZGW w Krakowie - www.krakow.rzgw.gov.pl, Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły), e) materiałów (gminnego, powiatowego i wojewódzkiego) zespołów zarządzania kryzysowego. Raport powinien uwzględniać wymogi m.in. następujących aktów prawnych i wytycznych: - Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.); - Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Tekst. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 145 ); - Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.); - Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.); - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 października 2011 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt Dz. U. 2011 nr 237 poz. 1419 - Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 stycznia 2012 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin Dz. U. 2012 nr 0 poz. 81 - Wytyczne metodologiczne dotyczące przepisów artykułu 6 (3) i (4) dyrektywy siedliskowej 92/43/EWG - Ocena planów i przedsięwzięć znacząco oddziałujących na obszary Natura 2000, Komisja Europejska, DG Środowisko, Biuro Publikacji Urzędowych Wspólnot Europejskich 2002. - Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2009. - Wytyczne: Zasady weryfikacji przesłanek z art. 4 ust. 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej w odniesieniu do przedsięwzięć przeciwpowodziowych realizowanych w stanie prawnym obowiązującym przed i po 18 marca 2011 r., Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa 2011 (zał. nr 10 do siwz). - Wytyczne: Zasady dokonywania kompensacji przyrodniczych, GDOŚ, IOP PAN, 2009. - Wytyczne: Ocena potrzeb i priorytetów udrożnienia ciągłości morfologicznej rzek w kontekście osiągnięcia dobrego stanu i potencjału części wód w Polsce, wyd. BIPROWODMEL, Poznań, Copyright KZGW, 2010.
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 713134009
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie

Sekcja III - Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym i technicznym

  • III.1. Warunki dotyczące zamówienia
  • Informacja na temat wadium: 1. Wykonawca jest zobowiązany do wniesienia wadium w wysokości 2 000,00 zł na okres związania ofertą określony w pkt. IV.4.5. 2. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku następujących formach: a)pieniądzu, b)poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tym że poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym, c)gwarancjach bankowych, d)gwarancjach ubezpieczeniowych, e)poręczeniach udzielonych przez podmioty o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42 poz. 275, z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i 732 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620). Wadium wnoszone w pieniądzu Wykonawca wpłaca przelewem na rachunek bankowy Zamawiającego na konto Nr 60 1930 1389 2700 0722 5266 0006 w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. O. Regionalny w Rzeszowie z dopiskiem: Wadium na przetarg na: Wykonanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko p. n.: Zabezpieczenie przed powodzią miasta Rzeszowa i gm. Tyczyn poprzez kształtowanie koryta rzeki Strug. 3. Kserokopię przelewu potwierdzoną -za zgodność z oryginałem- przez Wykonawcę należy dołączyć do oferty. Warunkiem uznania wpłaty wadium będzie wpływ przekazanych środków na rachunek Zamawiającego przed upływem terminu składania ofert. 4. Uwagi dotyczące wadium wniesionego w formach, o których mowa w pkt. 2b, c, d, e, a) Poręczenia bankowe, poręczenie spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe, poręczenia udzielone przez podmioty, o których mowa w ustawie o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości winny zawierać zapisy o treści: - nieodwołalna, bezwarunkowa, płatna na pierwsze żądanie, - zapis o brzmieniu art. 46 ust. 4a i 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. b) Ww. formy wadium należy w oryginale złożyć w siedzibie Zamawiającego (Rzeszów, ul. Hetmańska 9) przez upływem terminu składania ofert. Kserokopie potwierdzone za zgodność z oryginałem należy dołączyć do oferty. 5. Niespełnienie przez Wykonawcę wymogów, o których mowa w pkt. 2, 3, 4 skutkować będzie wykluczeniem Wykonawcy z postępowania stosownie do zapisów art. 24 ust. 2 pkt. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 6. a) Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza z zastrzeżeniem pkt. 9 . b) Wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza Zamawiający zwraca wadium niezwłocznie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego. c) Zamawiający zwraca niezwłocznie wadium na wniosek wykonawcy, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert 7. Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez Wykonawcę, któremu zwrócono wadium zgodnie z pkt. 6a, jeżeli w wyniku rozstrzygnięcia odwołania jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie określonym przez Zamawiającego. 8. Jeżeli wadium zostało wniesione w pieniądzu Zamawiający zwraca je z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane, pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez Wykonawcę. 9. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie (art. 46 ust. 4a ustawy). 10. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli Wykonawca, którego oferta została wybrana: a)odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, b)zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.pzmiuw.pl
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną

Podobne ogłoszenia o przetargach