Przetargi.pl
Wykonanie Mapy Akustycznej Miasta Elbląg oraz aktualizacja „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Elbląg”

Gmina - Miasto Elbląg ogłasza przetarg

  • Adres: 82-300 Elbląg, Łączności
  • Województwo: warmińsko-mazurskie
  • Telefon/fax: tel. 552353536 , fax. 552393334
  • Data zamieszczenia: 2016-12-16
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Gmina - Miasto Elbląg
    Łączności 1
    82-300 Elbląg, woj. warmińsko-mazurskie
    tel. 552353536, fax. 552393334
    REGON: 170747715
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: administracja samorządowa

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    Wykonanie Mapy Akustycznej Miasta Elbląg oraz aktualizacja „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Elbląg”
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Przedmiot zamówienia: Wykonanie Mapy Akustycznej Miasta Elbląg oraz aktualizacja „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Elbląg” Przedmiot główny: CPV: 90.74.22.00-2 Nazewnictwo wg CPV: Usługi w zakresie ochrony przed hałasem Przedmiotem zamówienia jest wykonanie Mapy Akustycznej Miasta Elbląg zwanej dalej MAPĄ na podstawie warstw tematycznych, udostępnionych przez Zamawiającego oraz przedstawienie wyników prac związanych z ww. mapą na stronach internetowych Urzędu Miejskiego oraz aktualizacja „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Elbląg”, przyjętego Uchwałą nr 625/2013 pełniącego funkcje organów Miasta Elbląg działającego za Radę Miejską z dnia 18.06.2013 r., zwanego dalej PROGRAMEM. Główne miejsce świadczenia Usług: Gmina Miasto Elbląg. 2. Przedmiot zamówienia dotyczy terenu zawartego wewnątrz granic administracyjnych miasta Elbląg o powierzchni 7 982 ha rozszerzonego o pas szerokości 300m, bezpośrednio przylegający do zewnętrznych granic miasta, o ile występują w nim źródła hałasu mające istotny wpływ na klimat akustyczny na granicy miasta. 3. Zakres zamówienia: Zamówienie obejmuje: a) wykonanie MAPY, z zastosowaniem metod zalecanych przez Dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku, b) przygotowanie i wdrożenie informatycznego modułu trójwymiarowej mapy akustycznej do serwisu mapowego, zwanego dalej KOMPONENTEM, który będzie wyświetlał, przesuwał, zbliżał i obracał w dowolnym kierunku trójwymiarowy model miasta z nałożonymi wartościami hałasu dla fasad wszystkich budynków, wraz z możliwością odczytu wartości poziomu hałasu w miejscu wskazanym na fasadzie budynku lub powierzchni terenu, c) przeszkolenie i wdrożenie pracowników Zamawiającego w użytkowanie MAPY i posługiwanie się oprogramowaniem CadnaA, zwane dalej WDROŻENIEM, d) aktualizację PROGRAMU przyjętego Uchwałą nr 625/2013 pełniącego funkcje organów Miasta Elbląg działającego za Radę Miejską z dnia 18.06.2013 r., e) zapewnienie udziału społeczeństwa, zwanego dalej KONSULTACJAMI, wraz z opracowaniem Raportu zwanego dalej RAPORTEM, f) prezentację projektu MAPY na komisji, która będzie odbierała przedmiot zamówienia, na naradzie kierowniczej Urzędu Miejskiego w Elblągu, w terminie/terminach wskazanych przez Zamawiającego, udzielanie wyjaśnień w terminie/terminach wskazanych przez Zamawiającego, g) prezentację projektu PROGRAMU na naradzie kierowniczej Urzędu Miejskiego w Elblągu i na posiedzeniach komisji Rady Miejskiej oraz na posiedzeniu sesji Rady Miejskiej, w której porządku obrad zostanie umieszczona sprawa uchwalenia PROGRAMU w terminach wskazanych przez Zamawiającego, udzielanie wyjaśnień w terminie/terminach wskazanych przez Zamawiającego, h) dokonanie ewentualnych zmian w opracowaniu wynikających z przyjętych uwag zgłoszonych na etapie prezentacji przedmiotu umowy, i) wykonanie sprawozdań do Komisji Europejskiej, zwanych dalej SPRAWOZDANIAMI. 4. Ogólne warunki zamówienia: 4.1. Opracowanie MAPY oraz PROGRAMU należy wykonać wykorzystując dane: 1) zawarte w istniejącym systemie MAPY, w skład którego wchodzą: - kompleksowy system umożliwiający analizę i modelowanie stanu akustycznego środowiska na obszarze miasta Elbląg, - mapy emisyjne oddzielnie dla poszczególnych źródeł hałasu (drogowego, tramwajowego, kolejowego, przemysłowego), - mapy imisyjne oddzielnie dla poszczególnych źródeł hałasu (drogowego, tramwajowego, kolejowego, przemysłowego), - mapa wrażliwości hałasowej, - mapa terenów zagrożonych hałasem, - mapa pokazująca liczbę osób zagrożonych hałasem, - mapa zagrożeń specjalnych, - mapa obszarów cichych, - mapa przedstawiająca przewidywane rezultaty działań, - wykresy pokazujące stan środowiska akustycznego. 2) zawarte w PROGRAMIE, przyjętym Uchwałą nr 625/2013 pełniącego funkcje organów Miasta Elbląg działającego za Radę Miejską z dnia 18.06.2013 r. 3) nowe dane, obliczenia i analizy pozyskane w ramach realizacji aktualnej edycji mapy oraz programu. 4.2. Wykonawca jest zobowiązany wykonać na podstawie tych danych nowe opracowanie MAPY, a następnie aktualizację PROGRAMU. 4.3. Przedmiot zamówienia należy wykonać na podstawie i zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności: - Dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku, - Ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. 2016 poz. 672 z późn. zm.), - Ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2016 poz. 353 z późn. zm.), - Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 1 października 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji (Dz. U. z 2007 r., Nr 187, poz. 1340), - Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U. 2002 r., Nr 179, poz. 1498), - Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j. Dz. U. 2014 r. poz. 112), - Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie sposobu ustalania wartości wskaźnika hałasu LDWN (Dz. U. z 2010 r., Nr 215, poz. 1414), - Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 30 października 2014 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. 2014 r. poz. 1542), - Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem (Dz. U. z 2011 r., Nr 140, poz. 824 z późn. zm.). - Ustawą z dnia 17.05.1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. 2016 poz. 1629), W przypadku zmiany powyższych aktów prawnych w trakcie prac nad realizacją etapu I i II zamówienia, Wykonawca w ramach niniejszego zamówienia zastosuje zmienione przepisy. 4.4. Przedmiot zamówienia należy wykonać w następujący sposób: 1) Etap I - wykonanie MAPY – w terminie do dnia 30 czerwca 2017 r. 2) Etap II - wykonanie aktualizacji PROGRAMU – w terminie do 29 czerwca 2018 r. 3) Wykonawca na wniosek Zamawiającego przez okres 5 lat od daty odbioru Etapu I będzie opracowywać SPRAWOZDANIA zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku. 4) Wykonawca na wniosek Zamawiającego przez okres 5 lat od daty odbioru Etapu II do czasu wymaganej ustawą Prawo ochrony środowiska aktualizacji PROGRAMU będzie opracowywać SPRAWOZDANIA, o ile będą wymagane. 5. Wykonanie MAPY: 5.1. Wymagania metodyczne dla MAPY: 1) MAPA będzie stanowić integralną część Elbląskiego Systemu Informacji Przestrzennej (ESIP) funkcjonującego w Elblągu. Przez integralną część należy rozumieć możliwość dodania wszystkich warstw opracowanej MAPY – bez utraty parametrów opisowych – do istniejących warstw systemu ESIP. 2) Przedmiot zamówienia należy zrealizować w środowisku zgodnym z programem, będącym w posiadaniu Zamawiającego: CadnaA 32bit, wersja 4.2. firmy DataKustik GmbH. 3) Wykonawca zrealizuje serię badań i pomiarów obciążenia akustycznego na terenie Miasta Elbląg, w następujący sposób: a) Pomiary natężenia ruchu drogowego: Pomiary natężenia i struktury ruchu drogowego muszą obejmować: - 24-godzinne pomiary struktury rodzajowej i czasowej ruchu w co najmniej 60 reprezentatywnych przekrojach, w lokalizacjach wskazanych przez Zamawiającego, - średnie dla roku natężenie ruchu oddzielnie dla pory dziennej, wieczorowej i nocnej, - strukturę ruchu (procentowy udział samochodów ciężarowych o ciężarze większym od 3,5 t dla ww. pór doby), - średnią prędkość pojazdów osobowych, - średnią prędkość pojazdów ciężarowych, - rodzaj ruchu (jednostajny, niejednostajny, pulsujący) o stałej w przybliżeniu prędkości średniej, niejedostajny z hamowaniem, niejednostajny z przyspieszeniem. Dla wyodrębnionych odcinków- Wykonawca przekrojów musi wyznaczyć następujące parametry: - położenie osi jezdni, - szerokość jezdni, - rodzaj nawierzchni, - nachylenie (np. automatycznie z rzeźby terenu), - lokalizacja sygnalizacji świetlnej b) Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu drogowego: Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu w środowisku, pochodzącego z pasa drogowego należy przeprowadzić w co najmniej 30 punktach pomiarowych. Lokalizację punktów pomiarowych należy przedstawić do akceptacji Zamawia¬jącemu. c) Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu kolejowego: Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu w środowisku, pochodzącego od ruchu kolejowego z uwzględnieniem przejazdów różnych typów pociągów należy wykonać w co najmniej 5 punktach pomiarowych. Lokalizację punktów pomiarowych należy przedstawić do akceptacji Zamawia¬jącemu. d) Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu tramwajowego: Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu w środowisku, pochodzącego od ruchu tramwajowego z uwzględnieniem przejazdów różnych typów pojazdów tramwajowych należy wykonać w co najmniej 5 punktach pomiarowych. Lokalizację punktów pomiarowych należy przedstawić do akceptacji Zamawia¬jącemu. e) Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu przemysłowego: Pomiary weryfikacyjne poziomu hałasu w środowisku, pochodzącego od źródeł przemysłowych należy wykonać w co najmniej 5 punktach pomiarowych. Ponadto należy wykonać niezbędną ilość pomiarów hałasu przemysłowego konieczną do wyznaczenia danych wejściowych do modelowania źródeł hałasu przemysłowego. 4) Metody obliczeniowe oceny hałasu winny być wykonane zgodnie z następującymi zaleceniami metodycznymi: a) dla hałasu drogowego - metoda „francuska” NMPB-Routes-96 (SETRA-CERTU-LCPC-CSTB) oraz francuska norma XPS 31-133, zgodnie z Dyrektywą 2002/49/WE, przy założeniu walidacji pomiarami hałasu w terenie, b) dla hałasu szynowego – holenderska krajowa metoda obliczania opublikowana w Reken-en Meetvoorschrift Railverkeerslawaai ’96. Ministerie Volkshuisvesting. Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, 20 listopada 1996 r., dopuszczalne wykorzystanie pomocniczo normy niemieckiej Schall03, przy założeniu walidacji pomiarami hałasu w terenie, c) dla hałasu przemysłowego – zgodnie z normą ISO 9613-2, przy założeniu walidacji pomiarami hałasu w terenie, 5) Dodatkowo Wykonawca uwzględni zalecenia zawarte w „Wytycznych opracowania map akustycznych” opracowanych przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (Warszawa, 2016 r.). 6) W przypadku zmiany Wytycznych, o których mowa w ppkt 5. Wykonawca uwzględni w niniejszym zamówieniu zmienione zalecenia, o ile będą one obowiązywały od tego mapowania akustycznego. 5.2. KOMPONENT - szczegółowy opis: 1) Wykonawca ma przygotować i wdrożyć KOMPONENT, który będzie wyświetlał, przesuwał, zbliżał i obracał w dowolnym kierunku trójwymiarowy model miasta z nałożonymi wartościami hałasu dla wszystkich budynków a także musi umożliwiać oglądanie rozkładu wszystkich rodzajów hałasu na elewacjach pojedynczych budynków chronionych akustycznie. 2) KOMPONENT musi umożliwiać wyświetlenie bryły budynku z każdej strony, z możliwością obracania wokół dowolnej osi za pomocą strzałek nawigacyjnych lub kursora myszy. 3) KOMPONENT musi umożliwiać odczyt danych geometrycznych bryły budynku. 4) KOMPONENT musi umożliwiać odczytanie wartości poziomu dźwięku na każdej wysokości na elewacji budynku. 5) KOMPONENT musi umożliwiać włączanie i wyłączanie poszczególnych rodzajów hałasu na elewacjach. 6) Bryły budynków będą ładowane w przeglądarce internetowej w osobnym oknie po kliknięciu na pojedynczy obiekt (budynek) na mapie. 7) Bryła budynku ma być wyświetlana na tle fragmentu ortofotomapy. 8) KOMPONENT musi zostać dostarczony i zainstalowany u Zamawiającego. 9) KOMPONENT musi pracować w najpopularniejszych przeglądarkach internetowych tj. Internet Explorer od wersji 9, Firefox od wersji 3.6, Opera od wersji 10, Chrome od wersji 9. 10) Korzystanie z KOMPONENTU nie powinno wymuszać instalacji dodatkowych elementów na komputerach użytkowników. 5.3. Dane wyjściowe dla opracowania MAPY, które udostępni Zamawiający: 1) Zamawiający udostępni Wykonawcy: a) Numeryczny Model Terenu Miasta Elbląg w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych PUWG 2000 S7 oraz w układzie wysokościowym Kronsztadt 86, w formacie danych CAD-dxf oraz pliki ASCII XYZ zawierające numeryczny model terenu w strukturze GRID o oczku 1m; b) ortofotomapę Miasta Elbląg w formacie TIFF i w formacie HMR w kompozycjach barwnych RGB i CIR o pikselu terenowym 0,05 i 0,15 (w zależności od strefy opracowania), w układzie współrzędnych płaskich prostokątnych PUWG 2000 S7, aktualność 2014; c) dane graficzne i opisowe znajdujące się w Elbląskim Systemie Informacji Przestrzennej (ESIP). Dane graficzne w postaci cyfrowej mogą zostać wydane w formacie dxf lub gml. Dane opisowe obiektów są w bazie MS SQL. Informacje zawierają następujące warstwy tematyczne:  drogi  koleje  tramwaje  budynki  topografia  tereny zielone  parkingi  przemysł  użytkowanie terenu  dane punktów adresowych (położenie oraz dane adresowe)  plany zagospodarowania przestrzennego d) dane źródłowe zawarte w istniejącej MAPIE, obejmującej:  mapę emisyjną hałasu drogowego  mapę emisyjną hałasu kolejowego  mapę emisyjną hałasu tramwajowego  mapę emisyjną hałasu przemysłowego  mapę imisyjną hałasu drogowego,  mapę imisyjną hałasu kolejowego,  mapę imisyjną hałasu tramwajowego,  mapę imisyjną hałasu przemysłowego,  mapę wrażliwości hałasowej,  mapę terenów zagrożonych hałasem,  mapę zagrożeń specjalnych,  mapę obszarów cichych,  mapę przedstawiającą przewidywane rezultaty działań,  wykresy pokazujące stan środowiska akustycznego. 2) Pozostałe informacje przydatne do wykonania MAPY Wykonawca pozyska we własnym zakresie. 3) Istnieje możliwość udostępnienia danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego - numerycznej mapy zasadniczej Miasta Elbląg oraz mapy ewidencji gruntów i budynków za odpłatnością. Opłata naliczana jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 09 lipca 2014 r. w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu Obliczenia Opłaty (Dz.U. 2014.917). 5.4. Dane do uzupełnienia przez Wykonawcę Obowiązkiem Wykonawcy jest pozyskanie własnym staraniem, zebranie, weryfikacja i aktualizacja danych oraz wykonanie pomiarów akustycznych i nieakustycznych niezbędnych do wykonania MAPY. Wykonawca wykorzysta do tworzenia Mapy Akustycznej dostarczone przez Zamawiającego warstwy tematyczne oraz przygotuje pozostałe warstwy, niezbędne do wykonania MAPY. Warstwy winny powstać w formie graficznej i tabelarycznej z opisem. 1) Warstwa topografii terenu: Warstwę topografii terenu należy stworzyć na podstawie przekazanych danych i uzupełnić je we własnym zakresie, o ile ich jakość nie będzie wystarczająca do poprawnych obliczeń map akustycznych. 2) Warstwa dróg: Wszystkie uwzględniane w MAPIE drogi (ulice) należy podzielić na odpowiednie odcinki, lub w przypadku drogi o kilku jezdniach na odcinki jezdni, dla których wszystkie parametry decydujące o poziomie hałasu są w przybliżeniu stałe. Dla tak wyodrębnionych odcinków muszą być znane następujące parametry: - położenie osi jezdni, - szerokość jezdni, - rodzaj nawierzchni, - nachylenie (może być odczytane automatycznie z rzeźby terenu), - lokalizacja sygnalizacji świetlnej. Ponadto niezbędne są następujące dane dotyczące ruchu parametrów: - średnie dla roku natężenie ruchu oddzielnie dla pory dziennej, wieczorowej i nocnej, - struktura ruchu (procentowy udział samochodów ciężarowych o ciężarze większym od 3,5 t dla ww. pór doby), - średnia prędkość pojazdów osobowych, - średnia prędkość pojazdów ciężarowych, - rodzaj ruchu (jednostajny, niejednostajny, pulsujący) o stałej w przybliżeniu prędkości średniej, niejedostajny z hamowaniem, niejednostajny z przyspieszeniem. 3) Warstwa z informacją o trasach komunikacji tramwajowej Najmniejszym elementem uwzględnionym w obliczeniach do MAPY jest odcinek linii tramwajowej, reprezentowany przez odcinek trasy, lub w przypadku trasy wielotorowej, odcinek toru, dla którego muszą być znane następujące parametry: - położenie osi każdego istotnego toru trasy tramwajowej- geometria nasypu lub wgłębienia, tor zabudowany w jezdni, czy na wyodrębnionym torowisku, - rodzaj podłoża oraz sposób mocowania szyn do podłoża względnie podkładów (jeśli występują), - dokładna lokalizacja współrzędnej (wysokość) górnej powierzchni szyn, - nachylenie (może być odczytane automatycznie z rzeźby terenu), - rodzaj i stan techniczny szyn (systematycznie szlifowane, nieszlifowane) oraz podkładów, - sposób łączenia szyn (spawanie, skręcanie), - liczba połączeń na 100 m toru (jeśli występują), - liczba zwrotnic na 100 m (jeśli występują), - rodzaj podkładów, - sposób mocowania szyn do podkładów (za pomocą elementów sprężystych lub na sztywno). Dla wyodrębnionych odcinków ww. parametry muszą być stałe. Do obliczeń akustycznych niezbędne są następujące dane dot. ruchu pojazdów: - klasy – rodzaje (typ pojazdów tramwajowych), - struktura ruchu (średnia roczna ilości pojazdów poszczególnych klas w porze dziennej, wieczorowej i nocnej), - liczba pojazdów hamujących dla poszczególnych klas pojazdów na wyodrębnionych odcinkach, - średnia prędkość pojazdów, - średnia prędkość pojazdów hamujących, - prędkość maksymalna. Z uwagi na brak referencyjnych modeli oceny emisji hałasu tramwajowego, zarówno w kraju, jak też w modelach europejskich, dane wejściowe dotyczące komunikacji tramwajowej muszą być uzupełnione wynikami badań hałasu emitowanego przez tabor tramwajowy w warunkach rzeczywistych. Badania pomiarowe prowadzić można w oparciu o postanowienia normy PN-EN IOS 3095:2005 (U). 4) Warstwa z informacją o trasach komunikacji kolejowej Odcinek linii kolejowej jest najmniejszym elementem uwzględnionym w obliczeniach akustycznych i reprezentuje on odcinek trasy lub w przypadku trasy wielotorowej, odcinek toru, dla którego muszą być znane następujące parametry: - położenie osi każdego istotnego toru trasy kolejowej - geometria nasypu lub wykopu, - rodzaj podłoża oraz sposób mocowania szyn do podłoża względnie podkładów, - dokładna lokalizacja współrzędnej z (wysokość) górnej powierzchni szyn, - nachylenie (może być odczytane automatycznie z rzeźby terenu), - rodzaj i stan techniczny szyn (systematycznie szlifowane, nieszlifowane), - sposób łączenia szyn (spawanie, skręcanie), - liczba połączeń na 100 m toru (jeśli występują), - liczba zwrotnic na 100 m (jeśli występują), - sposób mocowania szyn do podkładów (za pomocą elementów sprężystych lub na sztywno). Dane powyższe są praktycznie tego samego rodzaju, jak dla linii tramwajowej. Dla wyodrębnionych odcinków ww. parametry muszą być stałe. Oprócz tego do obliczeń akustycznych niezbędne są następujące dane dotyczące ruchu pojazdów: - klasy (rodzaje) pociągów, w większości przypadków wystarczający jest podział na trzy klasy pociągów: pasażerskie pospieszne, pasażerskie regionalne, towarowe, - struktura ruchu (średnia roczna ilości pojazdów poszczególnych klas w porze dziennej, wieczorowej i nocnej), - liczba pojazdów hamujących dla poszczególnych klas pociągów na wyodrębnionych odcinkach, - średnia prędkość pociągów, - średnia prędkość pociągów hamujących, - prędkość maksymalna. Zalecana holenderska metoda oceny hałasu kolejowego RMR posiada źródłową bazę danych, zawierającą parametry emisji hałasu przez poszczególne rodzaje pociągów. 5) Warstwa budynków: Podstawowymi danymi wyjściowymi są rzuty budynków, które muszą mieć postać linii zamkniętej. Do każdego rzutu budynku dołączona powinna zostać tabela atrybutów zawierająca następujące informacje: - ID budynku - adres budynku (ulica i numer domu), - wysokość (względna), - rodzaj (mieszkalny, gospodarczy zakład przemysłowy, biuro, szkoły, przedszkola, szpitale, domy opieki społecznej itd.), - ilość mieszkańców, uczniów, studentów, pacjentów itd. oraz inne niezbędne dane potrzebne do poprawnego modelowania hałasu. 6) Warstwa zakładów przemysłowych Do opracowania mapy hałasu przemysłowego dane wejściowe należy przygotować w zakresie określonym niżej. Przy czym należy rozróżnić tutaj dwie kategorie obiektów: - centra handlowe i spedycyjne, hurtownie, porty, dworce towarowe, - zakłady produkcyjne (przemysłowe). W przypadku opracowywania mapy akustycznej na obszarach otaczających centra handlowe i spedycyjne, hurtownie, porty, dworce towarowe oraz zakłady przemysłowe, uaktualnić i zgromadzić należy następujące dane wejściowe: Informacje graficzne: - położenie działki z zaznaczonymi granicami, - rzuty istniejącej zabudowy obiektu, - zaznaczone trasy samochodów osobowych i ciężarowych na obszarze działki, - zaznaczone trasy ew. kolei przemysłowych, - położenie parkingów dla samochodów osobowych i ciężarowych, - położenie miejsc przeładunku dla samochodów ciężarowych, - położenie miejsc przeładunku dla statków (dźwigi przeładunkowe), - położenie innych źródeł hałasu na obszarze przemysłowym, np. warsztaty, stacje paliwowe itd. Dane tekstowe i numeryczne: - czas pracy obiektu (ew. czas pracy poszczególnych stanowisk przeładunkowych o ile czas jest różny), - liczba miejsc postojowych dla samochodów osobowych, - średnie (szacunkowe) natężenie ruchu samochodów osobowych - oddzielnie dla: pory dziennej; pory wieczornej i pory nocnej, - liczba miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych, - średnie (szacunkowe) natężenie ruchu samochodów ciężarowych - oddzielnie dla: pory dziennej; pory wieczorowej i pory nocnej, - liczba miejsc przeładunkowych dla samochodów ciężarowych, - średnie (szacunkowe) ilości przeładowywanych samochodów ciężarowych - oddzielnie dla: pory dziennej, pory wieczorowej, pory nocnej, - średnie (szacunkowe) ilości przeładowywanych wagonów kolejowych - oddzielnie dla: pory dziennej, pory wieczorowej i pory nocnej, - średni (szacunkowy) czas rozładunku lub załadunku 1 samochodu ciężarowego, - średni (szacunkowy) czas rozładunku lub załadunku 1 wagonu, - technika przeładunku (rodzaj i ilość dźwigów, stacjonarne rampy zewnętrzne, przeładunek z wykorzystaniem platformy samochodowej, wykorzystanie elektrycznych wózków widłowych, wykorzystanie wózków widłowych z napędem spalinowym, kontenery inne techniki przeładunkowe), - technika przeładunku (rodzaj i ilość dźwigów, stacjonarne rampy zewnętrzne, przeładunek z wykorzystaniem platformy samochodowej, wykorzystanie elektrycznych wózków widłowych, wykorzystanie wózków widłowych z napędem spalinowym, kontenery inne techniki przeładunkowe), - wysokość zabudowy ew. wysokość urządzeń przeładunkowych. Poza danymi graficznymi niezbędne są kopie opracowań dotyczących emisji hałasu do środowiska (np. opracowanych w ramach pozwoleń zintegrowanych) względnie protokołów pomiarowych hałasu emitowanego przez zakład do środowiska oraz dodatkowo, informacje dotyczące ruchu i miejsc postojowych środków transportu osobowego i towarowego. Należy znać charakterystyki (rodzaj) źródła hałasu, położenie i czas emisji hałasu do środowiska (albo czas pracy urządzeń emitujących hałas na zewnątrz do środowiska). Zaleca się dokonanie analizy materiałów przygotowywanych do różnego rodzaju pozwoleń i decyzji (np. o dopuszczalnym poziomie hałasu) lub materiałów o charakterze OOŚ. Dla hałasu generowanego przez uciążliwą działalność gospodarczą tj. instalacje do przetwarzania odpadów (składy złomu), składy przeładunkowe węgla, itp. należy utworzyć oddzielną warstwę tematyczną przy warstwie zakładów przemysłowych). 7) Warstwa parkingów: Musi powstać w formie graficznej i tabelarycznej z opisem cech parkingów większych niż 50 miejsc postojowych dla samochodów osobowych lub więcej niż 20 miejsc postojowych w przypadku parkingów dla samochodów ciężarowych i zawierać w szczególności:  rodzaj parkingu,  ilość miejsc parkingowych,  miejsca parkingowe dla samochodów osobowych,  miejsca parkingowe dla samochodów ciężarowych,  rodzaj nawierzchni parkingu,  średnią ilość zmian przypadającą na jedno miejsce postojowe (rozumianą jako wjazd i wyjazd na miejsce parkowania) dla pory dziennej, wieczorowej i nocnej, oraz inne dane akustyczne i nieakustyczne niezbędne do poprawnego modelowania hałasu. 8) Warstwa obszarów leśnych i parkowych: Musi powstać na podstawie informacji przekazanych przez Zamawiającego (ortofotomapa) oraz innych niezbędnych danych zebranych przez Wykonawcę potrzebnych do poprawnego modelowania hałasu. Warstwa musi zawierać: - położenie terenów zielonych, - rodzaj terenu zielonego (las, park, skwer), - średnia wysokość względna zadrzewienia. 9) Warstwa użytkowania terenu: Warstwę użytkowania terenu (mapę wrażliwości terenu na hałas) należy sporządzić w odniesieniu do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub, w przypadku ich braku, do innych dokumentów planistycznych, w tym do opracowań ekofizjograficznych, studiów zagospodarowania przestrzennego oraz będących w realizacji planów zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli kwalifikowany teren może być zaliczony do kilku rodzajów terenów chronionych akustycznie, zalicza się go do terenu o przeważającej funkcji. 10) Warstwa szorstkości terenu: Graficzne przedstawienie lokalizacji terenu wraz z rodzajem gruntu z podziałem na tereny utwardzone i nieutwardzone. 5.5. Wykonawca zobowiązany będzie do informowania Zamawiającego o postępach w realizacji przedmiotu zamówienia na każdym etapie realizacji i udzielania wszelkich informacji i udostępniania wyników prac w trakcie realizacji przedstawicielowi Zamawiającego. 5.6. Przekazanie Zamawiającemu przedmiotu zamówienia dot. MAPY: 1) Wykonawca przekaże Zamawiającemu (w siedzibie Zamawiającego) działający system, zainstalowany na wskazanym przez Zamawiającego serwerze wraz z dokumentacją obsługi systemu, wyczerpującą instrukcją eksploatacji i aktualizacji mapy, wydruki kontrolne zawierające etapy wykonywanych prac, dokumentację końcową zawierającą zestaw wydruków odzwierciedlających część opisową i graficzną MAPY. 2) W ramach przedmiotu zamówienia Wykonawca zobowiązuje się dostarczyć i przekazać Zamawiającemu zebrane, zweryfikowane i zaktualizowane dane oraz wykonane pomiary akustyczne i nieakustyczne niezbędne do wykonania MAPY, stanowiące przedmiot zamówienia w formacie umożliwiającym otwarcie edycję i zapisywanie plików w oprogramowaniu, którym dysponuje Zamawiający tj. CadnaA 32bit, wersja 4.2. firmy DataKustik GmbH. 3) Wykonawca w ramach przedmiotu zamówienia zapewni przeszkolenie 3 osób, w tym jednego administratora systemu, w siedzibie Zamawiającego w zakresie użytkowania przedmiotu zamówienia (minimum 3 dni szkolenia). Szkolenie musi odbywać się w godzinach pracy Urzędu i trwać 3 dni robocze po 8 godzin. 4) Wykonawca zobowiąże się do udzielania bezpłatnej pomocy, konsultacji i dodatkowych informacji w razie zaistnienia potrzeby, drogą telefoniczną oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej przez okres 60 miesięcy od daty odbioru końcowego przedmiotu zamówienia. 5) W ramach przedmiotu zamówienia Wykonawca wykona: a) konfigurację wykonanych warstw tematycznych na serwerze Urzędu Miasta Elbląg oraz na sprzęcie komputerowym zainstalowanym w siedzibie i na stanowisku wskazanym przez Zamawiającego umożliwiającą wizualizację tych warstw, b) informację internetową umieszczoną na portalu Urzędu Miejskiego w Elblągu umożliwiającą prezentację MAPY jako informacji dla społeczeństwa. 6) Wykonawca przekaże Zamawiającemu dokumentację zawierającą: a) opis struktury zbiorów i baz danych zgodnie z wymaganiami Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 poz. 922), b) opis instalacji i reinstalacji w przypadku konieczności przeniesienia systemu na inny serwer, c) instrukcję użytkownika systemu i administratora. 7) Wszelkie dane wejściowe wg stanu na dzień 31.12.2016 r. i wynikowe, jak również wyliczone z oprogramowania komputerowego Wykonawca przekaże w postaci operatu technicznego. 8) Wykonawca przekaże Zamawiającemu wykonany przedmiot zamówienia stanowiący przedmiot umowy w formie pisemnej – opracowanie w formie raportu (zapis na płytach CD/DVD – 5 egz.), materiały tekstowe przekazane zostaną w formacie MS Word, materiały graficzne przekazane zostaną w formacie wcześniej uzgodnionym z Zamawiającym. 9) Wykonawca zobowiązany będzie do przeprowadzenia prezentacji przedmiotu zamówienia w terminie uzgodnionym z Zamawiającym w siedzibie Zamawiającego. 6. Wykonanie PROGRAMU: 6.1. Projekt PROGRAMU powinien powstać przy następujących założeniach: 1) MAPA jest podstawą do wykonania PROGRAMU, 2) Zamawiający udostępni Wykonawcy na potrzeby aktualizacji PROGRAMU następujące materiały: - PROGRAM przyjęty Uchwałą nr 625/2013 pełniącego funkcje organów Miasta Elbląg działającego za Radę Miejską z dnia 18.06.2013 r. w formacie plików .pdf, - Raporty z realizacji postanowień ww. PROGRAMU w formacie pliku .pdf, będące w posiadaniu Zamawiającego. 3) Wykonawca odpowiada za nieprzekazywanie udostępnionych przez Zamawiającego materiałów na zewnątrz. 4) Wykonawca przeanalizuje stan realizacji zapisów PROGRAMU, przyjętego uchwałą pełniącego funkcję organów Miasta Elbląg działającego za Radę Miejską z dnia 18.06.2013 r. 5) W przypadku niedostatecznej ilości danych wejściowych, Wykonawca zobowiązuje się do pozyskania brakujących materiałów we własnym zakresie i na własny koszt. 6) Do opracowania PROGRAMU niezbędne będzie przeprowadzenie niżej wymienionych analiz wszystkich zidentyfikowanych na mapie akustycznej obszarów zagrożonych hałasem ze wszystkich źródeł hałasu: a) analizy akustycznej – wykonawca dokona oceny powstającej emisji i imisji hałasu w związku z eksploatacją instalacji, zakładów, urządzeń, dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, które były przedmiotem mapowania akustycznego Miasta Elbląg. W tym celu wykonawca przeprowadzi analizę strategicznej mapy hałasu m. Elbląg w szczególności imisyjnych map hałasu dla wskaźników LDWN i LN , map przekroczeń poziomów dopuszczalnych oraz mapy wrażliwości hałasowej obszarów w celu wyznaczenia terenów do podjęcia działań naprawczych. W ramach PROGRAMU Wykonawca wyznaczy i zaproponuje również tzw. obszary ciche na terenie miasta Elbląg zgodnie z definicją podaną w art. 3 pkt 10a ustawy Prawo ochrony środowiska oraz przedstawi warunki, jakie należy spełnić, aby klimat akustyczny na wyznaczonych „obszarach cichych” nie uległ pogorszeniu; b) analizy wskaźnika M – wykonawca opracuje podstawową metodykę klasyfikacji obszarów zagrożonych hałasem oraz ustali priorytety działań w oparciu o wskaźnik M (wskaźnik uwzględniający wielkość przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu i liczbę mieszkańców na danym terenie), określony przez Ministra Środowiska w Rozporządzeniu z dnia 14.10.2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinien odpowiadać program ochrony środowiska przed hałasem; c) analizy prawnej - w ramach analizy prawnej Wykonawca wskaże uwarunkowania prawne związane z ochroną przed hałasem oraz wynikające z nich procedury, w kontekście odpowiedzialności i kompetencji. Wykonawca dokona analizy wszystkich przygotowywanych i istniejących w mieście Elbląg koncepcji, strategii, planów i studiów, o których mowa w art. 71 ustawy Prawo ochrony środowiska, mających wpływ na kształtowanie klimatu akustycznego w m. Elbląg; d) analizy ekonomicznej – dla poszczególnych rozwiązań akustycznych należy przeprowadzić analizę kosztów realizacji poszczególnych zadań i zastosowanych środków ograniczających rozprzestrzenianie się hałasu. Wykonawca określi wielkość środków potrzebnych na realizację proponowanych działań, uwzględniając warianty wynikające z Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miasto Elbląg na lata 2016 – 2029, jak również określi zależność efektów ochrony przed hałasem od poniesionych nakładów finansowych. 7) Dla wszystkich obszarów zagrożonych hałasem, dla których zaproponowane zostaną środki ochrony przed hałasem, zaprezentowane zostaną wyniki obliczeń symulacyjnych pokazujące skuteczność proponowanych rozwiązań technicznych wzgl. organizacyjnych. 8) Poszczególne działania naprawcze mogą zostać pogrupowane w terminy realizacji (krótko, średnio i długo okresowe), biorąc pod uwagę minimalne dostępne środki finansowe przeznaczone na ich realizację. 9) Wykonawca przy tworzeniu harmonogramu działań wykorzysta istniejące plany i programy inwestycyjne oraz dochody i wydatki określone w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Miasto Elbląg na lata 2016 – 2029. 10) W harmonogramie realizacji PROGRAMU Wykonawca ściśle określi zarządców źródeł hałasu, jak również sprecyzuje finansowanie działań naprawczych przez tych zarządców. 11) Uzasadnienie PROGRAMU musi zawierać informacje dotyczącą terenów nie objętych PROGRAMEM z podaniem przyczyny nie uwzględnienia ich w PROGRAMIE. 12) Poszczególne obszary objęte „PROGRAMEM” muszą zostać scharakteryzowane osobno z podaniem tendencji rozwoju wynikające z dokumentów planistycznych zarządców źródeł hałasu. 13) Źródła finansowania muszą być wyszczególnione przy każdym zadaniu i uzgodnione z zarządcami źródeł hałasu. 14) Należy wskazać przy każdym opisanym zadaniu jednostkę odpowiedzialną za jej realizację, sposób monitorowania oraz formę przekazywania informacji o realizacji zadania do Prezydenta Miasta. 15) Należy wskazać podmioty korzystające ze środowiska i ich obowiązki związane z realizacją PROGRAMU, w tym w szczególności zarządców dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą mające wpływ na klimat akustyczny Miasta Elbląg. 16) Przy wskazaniu jednostek odpowiedzialnych za wykonanie działań naprawczych oraz kosztu ich realizacji Wykonawca skonsultuje te zapisy z jednostkami wskazanymi w PROGRAMIE do realizacji działań naprawczych. 17) Wykonawca opracuje streszczenie PROGRAMU, sporządzone w języku niespecjalistycznym, zawierające omówienie wszystkich ważnych aspektów działań przewidzianych w programie w formie prezentacji graficznych i zestawień tabelarycznych (zgodnie z art. 119 ust. 4a ustawy Prawo ochrony środowiska). 6.2. Przeprowadzenie KONSULTACJI: 1) Wykonawca zapewni udział społeczeństwa w procesie realizacji przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 119 ust. 2a ustawy Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. z 2016 poz. 672 z późn. zm.), a także zgodnie z art. 39 i 40 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016 poz. 353 z poźn. zm.), w następujący sposób: a) Wykonawca zamieści ogłoszenia o przystąpieniu do sporządzania projektu PROGRAMU na stronach internetowych Zamawiającego oraz w lokalnej prasie, b) Wykonawca przygotuje materiał podlegający KONSULTACJOM w postaci:  oprawionego wydruku (każdy dokument w 5 egz.)  wersji elektronicznej w formacie pliku PDF zapisanego na nośniku cyfrowym (10 szt. nośnika elektronicznego)  Wykonawca przeprowadzi KONSULTACJE projektu PROGRAMU. W czasie trwania KONSULTACJI społeczeństwo będzie miało możliwość przekazywania wniosków, stanowisk, opinii. c) Zamawiający będzie systematycznie przekazywał Wykonawcy zgłaszane przez społeczeństwo uwagi, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty ich wpłynięcia do siedziby Zamawiającego. d) Wykonawca opracuje projekt PROGRAMU uwzględniającego KONSULTACJE. e) Wykonawca wykona RAPORT z KONSULTACJI, który zawierał będzie:  opis przeprowadzonej akcji informacyjnej,  przebieg KONSULTACJI,  zebrane w KONSULTACJACH uwagi i wnioski wraz z podaniem odniesienia do tekstu PROGRAMU, w przypadku wniosków przyjętych,  uzasadnienia dot. nieprzyjęcia uwag i wniosków, w przypadku wniosków odrzuconych, który dołączy do projektu PROGRAMU. 2) Koszty związane z KONSULTACJAMI pokrywa Wykonawca. 6.3. Uchwalenie PROGRAMU: a) przedstawienie i przekazanie Zamawiającemu projektu PROGRAMU w postaci wydruku (5 egz.) oraz w wersji cyfrowej w formacie pdf oraz doc (umożliwiającym edycję treści) na nośniku DVD (5 szt.) wraz z prezentacją wykonaną w programie PowerPoint – w postaci wydruku (5 egz.) oraz w wersji cyfrowej w formacie pdf oraz PPT na nośniku DVD (5 szt.), b) prezentacja projektu PROGRAMU w Urzędzie Miejskim w Elblągu (narady, komisje Rady Miejskiej) w terminie/terminach wskazanych przez Zamawiającego, udzielanie wyjaśnień. c) dokonanie ewentualnych zmian w opracowaniu wynikających z przyjętych uwag zgłoszonych na etapie prezentacji przedmiotu umowy. d) udział w posiedzeniach komisji Rady Miejskiej oraz w sesji Rady Miejskiej, w której porządku obrad zostanie umieszczona sprawa uchwalenia PROGRAMU i udzielanie w trakcie posiedzeń wyjaśnień i informacji dotyczących PROGRAMU. e) przygotowanie PROGRAMU z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przez radnych. f) umieszczenie uchwalonego PROGRAMU w portalu MAPY zintegrowanym z Elbląskim Systemem Informacji Przestrzennej-w terminie do dnia 28 czerwca 2018 r. 7. Wykonanie SPRAWOZDAŃ: Wykonawca na wniosek Zamawiającego przez okres 5 lat od daty odbioru Etapu I będzie opracowywać SPRAWOZDANIA zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącej się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku. Wykonawca na wniosek Zamawiającego przez okres 5 lat od daty odbioru Etapu II do czasu wymaganej ustawą Prawo ochrony środowiska aktualizacji PROGRAMU będzie opracowywać SPRAWOZDANIA, o ile będą wymagane. 8. Zamawiający wymaga, aby wszystkie pomiary dotyczące przedmiotu zamówienia były wykonywane przez akredytowane laboratorium w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 655 z późn. zm.), zapewniające wykonanie pomiarów hałasu, w środowisku w zakresie następujących źródeł hałasu: hałasu pochodzącego od dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, zakładów przemysłowych, zgodnie z art. 147a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. u . z 2016 r. poz. 672 z późn. zm). 9. Zamawiający wymaga, aby na poszczególne etapy zamówienia Wykonawca udzielił gwarancji jakości na okres 60 miesięcy. 10. Wykonawca może powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcy. Zamawiający nie zastrzega obowiązku osobistego wykonania przez Wykonawcę kluczowych części zamówienia na usługi. 11. Zamawiający żąda wskazania przez Wykonawcę części zamówienia, której wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcy, i podania przez Wykonawcę firm podwykonawców. 12. Zamawiający żąda, aby przed przystąpieniem do wykonania zamówienia Wykonawca, o ile są już znane, podał nazwy albo imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe podwykonawców i osób do kontaktu z nimi, zaangażowanych w usługi. Wykonawca zobowiązany będzie zawiadamiać Zamawiającego o wszelkich zmianach danych, o których mowa w zdaniu pierwszym, w trakcie realizacji zamówienia, a także przekazywać informacje na temat nowych podwykonawców, którym w późniejszym okresie zamierza powierzyć realizację usług. 13. Zamawiający informuje, że jeżeli powierzenie wykonania części zamówienia na usługi podwykonawcy nastąpi w trakcie jego realizacji, wykonawca na żądanie Zamawiającego przedstawi oświadczenie, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, lub oświadczenia lub dokumenty potwierdzające brak podstaw wykluczenia wobec tego podwykonawcy. Jeżeli Zamawiający stwierdzi, że wobec danego podwykonawcy zachodzą podstawy wykluczenia, wykonawca obowiązany będzie zastąpić tego podwykonawcę lub zrezygnować z powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. Zamawiający informuje, że powyższe zasady nie będą miały zastosowania wobec dalszych podwykonawców.
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90742200-2

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.2. Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną