Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłasza przetarg
- Adres: 00-950 Warszawa, Pl. Powstańców Warszawy 1
- Województwo: mazowieckie
- Telefon/fax: tel. 022 5560129 , fax. 022 8270843
- Data zamieszczenia: 2013-07-22
- Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe
Sekcja I - Zamawiający
- I.1. Nazwa i adres: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1 1
00-950 Warszawa, woj. mazowieckie
tel. 022 5560129, fax. 022 8270843
REGON: 00621278900000 - Adres strony internetowej zamawiającego: www.uokik.gov.pl
- I.2. Rodzaj zamawiającego: Administracja rządowa centralna
Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu
- II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
- II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Przeprowadzenie badania socjologicznego Znajomość praw konsumenckich oraz analiza barier utrudniających konsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku - II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
- II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
I. Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badania socjologicznego: Znajomość praw konsumenckich oraz analiza barier utrudniających konsumentom bezpieczne i satysfakcjonujące uczestnictwo w rynku. Przedmiotem badania jest zgodna z regułami sztuki realizacja badania metodą zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI) oraz indywidualnych wywiadów kwestionariuszowych (PAPI). Wykonawca przeprowadzi badanie od etapu opracowania narzędzi badawczych - kolejno przez wszystkie etapy przewidziane regułami sztuki - aż po opracowanie pełnego raportu z badania. II. Cele badawcze: 1. Monitoring poziomu znajomości praw konsumentów (analiza zróżnicowania wartości zmiennej w stosunku do wyników uzyskanych w 2007 oraz 2009 roku); 2. Monitoring istniejących barier dla aktywności konsumentów w obszarze umiejętności i skuteczności dochodzenia roszczeń (analiza zróżnicowania wartości zmiennej w stosunku do wyników uzyskanych w 2007 oraz 2009 roku); 3. Monitoring znajomości UOKiK, jako instytucji zajmującej się ochroną konsumentów w tym; 1) Znajomość kompetencji prezesa UOKiK, 2) Znajomość innych instytucji zajmujących się sprawami konsumenckimi, 3) Ocena UOKiK jako instytucji zajmującej się ochroną praw konsumenckich. 4. Identyfikacja potrzeb konsumenckich (aktywność konsumencka). 1) Jakich informacji na temat praw poszukują konsumenci? 2) Identyfikacja źródeł z jakich konsumenci czerpią wiedzę na temat swoich praw; 3) Ustalenie preferowanych źródeł dla pozyskiwania informacji o przysługujących im prawach, z uwzględnieniem następujących kanałów informacyjnych: Internet, publikacje (w formie tradycyjnej - druk oraz w formie elektronicznej), targi, infolinia, TV, od przedsiębiorców (sprzedawców), e-mail, e-porady. 5. Rangowanie sektorów ze względu na znajomość zagadnień z nimi związanych (próba stworzenia rankingu sektorów od najbardziej przyjaznych, w których konsumenci doskonale orientują się w swoich prawach i obowiązkach sprzedawców do najmniej przyjaznych. Oraz wskazanie sektorów, w których konsumenci wykazują się najwyższą aktywnością w zakresie dochodzenia swoich praw. Z uwzględnieniem następujących obszarów; 1) Sektor finansowy (w tym ubezpieczenia), 2) Sektor handlowo-usługowy (w tym sklepy internetowe), 3) Sektor energetyczny, 4) Sektor turystyczny, 5) Sektor (telekomunikacyjny w tym poczta i media), 6) Sektor transportowy, 7) Windykacja. 6. Postawy polskich konsumentów wobec Reklamy. Oczekiwania i preferencje. (w tym reklama w sektorze usług finansowych i telemarketingu, skłonności konsumentów do ufania w prawdziwość informacji przekazywanych przez sprzedawców, czy te informacje są weryfikowane przez konsumentów?) 7. Rozpoznawalność i postawy (ocena przydatności) konsumentów wobec kampanii informacyjnych kierowanych do słabszych uczestników rynku: 1) Nie daj się nabrać. Sprawdź zanim podpiszesz, 2) Weź paragon 8. Analiza czynników, jakie konsument bierze pod uwagę przy dokonywaniu wyborów następujących produktów: 1) Żywność (informacja o zawarciu w tym dodaniu GMO, informacja o objęciu produktu systemem oznaczeń chronionych, ekologia, informacja o wartości odżywczej, informacja o zgodności produktu z normami), 2) Produkty nieżywnościowe (informacja o zgodności produktu z normami, o zawartości GMO, o sposobie konserwacji, o składzie surowcowym produktów włókienniczych, informacja o tym, że produkcja (w szczególności odzieży) była bezpieczna dla środowiska, 3) Kosmetyki (informacja o składzie i trwałości symbol PAO), 4) Paliwa (czy przy decyzji zakupu paliwa konsumenci biorą pod uwagę zawartość biokomponentów, czy sprawdzają, które stacje sprzedają dobrej jakości paliwa - gdzie pozyskują informacje w tej kwestii? Próba ustalenia postaw konsumentów do biopaliw, 5) Czy konsumenci przy wyborze produktów zapoznają się z deklaracją producenta umieszczaną na opakowaniu? oraz jakie informacje od producenta są ważne dla konsumentów. III. Metodologia Badania: 1) Komponent 1: metoda jakościowa (FGI) 2) Komponent 2: metoda ilościowa (indywidualny wywiad kwestionariuszowy) Komponent 1: metoda jakościowa (FGI) Próba badawcza: Konsumenci odpowiedzialni w rodzinie za podejmowanie decyzji o zakupie towarów i usług zaspokajających podstawowe potrzeby gospodarstwa domowego (w tym produkty spożywcze, chemia gospodarcza, kosmetyki odzież). Uczestnicy FGI będą selekcjonowani do badania na podstawie następujących cech społeczno demograficznych: miejsce zamieszkania, wiek, płeć, wykształcenie: 1. Miejsce realizacji FGI: 1) Duże miasto (ponad 500 000 mieszkańców), 2) Średnie miasto (około 100 000 mieszkańców), 3) Małe miasto (około 50 000 mieszkańców). 2. Wiek: 25-55 lat 3. Wykształcenie: zawodowe, średnie, wyższe, w tym: 1) Łącznie 4 FGI w dużych i średnich miastach, w tym w każdym mieście: - 1 FGI: osoby z wykształceniem średnim lub wyższym, 50 % kobiet, 50 % mężczyzn, wiek 25-39 lat; - 1 FGI: osoby z wykształceniem średnim lub wyższym, 50 % kobiet, 50 % mężczyzn, wiek 40-55 lat. 2) Łącznie 2 FGI w małym mieście; - 1 FGI: osoby z wykształceniem średnim lub zawodowym, 50% kobiet, 50 % mężczyzn, wiek 25-39 lat; - 1 FGI: osoby z wykształceniem średnim lub zawodowym, 50% kobiet, 50% mężczyzn, wiek 40 - 55 lat, W skład każdej grupy FGI wejdzie od 8 do 9 osób. FGI zostaną przeprowadzone według scenariusza opracowanego przez wykonawcę w porozumieniu i we współpracy z UOKiK. Scenariusz musi zostać zaakceptowany przez UOKiK (termin akceptacji: 5 dni roboczych od dnia przedstawienia projektu). 3) Metoda pomiaru Zogniskowane wywiady grupowe N=6 Komponent 2: metoda ilościowa (indywidualny wywiad kwestionariuszowy) 1) Próba - reprezentatywna próba populacji dobrana metodą losową (PESEL) z zapewnieniem zgodności rozkładów podstawowych cech społeczno-demograficznych w próbie z rozkładami w populacji (za zakup bazy odpowiada Wykonawca-Wykonawca ponosi również koszty losowania). Wymagana wielkość próby: minimum 1000 osób. 2) Metoda pomiaru - wywiad ankieterski bezpośredni z użyciem standaryzowanego kwestionariusza. Przy opracowaniu kwestionariusza ankiety Wykonawca uwzględni wyniki badania jakościowego (FGI) zrealizowanego w ramach komponentu 1. Kwestionariusz musi zostać zaakceptowany przez UOKiK (termin akceptacji: 5 dni roboczych od dnia przedstawienia projektu kwestionariusza). Wykonawca zobowiązuje się wykonać badania zgodnie z aktualnym stanem wiedzy przy dołożeniu należytej staranności i przy uwzględnieniu zasad Kodeksu European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR) oraz standardów określonych przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR). Wykonawca jest odpowiedzialny za stworzenie scenariusza (FGI), kwestionariusza (PAPI) i raportu końcowego. Scenariusz badania jakościowego, kwestionariusz do badania ilościowego oraz raportu z przeprowadzonego badania zostanie opracowany przy udziale Eksperta ds. konsumenckich oraz Eksperta ds. badań społecznych. UOKiK zgłosi uwagi do scenariusza i kwestionariusza w ciągu 5 dni roboczych od dnia przedstawienia przez Wykonawcę. Dokumenty zostaną poprawione przez Wykonawcę w ciągu 3 dni roboczych i przesłane do ostatecznej akceptacji Urzędu, która nastąpi w terminie 3 dni roboczych. Wyniki badań zostaną przekazane zamawiającemu w formie raportu opisowego, zawierającego, analizę danych, omówienie wyników, wnioski i rekomendacje. W komentarzach do wyników badań należy omówić uzyskane wyniki, wskazać na prawidłowy sposób postępowania konsumenta oraz opisać kierunki zmian w porównaniu do wyników uzyskanych we wcześniejszych badaniach. Raport będzie zawierał wykresy graficzne oraz tabele statystyczne. Wnioski i rekomendacje zostaną opracowane osobiście przez Eksperta ds. badań społecznych przy udziale Eksperta ds. konsumenckich. Objętość dokumentu: minimum 50 stron maszynopisu. Wykonawca jest zobowiązany przesłać projekt raportu końcowego do zatwierdzenia przez UOKiK. Urząd zgłosi uwagi do projektu raportu końcowego w ciągu 5 dni roboczych od dnia przekazania projektu. Poprawiony raport zostanie przesłany do ostatecznej akceptacji Urzędu, która nastąpi w terminie 4 dni roboczych od dnia przekazania raportu przez Wykonawcę. Wykonawca zarejestruje wszystkie FGI w systemie audio i video i przekaże je do UOKiK wraz z raportem oraz danymi surowymi (PAPI) w formacie SPSS lub Excel. UOKiK zastrzega sobie prawo do obecności przedstawiciela Urzędu podczas realizacji badania metodą jakościową (FGI). - II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 793000007
- II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
- II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
- II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie
- II.2. Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: 40 dni
Sekcja III - Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym i technicznym
- III.1. Warunki dotyczące zamówienia
- Informacja na temat wadium: Zamawiający nie wymaga wadium
Sekcja IV - Procedura przetargowa
- IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
- IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
- IV.3. Informacje administracyjne
- IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.uokik.gov.pl
- IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)
Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną
Podobne ogłoszenia o przetargach
- Przeprowadzenie badań ankietowych wśród Polaków pracujących za granicą
Dodano: 2016-07-20 - Ewaluacja ex post działania IV.1 Infrastruktura drogowa Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013
Dodano: 2016-06-29 - Usługa wykonania analizy ankiet z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (oznaczenie sprawy: KC/AIDS/DZ/270-15/2016)
Dodano: 2016-06-01 - Przeprowadzenie badań ilościowych techniką CAPI dotyczących kosztów instrumentów płatniczych ponoszonych przez przedsiębiorstwa na rynku polskim
Dodano: 2015-12-07 - Usługa w zakresie realizacji badania Badanie potrzeb informacyjnych w ramach projektu Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy III realizowanego w ramach Poddziałania 6.1.1. POKL
Dodano: 2015-09-24 - Usługę w zakresie realizacji badania Kształcenie ustawiczne a potrzeby mazowieckiego rynku pracy w ramach projektu Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy III realizowanego w ramach Poddziałania 6.1.1. POKL
Dodano: 2015-08-18 - Usługa w zakresie realizacji badania Badanie satysfakcji klienta powiatowych urzędów pracy na potrzeby Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie
Dodano: 2015-07-14 - Usługa w zakresie realizacji badania Potencjał tworzenia zielonych miejsc pracy na Mazowszu w ramach projektu Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy III realizowanego w ramach Poddziałania 6.1.1. POKL
Dodano: 2015-07-09 - Wykonanie badania oraz przygotowanie opartej na jego wynikach ekspertyzy dotyczącej wpływu rozwoju internetu szerokopasmowego na społeczeństwo i gospodarkę w Polsce w ramach Projektu systemowego - działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu
Dodano: 2015-06-17 - Dostarczenie danych o preferencjach obywateli Polski, Norwegii, Szwecji, Białorusi odnośnie transgranicznych obszarów chronionych (Puszczy Białowieskiej oraz Fulufjellet/Fulufjället) w drodze realizacji badania sondażowego za pomocą narzędzia programowego
Dodano: 2015-06-16