Przetargi.pl
Przeprowadzenie badania pt. Bezrobocie absolwentów wybranych zasadniczych szkół zawodowych w województwie wielkopolskim. Uwarunkowania i możliwości poprawy sytuacji

Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu ogłasza przetarg

  • Adres: 60-537 Poznań, ul. Kościelna 37
  • Województwo: wielkopolskie
  • Telefon/fax: tel. 061 8463819 , fax. 061 8463820
  • Data zamieszczenia: 2010-10-27
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu
    ul. Kościelna 37 37
    60-537 Poznań, woj. wielkopolskie
    tel. 061 8463819, fax. 061 8463820
    REGON: 63976996400000
  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.wup.poznan.pl
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    Przeprowadzenie badania pt. Bezrobocie absolwentów wybranych zasadniczych szkół zawodowych w województwie wielkopolskim. Uwarunkowania i możliwości poprawy sytuacji
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie i przeprowadzenie badań empirycznych oraz analiz odnoszących się do zasadniczych szkół zawodowych kształcących średnio 54% bezrobotnych absolwentów w Wielkopolsce w ramach projektu systemowego Wielkopolskie Obserwatorium Rynku Pracy (WORP). Badanie obejmuje 20 powiatów, w których zlokalizowane są zasadnicze szkoły zawodowe generujące największą liczbę bezrobotnych: kościański, rawicki, leszczyński, wolsztyński, grodziski, nowotomyski, szamotulski, czarnkowsko-trzcianecki, złotowski, chodzieski, wągrowiecki, wrzesiński, kolski, średzki, śremski, turecki, jarociński, pleszewski, ostrowski oraz gostyński. Szkoły zostały wskazane w oparciu o przeprowadzoną przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu analizę absolwentów zasadniczych szkół zawodowych województwa wielkopolskiego. 54% bezrobotnych absolwentów rocznika 2008/2009 w zawodzie sprzedawca kształciło się właśnie we wskazanych 20 szkołach. Równie wysoki odsetek bezrobotnych absolwentów dotyczył zawodów: kucharz małej gastronomii i mechanik pojazdów samochodowych. Przyczyn tego stanu rzeczy należy szukać w niedopasowaniu kierunków kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych oraz deprecjacji tego poziomu kształcenia w opinii społecznej. Mimo że zainteresowanie szkołami zawodowymi powoli wzrasta, to ciągle ciąży na nich opinia sprzed kilkunastu lat, że zawodówki to szkoły dla słabszych uczniów. Jednocześnie problemem jest niska jakość kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych, a co za tym idzie niezadowalający odsetek uczniów przystępujących i zdających egzaminy zawodowe, niedostateczna ilość zajęć praktycznych i brak odpowiedniego zaplecza do praktycznej nauki zawodu, tj. dostępu do najnowszych technik i technologii wytwarzania oraz niewystarczające wyposażenie bazy dydaktycznej w szkołach zawodowych. Nadal słabo rozwinięta jest współpraca pomiędzy szkołami a pracodawcami, co skutkuje w niedopasowaniu podaży absolwentów do popytu, jaki kreuje rynek pracy. Badanie Bezrobocie absolwentów wybranych zasadniczych szkół zawodowych w województwie wielkopolskim. Uwarunkowania i możliwości poprawy sytuacji ma dać odpowiedź na pytanie, jakie są szczegółowe przyczyny sprawiające, że zasadnicze szkoły zawodowe generują tak wysoki odsetek bezrobotnych, a także, czy, w jaki sposób i w jakiej perspektywie możliwe jest przeprowadzenie zmian systemowych służących poprawie tej sytuacji. Ponieważ rzetelna diagnoza oraz projekt zmian muszą uwzględniać wieloaspektowość zagadnienia oraz różne punkty widzenia, obiektem badań są następujące kategorie osób: 1) nauczyciele zasadniczych szkół zawodowych, zarówno nauczyciele przedmiotów ogólnych, jak i nauczyciele praktycznej nauki zawodu; 2) uczniowie ostatnich klas zasadniczych szkół zawodowych; 3) absolwenci zasadniczych szkół zawodowych z lat 2007-2010; 4) pracodawcy ze wszystkich 20 powiatów; 5) uczniowie ostatnich klas gimnazjów. Cele badania 1. Diagnoza przyczyn bezrobocia absolwentów wybranych zasadniczych szkół zawodowych województwa wielkopolskiego. 2. Dostarczenie rzetelnych informacji nt. relacji między kształceniem na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej w wybranych powiatach a wymaganiami lokalnego rynku pracy. 3. Określenie projektu zmian systemowych służących przekształceniu obecnego stanu rzeczy w stan pożądany. Cele szczegółowe Odpowiedzi na poniższe pytania badawcze stanowią cele szczegółowe projektu. 1. Czy i w jaki sposób oferta edukacyjna wybranych zasadniczych szkół zawodowych odpowiada wymaganiom rynku pracy? 2. Czy i w jaki sposób szkoły starają się odpowiadać na przemiany w strukturze kwalifikacji na rynku pracy? 3. W jaki sposób programy kształcenia są dostosowywane do potrzeb i wymagań rynku pracy? 4. Jakie są proporcje między przedmiotami teoretycznymi oraz przedmiotami praktycznej nauki zawodu? 5. Czy i w jakim zakresie struktura kwalifikacji nauczycieli praktycznej nauki zawodu odpowiada wymaganiom stawianym przez rynek pracy? 6. Czy i w jakim zakresie baza materialna szkół odpowiada wymaganiom stawianym przez nowoczesne przedsiębiorstwa? 7. W jaki sposób kształtuje się współpraca między szkołą a przedsiębiorstwami w regionie w zakresie kształcenia zawodowego? 8. Jakie są uwarunkowania przystępowania do egzaminów zawodowych przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną? 9. Jak kształtuje się zdawalność egzaminów zawodowych zdawanych przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną? 10. W jaki sposób postrzegają wybrane zasadnicze szkoły zawodowe uczniowie ostatnich klas gimnazjów w kontekście jakości kształcenia oraz możliwości przyszłego zatrudnienia? 11. Jakie są uwarunkowania preorientacji zawodowej uczniów gimnazjów? 12. W jaki sposób oceniają kształcenie w wybranych zasadniczych szkołach zawodowych ich uczniowie? 13. Czy i w jakiej mierze uczniowie zasadniczych szkół zawodowych orientują się na podnoszenie kwalifikacji oraz ewentualne przekwalifikowanie w toku życia zawodowego? 14. W jakiej mierze uczniowie i absolwenci zasadniczych szkół zawodowych rozpatrują możliwości kontynuacji kształcenia? 15. W jaki sposób absolwenci wybranych zasadniczych szkół zawodowych oceniają jakość kształcenia oraz zdobyte kwalifikacje i umiejętności? 16. W jaki sposób przydatność kwalifikacji zawodowych i umiejętności absolwentów wybranych szkół oceniają pracodawcy w regionie? 17. Jakie są oczekiwania pracodawców w stosunku do profilu absolwenta zasadniczej szkoły zawodowej (co do kwalifikacji i umiejętności)? 18. Czy i w jaki sposób pracodawcy dokonują porównania przygotowania absolwentów poszczególnych szkół? 19. Czy i w jaki sposób absolwenci są przygotowani do podejmowania działalności gospodarczej? 20. Jaka jest wiedza uczniów i absolwentów zasadniczych szkół zawodowych w zakresie aktywnych form poszukiwania pracy? 21. W jaki sposób uczniowie i absolwenci zasadniczych szkół zawodowych oceniają działalność powiatowych urzędów pracy? 22. W jakim stopniu sytuacja społeczno-gospodarcza powiatu warunkuje niekorzystne wskaźniki bezrobocia absolwentów zasadniczych szkół zawodowych? 23. Jakie są możliwości i perspektywa zmian niekorzystnych wskaźników odnośnie wybranych zasadniczych szkół zawodowych? Metody i techniki badawcze 1. Analiza źródeł wtórnych (desk research), która obejmuje: a. analizę oferty edukacyjnej wskazanych 20 zasadniczych szkół zawodowych, b. analizę popytu na zawody na podstawie danych z 20 Powiatowych Urzędów Pracy, obejmującą zawody będące w ofercie edukacyjnej wskazanych 20 szkół, c. analizę wskaźników społeczno-ekonomicznych powiatów, w tym PKB per capita, wskaźniki zatrudnienia kobiet i mężczyzn, stopa bezrobocia kobiet i mężczyzn, ogólna liczba podmiotów gospodarczych, dynamika przyrostu podmiotów gospodarczych, migracje zewnętrzne ludności, wielkość inwestycji (wszystkie wskaźniki analizowane za lata 2004-2009). Analiza powiatów winna być ujęta w formie przedstawienia słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń (SWOT). 2. Indywidualne wywiady pogłębione, które obejmują następujące kategorie respondentów: a. nauczycieli 20 wskazanych zasadniczych szkół zawodowych - min. 40 wywiadów, w tym 20 z nauczycielami przedmiotów praktycznej nauki zawodu, b. pracodawców - min. 40 wywiadów z najatrakcyjniejszymi pracodawcami z każdego powiatu (po 2-5 z powiatu), zatrudniającymi absolwentów zasadniczych szkół zawodowych. 3. Ankieta: a. na reprezentatywnej próbie absolwentów wskazanych 20 zasadniczych szkół zawodowych (przy 1-a=0,95 oraz d=3%), b. na reprezentatywnej próbie uczniów wskazanych 20 zasadniczych szkól zawodowych (przy 1-a=0,95 oraz d=3%), c. na reprezentatywnej próbie uczniów ostatnich klas gimnazjów obejmującej 20 wskazanych powiatów (przy 1-a=0,95 oraz d=3%). Zadania badawcze 1. Opracowanie listy poszukiwanych informacji oraz schematów analizy. 2. Analiza oferty edukacyjnej wskazanych 20 zasadniczych szkół zawodowych, m.in. pod kątem jej dostosowania do wymogów rynku pracy, a także proporcji między przedmiotami ogólnymi oraz przedmiotami praktycznej nauki zawodu, struktury kwalifikacji nauczycieli oraz współpracy z przedsiębiorstwami. 3. Analiza popytu na zawody na podstawie danych z 20 Powiatowych Urzędów Pracy, obejmującą zawody będące w ofercie edukacyjnej wskazanych 20 szkół. 4. Charakterystyka wskazanych 20 powiatów województwa wielkopolskiego - analiza SWOT. 5. Budowa narzędzi badawczych - listy dyspozycji do wywiadów oraz kwestionariuszy ankiet zakończona konsultacjami z przedstawicielem WUP. 6. Pilotaż narzędzi badawczych zakończony raportem i konsultacjami z przedstawicielem WUP. 7. Pomiar - wywiady pogłębione z nauczycielami. 8. Pomiar - wywiady z pracodawcami. 9. Pomiar - ankieta wśród absolwentów zasadniczych szkół zawodowych. 10. Pomiar - ankieta wśród uczniów zasadniczych szkół zawodowych. 11. Pomiar - ankieta wśród uczniów ostatnich klas gimnazjów. 12. Wersja elektroniczna raportu końcowego podlegająca akceptacji Zamawiającego. 13. Raport końcowy wraz z projektem zmian.
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 731100006
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.2. Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.wup.poznan.pl

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną

Podobne ogłoszenia o przetargach