Przetargi.pl
Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego p.n. Analiza i identyfikacja potrzeb w zakresie outplacementu jako instrumentu zwiększającego potencjał adaptacyjny przedsiębiorstw w kontekście wdrażania Poddziałania 8.1.2 w województwie lubelskim [OP.IV.KD.3331/33/10]

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie ogłasza przetarg

  • Adres: 20-074 Lublin, ul. Spokojna 4
  • Województwo: lubelskie
  • Telefon/fax: tel. 081 44 16 505 , fax. 081 44 16 535
  • Data zamieszczenia: 2010-05-14
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
    ul. Spokojna 4 4
    20-074 Lublin, woj. lubelskie
    tel. 081 44 16 505, fax. 081 44 16 535
    REGON: 43102863100000
  • Adres strony internetowej zamawiającego: www.lubelskie.pl
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego p.n. Analiza i identyfikacja potrzeb w zakresie outplacementu jako instrumentu zwiększającego potencjał adaptacyjny przedsiębiorstw w kontekście wdrażania Poddziałania 8.1.2 w województwie lubelskim [OP.IV.KD.3331/33/10]
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    I. Wstęp Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL) koncentruje wsparcie na następujących obszarach: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników i przedsiębiorstw, a także zagadnienia związane z budową sprawnej i skutecznej administracji publicznej i wdrażaniem zasady dobrego rządzenia. Celem głównym Programu jest: wzrost zatrudnienia i spójności społecznej a do osiągnięcia tego celu przyczynia się realizacja sześciu celów strategicznych do których należą: 1) Podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych i biernych zawodowo; 2) Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego; 3) Poprawa zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw do zmian zachodzących w gospodarce; 4) Upowszechnienie edukacji społeczeństwa na każdym etapie kształcenia przy równoczesnym zwiększeniu jakości usług edukacyjnych i ich silniejszym powiązaniu z potrzebami gospodarki opartej na wiedzy; 5) Zwiększenie potencjału administracji publicznej w zakresie opracowywania polityk i świadczenia usług wysokiej jakości oraz wzmocnienie mechanizmów partnerstwa; 6) Wzrost spójności terytorialnej. Program składa się z 10 Priorytetów, realizowanych zarówno na poziomie centralnym, jak i regionalnym. W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie efektywności struktur i systemów instytucjonalnych, natomiast środki komponentu regionalnego zostaną w głównej mierze przeznaczone na wsparcie dla osób i grup społecznych. Zadania Instytucji Pośredniczącej w Województwie Lubelskim dla komponentu regionalnego wdrażającego Priorytet VIII i IX regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki realizuje Departament Europejskiego Funduszu Społecznego, komórka organizacyjna podporządkowana bezpośrednio Zarządowi Województwa Lubelskiego, nadzorowana merytorycznie przez Członka Zarządu. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego odpowiada za wdrażanie Priorytetów: Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie 8.2 Transfer wiedzy Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego 9.3 Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Outplacement (zwolnienie monitorowane) - rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn zakładu pracy i wynikające z tego usługi rynku pracy na rzecz pracownika, będącego w stanie rozwiązania umowy o pracę lub zagrożonego wypowiedzeniem. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 nr 69, poz. 415 z pózń. zm.) pracodawca, który zamierza zwolnić co najmniej 50 pracowników w okresie 3 miesięcy zobowiązany jest do zorganizowania zwalnianym osobom programu pomocy oraz zgłosić to odpowiednim instytucjom. Pracodawca zobowiązany jest do zorganizowania zwalnianym osobom usług rynku pracy w formie programu. Program ten może być realizowany przez urząd pracy, agencje zatrudnienia lub wyspecjalizowane firmy. Program ten finansowany jest głównie przez pracodawcę lub w porozumieniu pracodawcy z odpowiednimi jednostkami. Outplacement może obejmować m.in.: doradztwo psychologiczne, pomoc w szukaniu nowego miejsca pracy, określenie optymalnej ścieżki rozwoju zawodowego, finansowanie szkoleń, kursów doszkalających, pomoc w rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej, pomoc w przeprowadzce do nowego miejsca zamieszkania. Niwelowaniu negatywnych zjawisk wynikających z restrukturyzacji zatrudnienia i adaptacji zwalnianych pracowników powinny służyć, wykorzystywane w niewystarczającym w Polsce stopniu, programy outplacementu. Celem outplacementu jest łagodzenie negatywnych skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia zarówno dla pracowników, jak i dla całej firmy. Usługi outplacementu mogą być zorientowane w szczególności na: rynek pracy (pomoc w poszukiwaniu nowego zatrudnienia), na przekwalifikowanie zawodowe czy też na rozwój przedsiębiorczości. Zgodnie z definicją zawartą w Szczegółowym Opisie Priorytetów z dnia 1 czerwca 2009r, outplacement to usługi rynku pracy świadczone na rzecz pracownika znajdującego się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę/stosunku służbowego lub zagrożonego zwolnieniem z pracy. Outplacement może obejmować poradnictwo zawodowe i psychologiczne, pomoc w znalezieniu nowego miejsca pracy, finansowanie szkoleń i kursów przekwalifikowujących, kursów doszkalających, pomoc w zmianie miejsca zamieszkania oraz środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w ramach Poddziałania 8.1.2, przewiduje wsparcie dla osób zwolnionych, przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników, zatrudnionych u pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne, realizowane w formie tworzenia i wdrażania programów typu outplacement, w tym: - szkoleń i poradnictwa zawodowego, poradnictwa psychologicznego, pomocy w zmianie miejsca pracy (np. jednorazowy dodatek relokacyjny/mobilnościowy dla osoby, która uzyskała zatrudnienie w odległości powyżej 50 km od miejsca zamieszkania), pomocy w znalezieniu nowej pracy (np. jednorazowy dodatek motywacyjny dla osoby, która uzyskała zatrudnienie w nowym miejscu pracy za wynagrodzeniem niższym niż u dotychczasowego pracodawcy), - wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez zastosowanie co najmniej jednego z następujących instrumentów: - doradztwo (indywidualne i grupowe) oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej - przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, do wysokości 40 tys. PLN - wsparcie w okresie do 6 (lub do 12)miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, obejmujące wsparcie pomostowe wypłacane miesięcznie w kwocie nie wyższej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu wypłacania dotacji, połączone z doradztwem oraz pomocą w efektywnym wykorzystaniu dotacji ( wyłącznie dla osób, które rozpoczęły działalność w ramach danego projektu) - podnoszenie świadomości pracowników i kadr zarządzających modernizowanych firm w zakresie możliwości i potrzeby realizacji projektów wspierających procesy poprzez szkolenia i poradnictwo - szkolenia przekwalifikowujące i usługi doradcze w zakresie wyboru nowego zawodu i zdobycia nowych umiejętności zawodowych (w tym indywidualne plany działań i pomoc w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia) II. Uzasadnienie badania Zwiększanie elastyczności rynku pracy oraz potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw jest warunkiem koniecznym dla podnoszenia konkurencyjności gospodarki. Analiza SWOT zawarta w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, wskazuje natomiast, ze słabą stroną w tym zakresie, pozostaje niewystarczające wykorzystanie outplacementu jako instrumentu łagodzącego negatywne skutki wynikające z restrukturyzacji zatrudnienia. W związku z tym, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, wyszedł naprzeciw potrzebom pracodawców i pracowników przedsiębiorstw oferując instrumenty mające na celu m.in. zwiększanie potencjału adaptacyjnego pracowników pracodawców w ramach Poddziałania 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Niemniej jednak, by sprawnie przeprowadzać wdrażanie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w województwie lubelskim konieczne jest wypracowanie mechanizmów zwiększających absorpcję funduszy unijnych przez przedsiębiorców w tym obszarze. III. Cel główny badania: Celem badania jest wypracowanie mechanizmów zwiększających wykorzystanie outplacementu przez przedsiębiorców wdrażających procesy adaptacyjne i modernizacyjne w województwie lubelskim. Cele szczegółowe: Główny cel badania składa się z następujących celów szczegółowych: 1) Określenie stopnia zainteresowania pracodawców i ich pracowników wykorzystaniem outplacementu oraz alternatywnych form zwiększających potencjał adaptacyjny przedsiębiorstw w woj. lubelskim, 2) Wypracowanie mechanizmów służących do zminimalizowania barier i trudności odczuwanych przez przedsiębiorstwa w zakresie wdrażania programów zwolnień monitorowanych w woj. lubelskim, 3) Wypracowanie mechanizmów służących do wypromowania outplacementu wśród pracowników i pracodawców w woj. lubelskim, 4) Wypracowanie mechanizmów zwiększających absorpcję funduszy unijnych przez przedsiębiorców przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne w zakresie stosowania outplacementu w woj. lubelskim 5) Stworzenie katalogu branż przedsiębiorstw, które mogą być objęte lub zagrożone zwolnieniami grupowymi. Wykonawca zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na przedstawione poniżej pytania badawcze, a ponadto ma możliwość poszerzenia ich zbioru o zaproponowane i rzetelnie uzasadnione zagadnienia: 1. Czy przedsiębiorstwa stosują działania wspierające zwalnianych pracowników w sytuacji, w której się znaleźli? Jeśli tak, jakie? 2. Czy w przedsiębiorstwach opracowywane są programy, strategie lub plany działań dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia? 3. Jaki jest stosunek pracowników, związków zawodowych i pracodawców wobec stosowania zwolnień monitorowanych? Z czego on wynika? 4. Jaka jest świadomość/wiedza kadry zarządzającej przedsiębiorstwem w zakresie korzyści płynących w zakresie wykorzystania outplacementu? 5. Jakie bariery i trudności występują w realizacji działań związanych z outplacementem w przedsiębiorstwach? 6. Jakie mechanizmy powinny być wypracowane by minimalizować ryzyko ich wystąpienia? 7. Jakie czynniki wpływają negatywnie i pozytywnie na postrzeganie outplacementu przez pracowników i pracodawców? 8. Jaki jest stopień zainteresowania pracodawców outplacementem? 9. Jak budować postawę akceptacji pracodawców dla outplacementu? 10. Czy możliwość uzyskania wsparcia ze środków unijnych wpływa na łagodzenie skutków utraty pracy przez pracowników? 11. Czy typy projektów realizowane w ramach Poddziałania 8.1.2 PO KL są adekwatne do potrzeb przedsiębiorstw i ich pracowników? 12. Jakie sektory przedsiębiorstw mogą być objęte lub zagrożone zwolnieniami grupowymi? 13. Jakie są trudności we wdrażaniu projektów outplacementowych w komponencie regionalnym PO KL?. IV. Metodologia badania Proponowane narzędzia badawcze (minimum) to: 1. Zogniskowany wywiad grupowy (Fokus) 2. Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) 3. Desk research 4. Panel ekspertów Podana powyżej lista narzędzi badawczych nie jest wyczerpująca. Zamawiający oczekuje, że w ofercie Wykonawca w oparciu o swą wiedzę i doświadczenie badawcze zaproponuje zestaw metod i technik badawczych (wraz z uzasadnieniem), które możliwią uzyskanie jak najbardziej rzetelnych informacji na temat outplacementu w ramach Priorytetów VIII i IX POKL. Zastosowanie różnorodnych narzędzi badawczych, powinno przyczynić się do zwiększenia wiarygodności uzyskanych wyników. Od Wykonawcy oczekuje się także przedstawienia odpowiedniej techniki analizy danych. Podczas realizacji badania Wykonawca będzie współpracował z instytucją zlecającą badanie - Departamentem Europejskiego Funduszu Społecznego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubelskiego oraz Regionalną Grupą Sterującą Ewaluacją. V. Oczekiwania wobec Wykonawcy badania - oszacowanie wielkości próby badawczej, - opracowanie metodologii badania z uzasadnieniem, - opracowanie tygodniowego harmonogramu realizacji badania, - przygotowanie planu i realizacji badań terenowych, - przeprowadzenie badań, przygotowanie oraz przekazanie Zamawiającemu Raportu Końcowego z badań, prezentującego uzyskane wyniki, - przygotowanie streszczenia Raportu Końcowego w języku polskim i angielskim w wyznaczonym terminie, - przygotowanie raportu cząstkowego w terminie do 40 dnia badania; - zapewnienie respondentom poufnościi w celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych danych, - pozostawanie w stałym kontakcie z Zamawiającym (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny i e-mail, kontakty robocze wyznaczonych osób) w celu informowania o przebiegu prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania (na bieżąco), - umożliwienie Zamawiającemu uczestniczenia w realizacji poszczególnych etapów badania, - przekazanie Zamawiającemu na zakończenie badania pełnej dokumentacji badania ewaluacyjnego (m.in. narzędzi badawczych, baz danych), - prezentacja Raportu Metodologicznego oraz Raportu Końcowego na posiedzeniu Podkomitetu Monitorującego PO KL Województwa Lubelskiego (w formie prezentacji multimedialnej), - zorganizowanie konferencji podsumowującej badanie ewaluacyjne, wraz z prezentacją podsumowująca badanie. - umieszczanie na wszystkich materiałach dotyczących badania ewaluacyjnego informacji, że zamówienie jest współfinansowane w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Priorytet X Pomoc Techniczna Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz w 15% z budżetu JST. VI. Wymagania dotyczące formy, treści Raportu końcowego i konferencji podsumowującej badanie ewaluacyjne. Zamawiający oczekuje opracowania Raportu końcowego z badania wraz ze streszczeniem. Struktura Raportu końcowego: 1) streszczenie (najważniejsze wyniki całego badania, wypunktowanie wniosków wraz z rekomendacjami) - 5 stron A4; 2) spis treści; 3) wprowadzenie (opis przedmiotu, głównych założeń i celów badania, zastosowanej metodologii i technik badawczych; 4) opis wyników badania, ich analiza i interpretacja; 5) wnioski i odpowiadające im rekomendacje (z uwzględnieniem specyfiki badanego obszaru). Wyniki badania powinny być zamieszczone w tabeli, gdzie przedstawione byłyby główne problemy i działania, które umożliwiłyby ich rozwiązanie. Rekomendacje powinny zawierać opis pożądanego stanu, propozycję sposobu jego osiągnięcia, oraz adresatów (zgodnie z Zintegrowanym Systemem Zarządzania Wnioskami i Rekomendacjami, zgodnie z załącznikiem nr. 2 wzór tabeli wdrażania rekomendacji). Raport powinien zawierać streszczenie w języku polskim oraz angielskim (każde na nie więcej niż 5 stron). Streszczenie powinno zawierać krótki opis badania i jego wyników. Ma ono zachęcać do przeczytania Raportu z badań, a więc powinno być napisane przystępnym językiem. Streszczenia mają być zredagowane w taki sposób, by możliwa była ich publikacja, jako odrębnych dokumentów, bez konieczności wprowadzania zmian. Wykonawca dostarczy Zamawiającemu Raport Końcowy (w tym wersję roboczą) w wersji elektronicznej (e-mail) oraz papierowej (60 egzemplarzy). Tekst główny Raportu końcowego nie powinien liczyć więcej niż 80 stron z wyłączeniem streszczenia i załączników, przyjmując średnio 2 300 znaków na stronę. Raport Końcowy powinien być wykonany na papierze format A4, strony powinny być zszyte, okładka papier kredowy 170g/m2 (błyszczący), środek papier offset 80 g. Raport Końcowy powinien posiadać wykresy i diagramy kolorowe. Od Wykonawcy oczekuje się ponadto zaprezentowania przez członka Zespołu badawczego wyników badania na Podkomitecie Monitorującym Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Wykonawca jest zobowiązany do gromadzenia dodatkowych informacji, których pozyskanie będzie konieczne dla realizacji badania. Wykonawca przeniesie na Zamawiającego autorskie prawa do produktów dostarczone w ramach realizacji przedmiotu zamówienia. VII. Harmonogram realizacji zamówienia Badanie zostanie zrealizowane w ciągu 70 dni kalendarzowych liczonych od dnia podpisania umowy do dnia odbioru ostatecznej wersji Raportu Końcowego, prezentacja Raportu Końcowego zostanie przygotowana nie później niż 7 dni roboczych od zatwierdzenia Raportu Końcowego. Natomiast prezentacja na Podkomitecie Monitorującym Program Operacyjny Kapitał Ludzki odbędzie się w najbliższym terminie posiedzenia Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. VIII. Prezentacja podsumowująca badanie Wykonawca zorganizuje konferencję podsumowującą badanie ewaluacyjne. Wykonawca powinien przedstawić zarys programu oraz planowanego czasu trwania konferencji z propozycją potencjalnych grup uczestników, a także określić rodzaj materiałów informacyjnych dla uczestników. Konferencja powinna odbyć się w hotelu min. 3 gwiazdkowym w centrum Lublina. Sala konferencja powinna posiadać min. 50 miejsc siedzących i być klimatyzowana. Wykonawca może zaproponować zorganizowanie konferencji podsumowującej badanie ewaluacyjne w innym miejscu niż hotel, w sali konferencyjnej spełniającej powyższe wymagania. Na konferencji zostanie przedstawiona prezentacja wyników badania. Wykonawca zobowiązany jest do prezentacji wyników badania ewaluacyjnego przez osobę wchodzącą w skład Zespołu realizującego badanie ewaluacyjne. Wykonawca zapewni lunch dla uczestników konferencji. Wykonawca zobowiązany jest do zaprezentowania Raportu Metodologicznego oraz Raportu Końcowego przez osobę wchodzącą w skład Zespołu realizującego badanie ewaluacyjne na posiedzeniu Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013, w terminie wskazanym przez Zamawiającego. Wykonawca powinien określić zakres i formę prezentacji z przewidywanym czasem trwania
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 794190004
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: nie
  • II.2. Czas trwania zamówienia lub termin wykonania: 70 dni

Sekcja III - Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym i technicznym

  • III.1. Warunki dotyczące zamówienia
  • Informacja na temat wadium: Zamawiający nie żąda wniesienia wadium

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: negocjacje z ogłoszeniem
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.1. Kryteria oceny ofert: Metodologia badania ewaluacyjnego
  • IV.2.2. Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną

Podobne ogłoszenia o przetargach