Przetargi.pl
badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu ogłasza przetarg

  • Adres: 60-307 Poznań, ul. Grunwaldzka 104
  • Województwo: wielkopolskie
  • Telefon/fax: tel. 061 861 47 72 , fax. 061 864 08 85
  • Data zamieszczenia: 2010-02-17
  • Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe

Sekcja I - Zamawiający

  • I.1. Nazwa i adres: Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
    ul. Grunwaldzka 104 104
    60-307 Poznań, woj. wielkopolskie
    tel. 061 861 47 72, fax. 061 864 08 85
    REGON: 30097351000000
  • I.2. Rodzaj zamawiającego: Administracja samorządowa

Sekcja II - Przedmiot zamówienia, przetargu

  • II.1. Określenie przedmiotu zamówienia
  • II.1.1. Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
    badanie jakości i efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu
  • II.1.2. Rodzaj zamówienia: usługi
  • II.1.3. Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
    SPECYFIKACJA TECHNICZNA dla badań jakości i oceny efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu I. Realizacja rozkładu jazdy 1. Zasady oceny i ocena realizacji rozkładu jazdy 1.1 Zasady oceny realizacji rozkładu jazdy: 1.1.1 obserwacje będą prowadzone w ciągu miesiąca na trasach linii komunikacyjnych objętych rozkładem jazdy, w losowo wybranych punktach kontrolnych określonych w tabeli nr 1, w tym, w liczbie nie mniejszej niż 80% wynikającej z ppkt. 1.1.6) w dni robocze oraz w ilości nie mniejszej niż 60% wynikającej z ppkt. 1.1.6) w godzinach szczytu komunikacyjnego, 1.1.2 za odjazd punktualny z przystanku uznaje się odjazd pojazdu nie wcześniej niż 1 minutę i nie później niż 3 minuty w stosunku do czasu ustalonego w rozkładzie jazdy, kurs pojazdu zrealizowany na danej linii komunikacyjnej, podczas kontroli, uznaje się za zgodny z rozkładem jazdy, gdy spełnia kryterium odjazdu punktualnego z przystanku, na którym dokonano kontroli (kurs punktualny), 1.1.3 do odjazdów niepunktualnych nie zalicza się odjazdów niezgodnych z przyjętym kryterium, o ile zaistniały one z przyczyn niezależnych od Operatora, takich jak: działanie sił przyrody, brak zasilania energetycznego w trakcji, awarie urządzeń infrastruktury miejskiej uniemożliwiających swobodny przejazd, a także awaria sygnalizacji na skrzyżowaniu, zablokowanie ulic i torowisk przez pojazdy obce, wstrzymanie ruchu na polecenie policji lub zarządcy drogi. wstrzymanie ruchu związane z interwencją policji, 1.1.4 obserwacje będą dokonywane w punktach kontrolnych określonych w tabeli nr 1 załączonej do specyfikacji technicznej, 1.1.5 czas trwania obserwacji w punktach kontrolnych nie może być krótszy niż 2 godziny, 1.1.6 liczba obserwacji w ciągu miesiąca na liniach komunikacyjnych nie może być mniejsza niż: a) 5% planowanej miesięcznej liczby kursów dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest nie więcej niż 1000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 50 obserwacji, b) 3% planowanej miesięcznej liczby kursów, dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest od 1000 do 2000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 50 obserwacji, c) 2% planowanej miesięcznej liczby kursów, dla każdej linii komunikacyjnej, na której wykonywanych jest powyżej 2000 kursów miesięcznie, ale nie mniej niż 60 obserwacji. 1.2 Ocena realizacji rozkładu jazdy Wskaźnik punktualności kursowania pojazdów oblicza się wg wzoru: gdzie: ilość kursów punktualnych na trasach linii komunikacyjnej w okresie kontroli, ilość kursów wg rozkładu jazdy na trasach linii komunikacyjnej w okresie kontroli, liczba kursów niepunktualnych na trasach linii komunikacyjnej nie zawinionych przez Operatora. 2. Ocena realizacji pracy przewozowej Wskaźnik realizacji pracy przewozowej określa stopień wykonania zamówionej rozkładami jazdy pracy przewozowej: x 100% gdzie: wskaźnik pracy przewozowej zrealizowanej dla przyjętych rozkładów jazdy [%], liczba wozokilometrów/pociagokilometrów wykonanych zgodnie z rozkładem jazdy, liczba wozokilometrów/pociągokilometrów zaplanowanych wg rozkładów jazdy. II. Stan taboru - prawidłowe wyposażenie i oznakowanie pojazdu, estetyka i czystość pojazdu. 1. Kontrola i ocena stanu taboru dotyczy: 1) czystości powierzchni zewnętrznych, a) zewnętrzna powierzchnia pojazdu, w tym szyby, 2) czystości wnętrza pojazdu, w tym: a) szyby od wewnątrz pojazdu oraz uszczelki okienne, b) podłoga pojazdu, c) fotele, d) uchwyty. 3) ekspozycja identyfikatora prowadzącego pojazd, 4) kompletności informacji pasażerskiej, w tym: a) stanu tablic informacyjnych zewnętrznych (kierunkowych) i wewnętrznych, b) przepisów taryfowych i porządkowych. 2. Walidacja oceny w zakresie: 1) czystości zewnętrznej: 0 pkt. - brudne powierzchnie oblachowania; brudne szyby, graffiti, niecenzuralne napisy na powłoce lakierniczej, nieestetyczna folia reklamowa (oderwana lub nieczytelna), 0,20 pkt. - pojedyncze napisy graffiti na zewnętrznym poszyciu pojazdu, 0,30 pkt. - bez zastrzeżeń, 2) czystości wewnętrznej: 0 pkt. - brudne powierzchnie wykładzin wewnętrznych i podłogowych, brudne poręcze, brudne rynienki okien, nieszczelne okna, graffiti i wlepki, rozcięta lub przetarta wykładzina tapicerska foteli pasażerskich; niecenzuralne napisy na ścianach wewnętrznych tramwaju lub autobusu, źle przymocowane nośniki reklamy wewnętrznej, pełne kosze, 0,20 pkt. - pojedyncze napisy graffiti na fotelach i powierzchniach wewnętrznych, 0,30 pkt. - bez zastrzeżeń, 3) tablic informacyjnych zewnętrznych i wewnętrznych: 0 pkt. - nieczynne lub niekompletne wszystkie tablice, niedziałająca lub nieczytelna tablica czołowa oraz tylna tablica numerowa, 0,20 pkt.- nieczynna tablica wewnętrzna lub boczna kierunkowa lub brak przebiegu trasy (tzw. termometr), 0,25 pkt. - bez zastrzeżeń, 4) przepisów taryfowych i porządkowych: 0 pkt. - brak lub całkowita nieczytelność przepisów taryfowych i porządkowych, 0,05 pkt. - porysowane, lekko uszkodzone (ale czytelne) lub naderwane przepisy taryfowe i porządkowe, 0,15 pkt. - bez zastrzeżeń. 3. Wskaźnik oceny stanu taboru oblicza się wg wzoru: gdzie: S- suma punktów uzyskanych z ocen poszczególnych pojazdów, n- ilość pojazdów ocenianych. 4. Liczba kontroli Kontroli podlega w skali miesiąca nie mniej niż 510 tramwajów i 690 autobusów: 1) w zakresie zweryfikowania czystości przy wyjeździe z zajezdni, nie mniej niż 70% podanej liczby, 2) w pozostałym zakresie na trasie, nie mniej niż 30% podanej liczby. 3) Kontrola pkt. II. 1. 1) a), oraz II. 1. 2) a) i b), może zostać przeprowadzona w momencie rozpoczęcia pracy, lecz nie później niż do zakończenia pierwszego kursu. 4) Kontrola pkt. II. 1. 2) c) oraz d) podlega ciągłej kontroli. Osoby dokonujące przeglądu winny rejestrować nr linii, nr brygady lub nr boczny pojazdu, w którym stwierdzono usterki w wyposażeniu. Każda zajezdnia powinna być skontrolowana nie mniej niż 1 raz w miesiącu. III. Stan przystanków i dworców 1. Zakres i walidacja oceny: a) wyposażenia informacyjno-drogowego: 0 pkt. - brak symbolu przystankowego, 0,15 pkt.- porysowany lub uszkodzony (ale czytelny) symbol przystankowy, brak numerów linii komunikacyjnej, brak nazwy przystanku, 0,25 pkt. - bez zastrzeżeń, b) aktualności i czytelności informacji (rozkładów jazdy, skróconej informacji o taryfie opłat): 0 pkt. - brak lub całkowita nieczytelność rozkładu jazdy i taryfy opłat, 0,20pkt. - porysowany lub lekko uszkodzony (ale czytelny) rozkład jazdy i taryfa opłat, 0,30 pkt. - bez zastrzeżeń, c) stanu technicznego urządzeń przystankowych: 0 pkt. - stan techniczny urządzeń zagrażający bezpieczeństwu pasażerów (wystające elementy konstrukcji wiaty, słupek bez kosza lub przekrzywiony słupek ), złamane lub wyrwane siedziska, (o ile siedziska są na wyposażeniu przystanku), 0,15 pkt. - niewielkie uchybienia, jak np. niedokręcone kosze, ruchome siedziska, pochylony słupek, brak szyb w wiatach, 0,25 pkt. - bez zastrzeżeń, d) czystości i porządku: 0 pkt. - nieuprzątnięty pojemnik na odpady (poza ewidentnymi przypadkami podrzucania śmieci z prywatnych posesji), stare śmieci wskazujące na brak ekipy sprzątającej, duża ilość niedopałków i opadłych liści w torowisku, nieuprzątnięty z powierzchni przystanku śnieg lub lód (po ustaniu opadów), bardzo brudna wiata (z wyłączeniem dni, w których temperatura powietrza spada poniżej 0°C), 0,10 pkt. - niewielka ilość niedopałków, pojedyncze papiery, brudna wiata (np. nie wszystkie powierzchnie są brudne), 0,20 pkt. - bez zastrzeżeń. Kontrola obejmuje nie mniej, niż 1300 przystanków miesięcznie. 2. Wskaźnik oceny stanu przystanków oblicza się wg wzoru: gdzie: S-suma punktów uzyskanych z ocen poszczególnych przystanków, n- ilość ocenianych przystanków. IV. Określanie napełnień taboru komunikacji miejskiej: Dla opisania wskaźnika rzeczywistego [%] napełnień pojazdów można posługiwać się podaną niżej skalą: - 0 - brak pasażerów - 1 - kilku pasażerów - 2 - zajęta połowa miejsc siedzących - 3 - zajęte miejsca siedzące - 4 - zajęta część miejsc stojących ( prześwity miedzy ludźmi na szerokość okna ) - 5 - zajęta część miejsc siedzących ( bez prześwitów szerokości okna ) - 6 - brak prześwitów miedzy ludźmi ( pasażerowie nie przylegają do siebie ) - 7 - brak prześwitów miedzy ludźmi ( nie ma wolnych miejsc pomiędzy stojącymi ) - 8 - brak ruchu plecy na drzwiach (tłoczno ) - 9 - tylko na przystankach - nie wszyscy pasażerowie wsiedli V. Klasyfikacja czynników niepunktualności i zawodności - ustalana przy współpracy ze służbami nadzoru ruchu przewoźnika: Tramwaje: T0 - incydentalnie nieprzejezdne torowiska T1 - wypadki i kolizje drogowe oraz awarie z przyczyn zewnętrznych T2 - awarie sygnalizacji świetlnych T3 - dezorganizacja w ruchu drogowym T4 - wypadki i kolizje drogowe z winy przewoźnika T5 - usterki i awarie taboru T6 - usterki i awarie torowisk T7 - usterki i awarie zwrotnic T8 - usterki i awarie trakcji T9 - inne z przyczyn wewnętrznych T10 - inne z przyczyn zewnętrznych Autobusy: A0 - incydentalne zatłoczenie ulic A1 - wypadki i kolizje drogowe oraz awarie z przyczyn zewnętrznych A2 - awarie sygnalizacji świetlnych A3 - dezorganizacja w ruchu drogowym A4 - wypadki i kolizje drogowe z winy przewoźnika A5 - usterki i awarie taboru A6 - przerzucenie taboru ( do obsługi tras tramwajowych ) A7 - inne z przyczyn wewnętrznych A8 - inne z przyczyn zewnętrznych Pierwsze cztery kategorie z w/w i ostatnia ( dla obu kategorii ) określają kategorie usprawiedliwione i nie wpływają na wartość wskaźnika punktualności, łącznie z pozostałymi określają jednak standard punktualności istotny z punktu widzenia pasażera. Na koniec roku kalendarzowego oferent zobowiązany jest do wyliczenia rentowności każdej z poszczególnych linii komunikacji miejskiej, wg wskaźników pasażer km oraz wpływy koszty, objętych rozkładem jazdy. Sprawozdania oraz zestawienia wyników z badań określonych w punktach I - V za każdy miesiąc kalendarzowy należy prezentować w układzie narastającym. VI. Raportowanie badań jakości i oceny efektywności komunikacji miejskiej w Poznaniu 1. Badanie wskaźników punktualności kursowania pojazdów 2. Dzienne pomiary kontrolne napełnień pojazdów 3. Napełnienia i przepełnienia w pojazdach - zestawienia zbiorcze 4. Zestawienia systematycznych przepełnień 5. Klasyfikacja przyczyn zawodności 6. Klasyfikacja niezawodności 7. Klasyfikacja przyczyn i czynników niepunktualności i zawodności 8. Rozkład odchyleń od planowanego czasu przyjazdu 9. Zestawienia wskaźników punktualności, zawodności i napełnień wg linii komunikacyjnych 10. Pomiary potoków w punktach obserwacyjnych 11. Klasyfikacja linii komunikacyjnych wg maksymalnych potoków pasażerskich 12. Charakterystyki linii komunikacyjnych dla potoków standardowych ( kalibracja ) 13. Potoki maksymalne na trasach linii komunikacyjnych 14. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych linii komunikacyjnych z zastosowaniem filtrów rodzajowych 15. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych zajezdni z zastosowaniem filtrów rodzajowych 16. Zestawienia wskaźników dla przystanków i pętli krańcowych z zastosowaniem filtrów rodzajowych 17. Zestawienia wskaźników dla poszczególnych godzin dnia z zastosowaniem filtrów rodzajowych 18. Zestawienia wskaźników dla linii komunikacyjnych PST z zastosowaniem filtrów rodzajowych Zestawienia wskaźników w strukturze badań należy prezentować narastająco w cyklach: tygodnia, miesiąca, półrocza i zakończonego roku kalendarzowego. VII. Zasady przeprowadzania kontroli 1. Kontrole mogą być przeprowadzane bez uprzedniego powiadamiania Operatora i bez udziału jego przedstawicieli. 2. Podczas kontroli dokonuje się pomiaru: 2.1 czasu odjazdu pojazdu z przystanku, za który uznaje się moment ruszenia pojazdu z miejsca wymiany pasażerów, 2.2 stanu technicznego taboru obsługującego trasy linii komunikacyjnych, 2.3 stanu przystanków i dworców. 3. Kontrolę winna być w pełni udokumentowana (data, czas kontroli, numer pojazdu, lokalizacja przystanku, ocena, itp. ). 4. Kontrole mogą być realizowane na każdym przystanku sieci komunikacyjnej obsługiwanej przez przewoźnika, z zastrzeżeniem, że do oceny jakości nie będą brane pod uwagę kontrole wykonywane na linii zastępczej, przez okres jednego tygodnia od daty jej uruchomienia. 5. Wyniki kontroli w postaci sprawozdania Wykonawca przekazuje Zamawiającemu najpóźniej do dziesiątego dnia następnego miesiąca. Tabeli nr 1. Wykaz punktów (przystanków) do prowadzenia badań kontroli realizacji rozkładu jazdy komunikacji miejskiej w Poznaniu. TRAMWAJE AUTOBUSY Punkt kontrolny Punkt kontrolny 1. Żeromskiego 2. Katedra 3. Ostroroga 4. Wielkopolska 5. Dworzec Zachodni 6. PKS 7. Rondo Rataje 8. Rondo Starołęka 9. Lechicka P-ń Plaza 10. Krauthofera 11. pl. Wiosny Ludów 12. Bałtyk 13. Św. Michała 14. Traugutta 15. Politechnika 1. Dworcowa 2. Wilczak I 3. Szymanowskiego 4. Piątkowska 5. os. Wichrowe Wzgórze 6. Tułodzieckiej 7. Przelot 8. Nad Wierzbakiem 9. Golęcin 10. Leśnych Skrzatów 11. Swoboda 12. Szpitalna 13. Polna 14. Bułgarska 15. Grochowska 16. Arciszewskiego 17. os. Kopernika 18. Bojanowska 19. Dębiec 20. Łozowa 21. Starołęka Dworzec 22. os. Armii Krajowej 23. os. Orła Białego 24. os. Oświecenia 25. Ozimina 26. Piwna 27. Baraniaka 28. Rataje Dworzec 29. Katedra 30. Zawady 31. os. Chrobrego 32. al. Solidarności 33. Naramowice 34. Gdyńska Karolin 35. Piaśnicka Tabeli nr 2. Wykaz badanych standardów przewozów, podlegających naliczeniu kar umownych z tytułu ich naruszenia. Lp. Treść 1. Niezatrzymanie się na obowiązującym przystanku (nie dotyczy sytuacji losowych, wymienionych poniżej: a) kolizji i wypadków z udziałem pojazdów MPK, nie powstałych z winy prowadzących pojazd pracowników MPK, b) zatarasowań dróg, ulic i torowisk spowodowanych przez kierowców pojazdów obcych lub innych pojazdów komunikacji miejskiej, c) zatarasowań dróg, ulic i torowisk wynikłych z zapadnięć jezdni, stąpnięć, awarii sieci wodno-kanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych, zalań torowisk i awarii elementów infrastruktury sieciowej w komunikacji tramwajowej, d) zatarasowań dróg, ulic i torowisk wynikłych z działania sił natury, e) postojów pojazdów MPK związanych z interwencją służb ratowniczych (pogotowie ratunkowe, straż pożarna) lub sił porządkowych (policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa, inne uprawnione służby i inspekcje, kontrole biletowe), f) jeżeli niemożliwe będzie wykonanie usług przewozowych zgodnie z rozkładem jazdy, z przyczyn nie leżących ani po stronie ZTM, ani po stronie MPK. 2. Zatrzymanie się na przystanku nie objętym rozkładem jazdy 3. Realizowanie przewozu pojazdem, którego stan techniczno-eksploatacyjny oraz stan wyposażenia wnętrza stanowi zagrożenie dla pasażerów, np. wystające elementy metalowe, ruchome siedzenia, urwane lub nie przymocowane poręcze itp. 4. Nieszczelne okna, powodujące zalewanie siedzeń podczas deszczu 5. Brak, po zmroku, co najmniej 80% włączonego oświetlenia wewnątrz pojazdu, nie obejmującego przedniej prawej lampy w przedziale pasażerskim. 6. Brak numeru ewidencyjnego w wyznaczonym miejscu pojazdu bądź nieczytelny lub niewłaściwy numer pojazdu 7. Palenie tytoniu przez kierującego w kabinie kierowcy lub motorniczego 8. Przewożenie pasażerów w kabinie kierującego pojazdem, z wyjątkiem szkolącego 9. Niewywieszenie we wskazanym miejscu identyfikatora numeru brygady lub zasłonięcie go w sposób uniemożliwiający odczyt 10. Niewywieszenie w określonym miejscu identyfikatora prowadzącego pojazd lub zasłonięcie go w sposób uniemożliwiający odczyt 11. Korzystanie z telefonu komórkowego lub posiadanie słuchawek nałożonych na uszy podczas prowadzenia pojazdu.
  • II.1.4. Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 637127103
  • II.1.5. Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: nie
  • II.1.6. Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie
  • II.1.7. Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak

Sekcja IV - Procedura przetargowa

  • IV.1. Tryb udzielenia zamówienia
  • IV.1.1. Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony
  • IV.2. Kryteria oceny ofert
  • IV.2.2. Wykorzystana będzie aukcja elektroniczna: nie
  • IV.3. Informacje administracyjne
  • IV.3.1. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.ztm.poznan.pl
  • IV.3.5. Termin związania ofertą, okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert)

Zobacz następny przetargZobacz poprzedni przetargPobierz ofertę w pliku pdfPowrót na stronę główną

Podobne ogłoszenia o przetargach