Przetargi.pl
Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 34

Wydawnictwo SYGMA, Wrocław 2003 - ISBN 83-85673-05-9 - Zamówienia publiczne w praktyce - strona nr 34

Spis treści

Postępowanie na zasadach szczególnych

Odstępstwem od podstawowych zasad udzielania zamówienia publicznego, tj. konkurencyjności, jawności oraz pierwszeństwa trybu przetargu nieograniczonego, są szczególne zasady udzielania zamówienia. W art. 4b ust. 1 ustawy określono, które postępowania o zamówienia mogą być prowadzone na zasadach szczególnych.
Dotyczy to zamówień udzielanych w sytuacji wystąpienia lub bezpośredniego zagrożenia wystąpieniem klęski żywiołowej, zamówień udzielanych i realizowanych za granicą oraz w przypadku ochrony interesów dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa państwa.

Odstąpić można od obowiązku publikacji ogłoszenia, przesłanek wyboru trybu przetargu ograniczonego i dwustopniowego, wymogu zatwierdzania przez Prezesa Urzędu trybu udzielania zamówienia innego niż przetarg nieograniczony oraz nie stosuje się terminów, odwołań, jawności postępowania i preferencji krajowych.
Wynika to z zapisów art. 4b ust. 2 ustawy.

Postępowanie na zasadach szczególnych nie oznacza jednak pełnej dowolności w wyborze dostawcy lub wykonawcy. Zasada uczciwej konkurencji musi być bezwzględnie stosowana. Należy także wybrać jeden z trybów przewidzianych ustawą.
Przy wyborze jednego z trybów przetargowych (poza przetargiem nieograniczonym), tj. przetarg ograniczony lub dwustopniowy, nie obowiązują przesłanki wyboru trybu. Jednak już przy wyborze trybów nieprzetargowych (negocjacje z zachowaniem konkurencji, zapytanie o cenę, zamówienie z wolnej ręki) nadal obowiązują ustawowe przesłanki wyboru trybu. Ze względu na wartość zamówienia obowiązują przepisy dotyczące specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Istnieje bezwzględna konieczność zachowania pisemnej formy postępowania.
Wystąpienie klęski żywiołowej (np. powódź, huragan, pożar, gradobicie) zwalnia od obowiązku stosowania najbardziej czasochłonnych procedur ustawy.
Przyspieszenie postępowania oraz zwiększenie swobody zamawiającego (brak konieczności zatwierdzania wyboru trybu przez Prezesa UZP - decyzja administracyjna) ma znaczenie w przypadku sytuacji nadzwyczajnych i spowoduje znaczne ograniczenie skutków klęsk.

Sposób prowadzenia postępowań na zasadach szczególnych określa, poza ustawą, obowiązujące od 29 maja 2002 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 2002 r. w sprawie prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne na zasadach szczególnych (Dz. U. z dnia 14 maja 2002 r. nr 55, poz. 475).
Zgodnie z zapisami rozporządzenia, decyzję o udzieleniu zamówienia przy zastosowaniu zasad szczególnych decydują, w ramach swojego zakresu działania: Szef Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Szef Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, członkowie Rady Ministrów, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, kierownicy centralnych urzędów administracji rządowej oraz wojewodowie.
Jeżeli w sprawie nie jest właściwy żaden z tych organów, to o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Zawsze w sprawie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na zasadach szczególnych konieczny jest wniosek zamawiającego. Wniosek taki powinien zawierać opis przedmiotu zamówienia, uzasadnienie udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych oraz określenie proponowanego trybu udzielenia zamówienia.
Od tej reguły jest jeden wyjątek.
Jeżeli ze względu na wystąpienie lub bezpośrednie zagrożenie wystąpieniem klęski żywiołowej wymagane jest natychmiastowe udzielenie zamówienia, o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga zamawiający, informując o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
W informacji zamawiający podaje opis przedmiotu zamówienia oraz wskazuje podstawę prawną udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych.

Należy dodatkowo zwrócić uwagę, że nie jest możliwe uzyskanie zgody na wszczęcie postępowania już po jego przeprowadzeniu i po dokonaniu wyboru wykonawcy przedmiotowego zamówienia.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną