Przetargi.pl
Podręcznik dotyczący ekologicznych zamówień publicznych - strona nr 6

Dokument roboczy pracowników komisji - Podręcznik dotyczący ekologicznych zamówień publicznych - strona nr 6

Spis treści

Ustalenie ogólnych priorytetów dla celów realizacji zakupów przyjaznych środowisku

1. Należy wprowadzić podejście krok po kroku. Najlepiej rozpocząć od niewielkiego wachlarza produktów oraz usług, w przypadku których wpływ na środowisko jest jasny lub gdzie łatwo dostępne są bardziej ekologiczne warianty, a przy tym nie są one o wiele droższe (np. papier z makulatury, energooszczędny sprzęt biurowy). Ewentualnie, można rozpocząć od upewnienia się czy specyfikacje podane w umowie nie będą miały negatywnego wpływu na środowisko (jak np. poprzez wyeliminowanie zastosowania komponentów pochodzących z recyclingu);

Podejście "krok po kroku" w Dunkierce oraz Lille
Miasto Dunkierka we Francji przyjęło podejście "krok po kroku", a pierwsze wysiłki w kierunku realizacji ekologicznych zamówień publicznych podjęło w roku 1999. Rozpoczęto od jednego produktu oraz budowania zaufania poprzez ścisłą współpracę z jego użytkownikami - dzięki temu udało się stworzyć odpowiedni klimat dla przejścia do realizacji systematycznych zakupów przyjaznych środowisku oraz dokonywania bardziej ekologicznych wyborów w przypadku innych produktów. >
Miasto Lille utworzyło biuro, którego zadaniem jest szkolenie osób realizujących zamówienia jak poszukiwać produktów zastępczych, o ograniczonym szkodliwym wpływie na środowisko. Rozpoczęto od sześciu produktów: papieru, farby, tuszu do drukarek, produktów czyszczących, oświetlenia ulic oraz drewna. Następnie ustalona zostanie procedura, w oparciu o którą wprowadzane będą inne produkty.

2. Należy wziąć pod uwagę wpływ na środowisko. Wybierzmy takie produkty (np. park samochodowy) lub usługi (np. usługi porządkowe), które mają ogromny wpływ na środowisko.

3. Należy skoncentrować się na jednym lub paru problemach natury ekologicznej, takich jak zmiana klimatu lub odpady. Zaleca się wprowadzić ogólne wymogi, co do wydajności energetycznej lub możliwości ponownego przetworzenia (recycling).

4. Należy wziąć pod uwagę dostępność oraz koszt bardziej ekologicznych alternatyw. Czy na rynku oferowane są ekologiczne (lub bardziej ekologiczne) produkty, czy spełnią one nasze oczekiwania oraz czy możemy sobie pozwolić na ich zakup?

5. Należy uwzględnić dostępność danych. Czy można znaleźć dane naukowe lub dotyczące środowiska, niezbędne do określenia kryteriów dla danego produktu? Jak bardzo skomplikowane będzie podjęcie decyzji, czego oczekujemy pod względem technicznym oraz w jaki sposób opiszemy to w ogłoszeniu o przetargu?

Baza danych produktów oraz usług Komisji
Komisja Wspólnot Europejskich opracowała bazę danych, która zawiera proste informacje odnośnie środowiska związane z prawie 100 grupami produktów oraz usług. Baza dostarcza podstawowe informacje przeznaczone dla osób realizujących zamówienia w firmach oraz instytucjach publicznych, takie jak, czy dany produkt posiada eko-etykietę lub, jaki jest jego kluczowy wpływ na środowisko.

6. Należy zapewnić widoczność / rozpoznawalność działań. Jak bardzo widoczna będzie pro-ekologiczna polityka dla opinii publicznej oraz dla naszych pracowników? Czy będą oni zdawać sobie sprawę z tego, że podejmujemy wysiłki, których celem jest poprawa stanu środowiska naturalnego? Przyciągające uwagę publiczną zmiany typu samochodów używanych przez władze lub zmiana w szkolnej stołówce, polegająca na wprowadzeniu produktów naturalnych, mogą pomóc w budowaniu świadomości prowadzonej polityki oraz ułatwić kojarzenie ich z innymi projektami ekologicznymi.

7. Należy wziąć pod uwagę potencjalny rozwój technologiczny. W przypadku, gdy na celowniku zakupów przyjaznych środowisku znajdują się produkty oraz usługi we wczesnym stadium rozwoju oraz wprowadzania na rynek, wówczas nasze działania mogą okazać się bardziej efektywne niż próby zmian niekorzystnych cech produktów oferowanych przez w pełni rozwinięte sektory.

Niemiecki projekt modelowy związany z podgrzewaniem basenów przy wykorzystaniu energii słonecznej
W roku 1983, Komisja Europejska wraz z niemieckim Ministerstwem ds. Badań i Technologii zapoczątkowały modelowy projekt zastępowania konwencjonalnego podgrzewania wody w basenie ogrzewaniem słonecznym. Bodziec finansowy ze strony zamówień publicznych dla powyższego innowacyjnego produktu przyczynił się do obniżenia jego ceny oraz spowodował, że produkt ten stał się bardziej atrakcyjny dla nabywców prywatnych.

8. Należy przyjąć naukowo uzasadnione podejście dotyczące okresu używalności. Należy unikać przenoszenia wpływu na środowisko z jednej fazy używalności produktu do kolejnej. Zalecamy zapoznanie się z odnośnymi informacjami przedstawionymi w specyfikacjach uzasadniających przyznanie eko-etykiety lub zamieszczonymi na stronach lub w bazach danych przeznaczonych dla konsumentów.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną