Przetargi.pl
Podręcznik dotyczący ekologicznych zamówień publicznych - strona nr 19

Dokument roboczy pracowników komisji - Podręcznik dotyczący ekologicznych zamówień publicznych - strona nr 19

Spis treści

Ogólne zasady oceny umowy

Podsumowanie

Możliwe jest zastosowanie ekologicznych kryteriów oceny, pod warunkiem, że kryteria te:
a) powiązane są z przedmiotem umowy,
b) nie dają instytucji kontratakującej nieograniczonej wolności wyboru,
c) wyraźnie opisane zostały w ogłoszeniu o przetargu oraz dokumentacji przetargowej,
d) zgodne są z fundamentalnymi zasadami prawa Unii Europejskiej.

Przyjęcie podejścia "kalkulacji kosztów okresu używalności" daje obraz faktycznych kosztów umowy. Zastosowanie niniejszego podejścia przy opracowywaniu kryteriów oceny przyczyni się zarówno do poprawy stanu środowiska jak i pozycji finansowej.

Kryterium całkowitego kosztu przejęcia praw własności oraz zminimalizowanego kosztu okresu używalności (ang. LCC) szeroko stosowane są przez wiele działów dokonujących zamówień, zarówno instytucji prywatnych jak i publicznych. Tak więc łatwo dostępna jest analiza LCC oraz wytyczne, które mogą ułatwić opracowanie specyfikacji określających wymogi w trakcie procesu przetargowego oraz zawierania umów.

5.1.1. Kryteria oceny

Dokonywanie oceny umowy stanowi ostatni etap procedury zamówień. Na tym etapie instytucja kontraktująca ocenia jakość ofert oraz porównuje ceny.

Podczas dokonywania oceny jakości złożonych ofert korzystamy z wcześniej ustalonych kryteriów oceny, wcześniej opublikowanych, w celu podjęcia decyzji, która z przedstawionych ofert jest najlepsza. Zgodnie z postanowieniami dyrektyw dotyczącymi zamówień publicznych, mamy do dyspozycji dwie możliwości. Można porównać oferty w oparciu wyłącznie o najniższe ceny lub dokonywać oceny danej umowy w porównaniu z "najbardziej korzystną z ekonomicznego punktu widzenia" przedstawioną ofertą, co oznacza, iż pozostałe kryteria oceny zostaną również wzięte pod uwagę, łącznie z ceną.

Ze względu na to, iż kryterium "najbardziej korzystnej z ekonomicznego punktu widzenia oferty" zawsze obejmuje dwa lub więcej podkryteriów, mogą więc one również dotyczyć kryteriów o charakterze ekologicznym. W istocie, lista wzajemnie niewykluczających się przykładów przedstawiona w dyrektywach pozwala instytucjom kontraktującym na określenie najbardziej korzystnej oferty z ekonomicznego punktu widzenia, biorąc pod uwagę: jakość, cenę, wartość techniczną, estetykę oraz funkcjonalność, cechy ekologiczne, koszty użytkowania, opłacalność, serwis posprzedażowy oraz pomoc techniczną, datę dostawy, termin dostaw oraz okres zakończenia.

Ze względu na fakt, iż najlepsza oferta zostanie wybrana w oparciu o kilka różnych podkryteriów można zastosować kilka technik w celu porównania oraz nadania odpowiedniej ważności różnym podkryteriom. Techniki te obejmują porównanie struktury, odnośne elementów rekompensujących wyższe koszty utrzymania oraz system korzyści / lub ich braku. Na instytucji kontraktującej spoczywa obowiązek określenia oraz publikacji kryteriów oceny umowy oraz odpowiednie nadanie ważności poszczególnym kryteriom w odpowiednim czasie, co umożliwi oferentom zapoznanie się z nimi i uwzględnienie ich w przygotowywanych ofertach.

Różne kryteria, w oparciu o które dokonany zostanie wybór najbardziej korzystnej oferty z ekonomicznego punktu widzenia, muszą zostać sformułowane w taki sposób, że:
- będą one miały związek z przedmiotem umowy, w oparciu o którą zrealizowany zostanie zakup (jak opisano w specyfikacjach technicznych),
- pozwalać będą na całościową ocenę ofert w oparciu o kryteria ekonomiczne oraz jakościowe w celu dokonania wyboru ofert, które są najbardziej opłacalne.

W praktyce oznacza to, iż nie jest konieczne, aby każde indywidualne kryterium stanowiło korzyść ekonomiczną dla strony kontratakującej, lecz kryteria oceny wzięte wszystkie razem (tj. kryteria ekonomiczne oraz ekologiczne) pozwalają na zdefiniowanie najbardziej korzystnej oferty.

5.1.2. Powiązanie kryteriów oceny ze specyfikacjami technicznymi

Może istnieć powiązanie pomiędzy wymogami przedstawionymi w specyfikacjach technicznych oraz kryteriami oceny. Specyfikacje techniczne określają wymagany poziom wydajności, jaki musi zostać spełniony. Jednakże, instytucja kontraktująca, może zadecydować o tym, że każdy produkt/usługa/praca o większej wydajności przewyższającej minimalny próg uzyska dodatkowe punkty, które mogą zostać przyznane na etapie oceny. Z tego względu powinno być możliwe przełożenie wszystkich specyfikacji technicznych na kryteria oceny.

Dodatkowe punkty dla sprzętu czyszczącego za energooszczędność
Instytucja kontraktująca określiła w specyfikacjach technicznych, że sprzęt czyszczący nie może zużywać więcej energii elektrycznej niż 3 kWh. Tak więc instytucja kontratakująca może przyznać dodatkowe punkty sprzętowi, który jest bardziej wydajny poprzez ustalenie w kryteriach oceny, w oparciu o które oceniane będą oferty, iż przyznane zostaną dodatkowe punkty dla sprzętu, który zużywa mniej kWh w porównaniu z minimalnym podanym poziomem.

Poprzednia strona

Następna strona

Rozpocznij dyskusję na forum

Powrót na stronę główną